Vinterdäck på sommaren ger usla och farliga köregenskaper – spara inte på säkerheten
Många bilar har fortfarande vinterdäcken på, antingen dubbdäck med borttagna dubbar eller dubbfria vinterdäck. I de flesta fall är valet medvetet, för att spara pengar väljer man att köra slut på sina vinterdäck på sommaren. En helt annan sak är hur många av dessa bilister vet det är farligt att köra med vinterdäck på sommaren. Risken för vattenplaning ökar väsentligt, våtgreppet är uselt, styrningen reagerar sakta och stabiliteten är betydligt sämre än med sommardäck.
Däckrazzior som Däckbranschens Informationsråd, Polisen, Trafikverket, NTF och Bilprovningen gör tillsammans visar att många av dem som kör med vinterdäck på sommaren anger ekonomiska skäl till det. Lagen kräver att vinterdäck ska ha minst tre millimeters mönsterdjup i huvudspåren, medan kravet på sommardäck är endast 1,6 millimeter, vilket även gäller vinterdäck i sommarbruk. När vinterdäckens mönsterdjup närmar sig tre millimeter på våren, anser många att man får bästa möjliga däckekonomi genom att köra slut på vinterdäcken under sommaren.
Det är inte alls något smart val, eftersom vinterdäck har dåliga köregenskaper i varierande sommarförhållanden. Vinterdäck, och speciellt dubbfria vinterdäck, har en mjukare gummiblandning än sommardäck och skillnaderna blir tydliga i varma sommarförhållanden.
− De viktigaste säkerhetsegenskaperna för sommardäck av hög kvalitet är bra våtgrepp och bra skydd mot vattenplaning. Den mjukare gummiblandningen på nordiska dubbfria vinterdäck och annan typ av slitbanekonstruktion försämrar våtgreppsegenskaperna och bilen börjar vattenplana i betydligt lägre hastighet än med nya sommardäck. Dubbfria vinterdäck har även sämre styregenskaper, stabilitet och slitstyrka, berättar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.
Dubbfria vinterdäck usla på sommaren
Även biltidningarna har testat vinterdäckens köregenskaper på sommaren. Auto, Motor & Sport (7/2014) testade 14 sommardäck och gjorde även samma tester för ett nordiskt samt ett centraleuropeiskt vinterdäck. Tidningen kommenterar skillnaderna mellan det nordiska dubbfria vinterdäcket och sommardäck så här:
”Nordiska vinterdäck har uselt våtgrepp sommartid, de är sladdbenägna och styr dåligt. Kort sagt: de är farliga att köra med”, skriver Auto, Motor & Sport.
Även kalla testresultat visar skillnaderna tydligt. Det bästa sommardäcket i Auto, Motor & Sports vattenplaningstest, Nokian Hakka Blue, började vattenplana i en hastighet på 84,1 km/h, när det nordiska dubbfria vinterdäcket började vattenplana redan vid 69,5 km/h.
Det bästa sommardäcket hade en bromssträcka på vått (80 – 5 km/h) på 28,9 meter, medan det dubbfria vinterdäcket stannade först efter 43,7 meter, eller nästan tre billängder längre bort.
Vinterdäck på sommaren borde förbjudas
Auto, Motor & Sport tycker det är dåligt att det inte finns en lag som förbjuder användningen av vinterdäck på sommaren, på samma sätt som sommardäck är förbjudna på vintern.
Även Väg- och trafikforskningsinstitutet (VTI) rekommenderar att inte köra med vinterdäck på sommaren.
− Vi kan verkligen rekommendera bilister att använda sommardäck på sommaren och inget annat. Skillnaderna i både bromssträcka och styrförmåga mellan nordiska dubbfria vinterdäck och sommardäck på sommaren är mycket tydliga, säger Mattias Hjort, forskare på VTI.
Bilder och infografik:
www.nokiantyres.com/summerseason-nordic
Användningstips:
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/anvandningstips/
Ofta frågat:
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/fragor-om-dacken/
Mer information:
Allan Ostrovskis, teknisk chef, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis(at)nokiantyres.com
www.facebook.com/nokiantyressverige
www.youtube.com/NokianTyresCom
https://twitter.com/NokianTyresCom
https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc
Nokian Tyres plc
Som enda däcktillverkaren i världen koncentrerar sig Nokian Tyres på produkter och tjänster för säker bilkörning i nordiska förhållanden. Innovativa däck för person- och lastbilar samt tunga arbetsfordon marknadsförs huvudsakligen i områden där det finns snö och skogar samt krävande körförhållanden på grund av olika årstider. Nokian Tyres utvecklar produkter där målet är den hållbara säkerheten och miljövänlighet under däckets hela livscykel. Nokian Tyres äger däckkedjan Vianor med 1 206 anläggningar i 27 länder. Nokian Tyres omsättning uppgick till cirka 1 521 miljoner euro år 2013 och antalet anställda är över 4 000. Nokian Tyres aktie noteras på NASDAQ OMX i Helsingfors. Mer information finns på www.nokiantyres.com