SnapSkan - Nokian Tyres nya enkla skanningstjänst för bildäck ökar trafiksäkerheten
Nokian Tyres samt däck- och bilservicekedjan Vianor lanserar världens första SnapSkan-system som mäter däckens mönsterdjup och informerar bilisten om det är dags att köpa nya däck. SnapSkan utnyttjar den senaste 3D-skanningstekniken och det enda bilisten behöver göra är att köra över en skanningsplatta som ligger på marken. Första SnapSkan togs nyligen i bruk i Helsingfors och senare kommer det även till Sverige.
SnapSkan är ett nytt och enkelt sätt att mäta mönsterdjupet på däcken. Bilen körs över en skanningsplatta som helt automatiskt skannar mönsterdjupet samt bilens registreringsnummer.
Efter skanningen kan bilisten enkelt och utan kostnad hämta uppgifterna om mönsterdjupet genom att sms:a eller mejla bilens registreringsnummer. Uppgifterna finns även tillgängliga på tjänstens hemsida.
Om mönsterdjupet inte är tillräckligt säkert får bilägaren en varning och rekommendation om att det är dags att köpa nya däck. SnapSkan mäter mönsterdjupet på alla typer av däck, oavsett däckmärke.
Första SnapSkan har strategiskt placerats i ett av Helsingfors största parkeringshus mitt i staden och det mäter mönsterdjupet på däcken på alla bilar som kör in i garaget. Senare kommer SnapSkan även att finnas på ställen med mycket trafik. I nästa fas kommer SnapSkan även till Sverige.
SnapSkan förenklar däckkontrollen
Mönsterdjupet har stor betydelse bland annat för bromssträckan och risken för vattenplaning. Däck i bra skick ökar trafiksäkerheten betydligt.
− Många bilister har dålig koll på sina däck och väntar för länge innan de köper nya däck. Med hjälp av SnapSkan vill vi öka bilisternas vetskap om sina däck genom att göra däckkontrollen så enkel som möjlig, säger Ville Nikkola, chef för Vianors detaljhandel.
Nokian Tyres viktigaste mål är att utveckla säkra och komfortabla däck, men också att skapa nya däckrelaterade tjänster. Visionen med SnapSkan är att på ett enkelt sätt främja trafiksäkerheten.
− Däckbranschen står inför stora förändringar. Jämfört med andra branscher har digitaliseringen inte hittills spelat någon stor roll inom däckbranschen. Därför är det hög tid att med hjälp av ny teknik underlätta bilisternas vardag även när det gäller kontroll av däck. Branschen behöver modiga föregångare, säger Ari Lehtoranta, vd för Nokian Tyres.
− Vår uppgift är att göra vägar och miljön mer säkra. Vår verksamhet har sina rötter från 1898-talet och sedan dess har vi varit bland de första som erbjuder bilister produkter och tjänster som förbättrar säkerheten. Det var Nokian Tyres som lanserade världens första vinterdäck och nu lanserar vi den första tjänsten som med sms eller e-post informerar bilister om hur säkra deras däck är, säger Ari Lehtoranta.
Tekniken bakom SnapSkan har utvecklats i samarbete med företagen Futurice och Affecto. 3D-skanningstekniken som SnapSkan använder kommer från brittiska Sigmavision som har patent på tekniken.
Video: https://youtu.be/zMkBRnf-Zzo
Mer information om SnapSkan: www.nokiantyres.com/snapskan
Bilder: www.nokiantyres.com/snapskan-photos
Mer information
Ville Nikkola, chef (detaljhandel), Vianor Holding Oy, tel. +358 10 401 7596, [email protected]