Sju tips för körning på våta vägar - så här gör du för att slippa vattenplaning
Inför höstens regnperioder är det bra att damma av kunskaperna om hur du kan undvika att hamna i vattenplaning och hur du ska göra om bilen trots allt börjar vattenplana. Nu är det också bra läge att kontrollera däcken. Är mönsterdjupet tillräckligt bra för att ge skydd mot vattenplaning eller är det dags att köpa nya däck?
Risken att hamna i vattenplaning är stor på våta vägar och speciellt när det regnar mycket. Väggreppet försvinner när däcken har så litet mönsterdjup att de inte längre klarar av att leda bort vatten mellan däcken och vägen tillräckligt fort. Bilen svävar fram på en vattendyna och reagerar inte längre på styrningen.
– Nu är det rätt tid att kontrollera sommardäckens skick innan höstens regnperioder drar igång. Ett bra mönsterdjup är avgörande för att minska risken för vattenplaning. Om dina däck är för slitna så märker du det genom att köregenskaperna är betydligt sämre på vått underlag. Du bör köpa nya däck innan de blir så slitna, rekommenderar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.
Risken för vattenplaning ökar när mönsterdjupet minskar. Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter men våtgreppet försämras snabbt och bromssträckan blir betydligt längre när mönsterdjupet är under fyra millimeter.
Däck i bra skick och ett lugnt körsätt garanterar att du kan köra säkert i regn
Utöver mönsterdjupet och hur mycket vatten det finns på vägen har även hastigheten och vägens skick stor betydelse för risken att hamna i vattenplaning. Kör du för fort när det regnar mycket så kan inte ens nya däck ge skydd mot vattenplaning. Genom att köra förutseende och lugnt samt att minska hastigheten minskar risken för vattenplaning betydligt.
Emil Sundholm ger sju tips som hjälper dig att minska risken för vattenplaning och som ökar dina chanser att klara vattenplaningen om bilen trots allt börjar vattenplana.
- Kontrollera att mönsterdjupet på dina däck är tillräckligt bra, speciellt om du inte har kontrollerat det sedan hjulskiftet i våras. Vi rekommenderar ett mönsterdjup på minst fyra millimeter. Kör med däck som är avsedda för årstiden, vinterdäck ger säkra köregenskaper på vintern men absolut inte på sommaren eller i höstregnet.
- Anpassa hastigheten efter underlaget och håll avståndet till bilen framför. I ihållande regn är det bra att reservera mer tid för resan och minska hastigheten med upp till 15-20 km/h.
- Undvik att köra i de vattenfyllda vägspåren. Det är heller inte bra att köra i spåren när det är torrt väglag, asfalten i spåren är grövre vilket sliter mer på däcken.
- Kontrollera lufttrycket i däcken. För lågt lufttryck försämrar bilens köregenskaper, speciellt vid extrema situationer. Även bränsleförbrukningen blir högre jämfört med däck som har rätt lufttryck.
- Mest säkert är det att köra när alla fyra däck är i lika bra skick. Om det finns skillnad på slitaget mellan fram- och bakdäcken så ska de minst slitna däcken alltid monteras på bakaxeln.
- Rensa torkarbladen och byt slitna blad till nya för att garantera bästa möjliga sikt vid regn. Om torkarblad lämnar ränder efter sig är det dags att byta dem.
- Om bilen trots allt börjar vattenplana så frikoppla och släpp gasen om din bil är manuellt växlad eller släpp gasen om bilen är automatväxlad. Vrid inte på ratten. När hastigheten minskar kan greppet återkomma väldigt snabbt och därför är det viktigt att hjulen är riktade rakt fram och inte åt sidan.
Mer information: www.nokiantyres.se
Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64
[email protected]