tor mars 31 01:54 2016 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

Sommardäck av hög kvalitet sparar pengar och ger trygghet

Vårens sommardäcksrumba börjar komma igång. Som bilägare är det klokt att kolla skicket på sommardäcken i god tid före hjulskifte. Är det dags att köpa nya sommardäck så ska du inte snåla och inte enbart leta efter billigaste möjliga däck. Sommardäck av hög kvalitet kostar mer, men är betydligt mer säkra i varierande sommarförhållanden. Dessutom sparar de bränsle och ger bra skydd mot överraskande stick- och skärskador.

När du ska kolla dina gamla sommardäck är mönsterdjupet det första du ska mäta. Nokian Tyres rekommenderar minst fyra millimeters mönsterdjup. Är det mindre försämras däckets våtgreps- och vattenplaningsegenskaper. Lagens krav på 1,6 millimeters mönsterdjup är en säkerhetsrisk.

− Nokian Tyres tester visar att en bil med slitna däck, med mönsterdjup lägre än 1,6 millimeter, började vattenplana i en kurva med 5 millimeter vatten i 76 km/h, när bilen med nya däck började vattenplana först vid 92 km/h, säger Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.

Viktigt att kolla är även slitageformen på sommardäck. Är däcket ojämnt slitet så kan det tyda på att hjulinställningen är fel, vilket bör åtgärdas så fort sommardäcken monterats på bilen. Kolla även att det inte finns synliga skador på däcket, speciellt på däcksidorna.

Kvalitetsdäck mycket bättre än budgetdäck

Valet av nya sommardäck beror på hur du kör, vilka egenskaper du uppskattar på däck och vilken kvalitet av däck du vill ha. Biltidningarnas oberoende däcktester, däckverkstäder och andra bilister kan ge värdefull information om vilka däck som presterar bra. EU:s däckmärkning informerar om våtgrepp, bränsleeffektivitet och externt däckljud.

− Premiumdäck kostar mer, men blir billigare i längden än budgetdäck och dessutom är de betydligt mer säkra vid extrema situationer på våta vägar. I Aftonbladets sommardäcktest (2016-03-23) hade det bästa kvalitetsdäcket på vått underlag 80-0 km/h 5,5 meter kortare bromssträcka än det billiga budgetdäcket, berättar Ostrovskis.

− Kvalitetsdäck däck sparar även pengar. De har lägre rullmotstånd, vilket sparar bränsle upp till 0,6 l/100 km (skillnaden i EU:s däckmärkning mellan klass A-G). Räknar man att man kör 1 000 mil under sommarsäsongen och bränslet kostar cirka 13 kronor litern så blir besparingen 780 kronor. Om däcken håller cirka 4 000 mil så sparar bilen cirka 240 liter bränsle och 3 120 kronor Kvalitetsdäck har även en längre livslängd än budgetdäck, säger Ostrovskis.

Slitna dubbfria vinterdäck urusla på sommaren

Grova asfaltsvägar i Sverige ställer sina krav på däcken. Speciellt på våren är asfalten extra grov, vilket gör att däckslitaget kan vara fem gånger större än mitt på sommaren. Centraleuropeiska sommardäck är utvecklade för slät asfalt och höga hastigheter. Ett klokt däckval är sommardäck som är utvecklade för nordiska grova asfaltsvägar och för varierande temperaturer.

Att fortsätta köra med dubbfria vinterdäck på sommaren är inte säkert. De har betydligt mjukare gummiblandning än sommardäck och mönster som är anpassat för vinterförhållanden. De ger dålig stabilitet och våtgrepp på sommaren. Dessutom slits de betydligt snabbare än sommardäck. Tester visar att bra sommardäck har 27 meter, cirka sex billängder, kortare bromssträcka från 100 km/h till stillastående på vått underlag än dubbfria vinterdäck!

Genom att skifta däcken från framaxel till bakaxel efter 800 mils körning kan livslängden på däcken ökas. De bästa däcken ska alltid ligga på bakaxeln, oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven.

Rätt lufttryck ökar däckens livslängd och minskar bränsleförbrukningen. 20 procent för lågt lufttryck minskar livslängden med en femtedel och 30 procent för lågt däcktryck halverar livslängden. Rätt lufttryck anges i bilens instruktionsbok. Lufttrycket ska mätas på kalla däck, helst var tredje vecka.

Sommardäckstips

  • Kolla skicket på dina sommardäck. Minsta rekommenderat mönsterdjup är fyra millimeter. Kolla även slitageformen på däcken. Ojämnt slitage kan innebära fel på hjulinställningen, vilket ska åtgärdas så fort sommardäcken monterats på bilen. 
  • Välj sommardäck av hög kvalitet. De är betydligt mer säkra än budgetdäck och sparar pengar. Bra sommardäck har lågt rullmotstånd, vilket minskar bilens bränsleförbrukning och de håller längre. 
  • Sommardäck för nordiska förhållanden är det bästa valet. Deras gummiblandning är anpassad för grova asfaltvägar och för varierande temperaturer. 
  • Biltidningarnas oberoende sommardäcktester ger bra information om däcken. Även EU:s däckmärkning informerar om våtgrepp, bränsleeffektivitet och externt däckljud. 
  • Kom ihåg att efterdra hjulbultarna på aluminiumfälgar efter cirka 20 mils körning. 
  • Kolla lufttrycket. Rätt lufttryck ökar däckens livslängd och minska bilens bränsleförbrukning. Lufttrycket bör kontrolleras på kalla däck var tredje vecka. 
  • Livslängden på däcken kan även ökas genom att skifta hjulen efter cirka 800 mils körning, eller när slitageskillnaden är två millimeter, framhjulen bak och bakhjulen fram.

Bilder:

https://www.nokiantyres.com/HakkaGreen2
www.nokiantyres.com/HakkaBlue 
www.nokiantyres.com/HakkaBlack

Mer information om Nokian Tyres sommardäck och tjänster
https://www.nokiantyres.se/dack/personbilar/sommardack/

Nokian Tyres – sommardäcktester i extrema förhållanden
https://www.youtube.com/watch?v=6kT0wLEOxY4

Video: Tekniken Nokian Aramid Sidewall – mer slitstyrka
https://www.youtube.com/watch?v=N5LvBke-UqY&feature=youtu.be

Mer säkerhet – Hakka-skydd
https://www.nokiantyres.se/hakkaskydd/

Mer information:

Produktchef, personbilsdäck, Jon Persson, tel. Nokian Däck AB, tel. 08 474 74 47 [email protected]

Allan Ostrovskis, teknisk chef, 070-244 8820, [email protected]

Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom 
You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom 
Facebook: www.facebook.com/nokiantyressverige 
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc