Visste du det här – även vid köp av sommardäck är det klokt att välja däck för nordiska förhållanden
För många däckköpare är det självklart att köpa vinterdäck för nordiska förhållanden. Som tur är köper inte många centraleuropeiska dubbfria vinterdäck. Men visste du att det även är lika viktigt att köpa sommardäck som är utvecklade för våra svenska förhållanden? Sommardäcksfamiljen Nokian Hakka är exempel på däck som speciellt är utvecklade för våra varierande svenska sommarförhållanden.
Många däcktillverkare säljer samma sommardäck både på nordiska och centraleuropeiska marknader. Även många däckköpare tror att det inte spelar någon roll vilken typ av sommardäck man köper, men våra grova asfaltvägar och varierande temperaturer ställer sina speciella krav även på sommardäck.
− I Sverige används annan typ av asfalt än i Centraleuropa. Även väderförhållanden och hastigheter skiljer sig från centraleuropeiska förhållanden. Därför är det klokt att välja sommardäck som uppfyller våra speciella svenska förhållanden, rekommenderar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.
Våtgrepp även när det är kyligt
På svenska sommarvägar ska sommardäcken ha ett bra våtgrepp. Samma gäller förstås även i övriga Centraleuropa, men skillnaden är att här i Sverige ska däcken ge säkert grepp även på kyliga dagar.
− Slitbanegummiblandningen på däck som är utvecklade för nordiska förhållanden ger säkert grepp även tidigt på våren och sent på hösten när temperaturen närmar sig noll grader, berättar Allan Ostrovskis.
När du är ute och köper nya sommardäck så ta även en titt på däckets mönster som har en stor betydelse för vattenplaningsegenskaperna. Däck för svenska sommarförhållanden är utvecklade för att effektivt lagra och leda bort vatten mellan däcket och vägen, vilket minskar risken för vattenplaning.
Bra exempel på sommardäck som är utvecklade för nordiska förhållanden och som har klarat sig bra i biltidningarnas däcktester är Nokian Hakka Blue, Nokian Hakka Green och Nokian Hakka Black. Hakka Blue får speciellt mycket beröm för sina säkra köregenskaper på vått underlag. Hakka Green är ett extremt lättrullande däck, vilket sparar bränsle och Hakka Black ger mycket goda och säkra köregenskaper även i högre hastigheter. Även SUV-säcken Nokian Hakka SUV, Nokian Hakka Z SUV och Nokian Rotiiva är bra exempel på däck för nordiska förhållanden.
Däck för nordiska förhållanden håller längre
På grund av annan typ av gummiblandning kan centraleuropeiska sommardäck slitas lite fortare än nordiska sommardäck på svenska vägar.
− Våra tester visar att däck utvecklade för nordiska förhållanden har bättre slitstyrka speciellt på våren då asfalten är extra grov efter vintern. Däckslitaget kan då bli 4-5 gånger större än mitt på sommaren. Även därför är det klokt att välja däck som är utvecklade för nordiska förhållanden. Det är också viktigt att skifta däcken från fram till bak och tvärtom mitt i körsäsongen, säger Ostrovskis.
På däck för nordiska förhållanden är både slitbanegummiblandningen och däckets konstruktion som helhet utvecklade för varierande förhållanden som är vanliga på svenska vägarna. Exempelvis innehåller asfaltbeläggningarna i Centraleuropa annan typ av stenmaterial än asfalten i Sverige. Våra asfaltvägar är ofta grova, vilket sliter mer på däck. Även tjälskador är vanligt förekommande i Sverige, vilket innebär att däcken ska vara extra slitstarka.
Centraleuropeiska däck utvecklade för höga hastigheter
På de centraleuropeiska vägarna får man köra betydligt fortare än i Sverige, vilket även har uppmärksammats i däckkonstruktionen. På däck i höga hastighetsklasser framhävs köregenskaperna i hög hastighet, men samtidigt blir komforten lidande.
− På ett höghastighetsdäck är däckets bältespaket och fotområde betydligt styvare, vilket innebär att däckets dämpningsegenskaper är sämre.
Vid köp av nya däck är det bra att komma ihåg att man alltid måste göra kompromisser vid utvecklingen av däck.
− Exempelvis på däck för höga hastigheter koncentrerar man sig på exakta köregenskaper, men samtidigt blir ofta däckets slitstyrka och rullmotstånd lidande. Större rullmotstånd innebär att bränsleförbrukningen ökar, påminner Ostrovskis.
Vid köp av nya sommardäck ger motortidningarnas sommardäcktester och EU:s däckmärkning bra information om däckegenskaperna. EU:s däckmärkning informerar om däckets våtgrepp, bränsleeffektivitet och externt däckljud.
Mer information:
Sommardäcksfamiljen Nokian Hakka för varierande nordiska förhållanden:
https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/sommardacksfamiljen-nokian-hakka-for-varierande-nordiska-forhallanden-hakkaskydd-ger-trygghet-och/
Bilder:
Nokian Hakka Green: www.nokiantyres.com/HakkaGreen
Nokian Hakka Blue: www.nokiantyres.com/HakkaBlue
Nokian Hakka Black: www.nokiantyres.com/HakkaBlack
Mer information om Nokian Hakka Black:
https://www.nokiantyres.se/sommardack/nokian-hakka-black/
Mer information om Nokian Hakka Blue:
https://www.nokiantyres.se/sommardack/nokian-hakka-blue/
Mer information om Nokian Hakka Green:
https://www.nokiantyres.se/sommardack/nokian-hakka-green/
Videor:
Nokian Hakka Green – Naturally Safe
http://youtu.be/wqebSYA0Dx0
Nokian Hakka Blue – Wet Performer
http://youtu.be/TcQpuiubS2Y
Nokian Hakka Black – cool performance for Northern European summer
http://youtu.be/t9fZeEGmBdk
Mer information:
Allan Ostrovskis, teknisk chef, tel. 070-244 8820,
Allan.Ostrovskis(at)nokiantyres.com
Produktchef Anders Jansson, Nokian Däck AB, tel. 08-4747 447
anders.jansson(at)nokiantyres.com
www.facebook.com/nokiantyressverige | www.youtube.com/NokianTyresCom