Varför är det viktigt att ha bra sommardäck? Sex tips som garanterar att du kör med bra däck
Sommardäckssäsongen närmar sig och det är bra att kontrollera däckens skick i god tid innan det blir dags för däckbyte. När däcken är slitna blir bromssträckan längre och risken för vattenplaning ökar. En ny enkät* som Nokian Tyres har gjort visar att endast 59 procent av svenska bilister kontrollerar mönsterdjupet på sina sommardäck.
I slutändan är det däcken som avgör om bilen kan behålla väggreppet. Enligt svensk lag ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter men i praktiken börjar greppegenskaperna försämras redan när mönsterdjupet i däckens huvudspår är lägre än fyra millimeter. På sommaren är det främst regn och mycket vatten på vägen som är den stora risken. Risken för vattenplaning ökar med slitna däck och därmed också olycksrisken.
– Mönsterdjupet är avgörande när det gäller risken för vattenplaning. Ju mer slitna däcken är desto lättare förlorar de kontakten med vägen. Därför ska hastigheten minskas betydligt vid regn för att undvika vattenplaning, varnar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.
Du bör förstås kontrollera sommardäckens skick före montering på bilen, men även regelbundet under sommaren. Under våren är asfalten extra grov efter vintern vilket ökar däckslitaget. Även riktigt varma sommardagar ökar däckslitaget något.
Enligt lagen är det tillåtet att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren men absolut inte något som rekommenderas. Dubbfria vinterdäck har en mjukare gummiblandning för att ge bra vintergrepp men på sommarväglag blir den alldeles för mjuk. Dubbfria vinterdäck har framförallt betydligt sämre våtgrepp på sommaren.
Så här kan du se till att dina sommardäck är säkra
Du kan även själv påverka hur säkra dina däck är. Det finns stora variationer på hur länge däcken håller. Körsättet, förvaringen och belastningen av däcken, hastighet, lufttrycket och underlaget är faktorer som påverkar däckslitaget.
För att öka säkerheten på dina däck är det värt att göra så här:
- Kontrollera lufttrycket i däcken var tredje vecka.
- Kontrollera att däcken slits jämnt. Ojämnt slitage kan betyda att hjulinställningen är fel eller att lufttrycket är för lågt.
- Förvara dina däck på rätt sätt. De får inte utsättas för hårt tryck och de ska inte ha kontakt med oljor eller starka vätskor. Även starkt UV-ljus skadar däcken och därför ska de förvaras i ett mörkt och svalt utrymme. Ett däckhotell erbjuder bra förhållanden för förvaring.
- Kontrollera hur gamla däcken är. Med åldern blir gummiblandningen hårdare vilket försämrar köregenskaperna. Rekommenderad ålder för ett däck är sex år i bruk och högst tio år totalt. På däcksidan finns information om när däcket är tillverkat.
- Däcken håller längre och slits mer jämnt om de skiftas från fram- till bakaxeln och tvärtom efter 800 – 1 000 mils körning. Däck som är mindre slitna ska alltid sitta bak, 2oavsett om bilen är fram- eller bakhjulsdriven.
- Om bilen har ett reservdäck så kom ihåg att kontrollera även skicket på det samt lufttrycket.
*Enkäten gjordes av YouGov under februari-mars 2020 och cirka 1000 personer i olika åldrar svarade på frågorna.
Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64
[email protected]