Se upp för vattenplaning: Så här kör du säkert på höstvåta vägar
Höst och regn hör ihop. Ösregn är vanligt förekommande på hösten och vägarna fylls med vatten. För oss bilister är det en stor utmaning och vattenplaning är inte alls ovanligt. Speciellt farligt är det att köra i de vattenfyllda vägspåren och i kurvor. Det är dock ingen fara att köra i regnet, bara du observerar vissa grundläggande saker.
Det är främst två saker som är viktiga när du kör i regn, hastigheten och däckens mönsterdjup. När regnet piskar vägen och däcken är dåliga ska du minska hastigheten.
– Störtregn och dåliga däck är en dålig kombination. Men inte ens nya däck kan förhindra bilen att börja vattenplana om hastigheten är för hög. När det regnar mycket bör hastigheten sänkas för att däckmönstret ska ha en chans att kunna leda bort vattenmassorna mellan däcken och vägen, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sweden.
Ett test som finska biltidningen Tekniikan Maailma har gjort visar att bra sommardäck av hög kvalitet började vattenplana vid 80 km/h när det fanns sex millimeter vatten på vägen. Bilen med slitna sommardäck började vattenplana vid 70 km/h och bilen med dubbfria vinterdäck ännu tidigare. Risken för vattenplaning finns även när däcken är nya och den ökar när däcken slits.
Bra däck behövs på hösten
Det är vanligt att köra slut sina slitna sommardäck under hösten och köpa nya däck nästa vår, även om det är på hösten man verkligen behöver bra sommardäck.
– Nya sommardäck ger bra köregenskaper vid alla väglag som förekommer under hösten. Motsvarande ökar risken för vattenplaning när däcken är slitna och mönsterdjupet minskar. Mönsterspåren på slitna däck har för liten volym som inte klarar att leda bort allt vatten mellan däcken och vägen, berättar Emil Sundholm.
Ett nytt sommardäck har ett mönsterdjup på cirka åtta millimeter. Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men det är inte säkert att köra med så slitna däck.
Du bör köpa nya däck när mönsterdjupet börjar närma sig fyra millimeter. Däckets vattenplanningsegenskaper blir betydligt sämre när mönsterdjupet är under fyra millimeter.
Även lufttrycket påverkar köregenskaperna vid regn. För lågt tryck ökar risken för vattenplaning och försämrar köregenskaperna. Lufttrycket bör kollas minst en gång i månaden.
Se upp för riskerna
När bilen börjar vattenplana bildas en vattendyna mellan däcken och vägen och det känns som om bilen svävar på vattnet. Väggreppet försvinner helt och det går inte att styra bilen, vilket kan leda till farliga situationer. Speciellt farligt är det att köra i de vattenfyllda vägspåren.
Om bilen trots allt börjar vattenplana gäller det att ta det lugnt och reagera på rätt sätt. Frikoppla eller släpp gasen om bilen har automatlåda. Vrid inte på ratten utan håll hjulen riktade rakt fram.
Så här kör du säkert på regnvåta vägar
- Sänk hastighet när det regnar mycket
- Kör inte i de vattenfyllda vägspåren där risken för vattenplaning är som störst
- Kör med bra däck som har ett mönsterdjup på minst fyra millimeter
- Kolla lufttrycket i däcken
- Om bilen börjar vattenplana så ta det lugnt, frikoppla eller släpp gasen om bilen har automatlåda och håll hjulen riktade rakt fram
Se upp för vattenplaningen
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/forutse-vattenplaning/
Kolla lufttrycket regelbundet
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/anvandningstips/kontrollera-lufttrycket/
Mer information: www.nokiantyres.se
Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64
[email protected]