Tre skäl att kolla lufttrycket i samband med däckbytet
I samband med skifte till sommardäck är det även klokt att kolla lufttrycket då det påverkar både säkerheten, däckens livslängd och bränsleförbrukningen.
1. Mer säkert och komfortabelt
Lufttrycket påverkar bilens köregenskaper och därmed säkerheten i stor utsträckning. Om lufttrycket varierar mellan däcken eller trycket är för lågt så styr bilen trögare och väghållningen försämras vid extrema situationer.
– Det är främst vid extrema situationer, snabba filbyten och undanmanövrar som för lågt lufttryck märks. Det kan även orsaka att bromssträckan bli längre och risken för vattenplaning ökar, varnar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.
Stabiliteten blir också lidande och instabiliteten ökar ju mer last bilen har. Är bilen tungt lastad eller om man drar en husvagn eller släpvagn så är det klokt att öka lufttrycket en aning från det normala trycket.
2. Däckslitaget ökar
Lufttrycket påverkar även hur länge du kan köra med däcken. För lågt lufttryck ökar däckslitaget och även risken för däckskador.
– För lågt lufttryck gör att däckets slitbana blir för varm och därför slits den snabbare. Även däckkonstruktionen värms upp vilket ökar risken för skador, säger Emil Sundholm.
För lågt lufttryck gör däcket mer slappt och avståndet mellan däckets slitbana och fälgen minskar. Kör du till exempel mot en skarp asfaltkant eller i ett potthål så går däcket lättare sönder. Under våren finns det gått om potthål på vägarna vilket innebär att risken för däckskador ökar.
– Optimalt är att kontrollera lufttrycket redan innan du monterar sommardäcken på bilen. Har du maximal otur så kan ett däck med mycket lågt lufttryck gå sönder när du kör till bensinstationen för att kolla trycket, säger Emil Sundholm.
3. Bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen minskar
Lufttrycket påverkar direkt bilens bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp. För lågt lufttryck ökar däckets rullmotstånd vilket i sin tur ökar bränsleförbrukningen.
– Många biltillverkare anger olika lufttrycksrekommendationer beroende på om bilen är normalt lastad eller tungt lastad. Ofta anges också så kallat ekolufttryck som ofta ligger väldigt nära tryckrekommendationen för tungt lastad bil. Ekolufttryck gör att rullmotståndet och koldioxidutsläppen blir lägsta möjliga, berättar Emil Sundholm.
Om inte däcket är skadat så minskar lufttrycket väldigt sakta och vid normal körning är det svårt att märka för lågt lufttryck. Därför är det viktigt att kontrollera lufttrycket regelbundet var tredje vecka eller före en längre resa. När det blir riktigt varmt ökar lufttrycket men du behöver inte minska trycket. Ett lite förhöjt lufttryck skadar inte däcket.
Några tips vid hjulbyte
- Kontrollera skicket på dina sommardäck. Är mönsterdjupet precis över det lägsta tillåtna 1,6 millimeter så är risken stor att däcken blir olagliga redan under våren eftersom asfalten är extra grov på våren vilket sliter mer på däcken.
- Köp nya däck om de är äldre än sex år, även om mönsterdjupet fortfarande är bra.
- Ha däck av samma märke och typ på både fram- och bakaxeln.
- Byt ventilerna på däcken om du har lite äldre bil. För lågt lufttryck beror ofta på att gamla ventiler släpper ut luft på grund av att förtätningsgummit på ventilen har torkat ut.
- Nollställ däcktrycksvarnaren efter att du har justerat lufttrycket. TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) finns på alla nyare bilmodeller.
Läs mer: Rekommenderade lufttryck
Mer information: www.nokiantyres.se
Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64
[email protected]