Säkert och komfortabelt med lätt lastbil på vintern – Kom ihåg detta vid byte till vinterhjul
Körning med lätt lastbil kan ske både säkert och komfortabelt på vintern om du kommer ihåg vissa saker vid byte till vinterhjul.
Kör du med dubbdäck så rekommenderar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige, att köra lugnt och undvika häftiga inbromsningar och accelerationer under de första 50 milen efter hjulbytet.
– På det här sättet kan dubbarna sätta sig i dubbhålen på rätt sätt och de håller sig fast i däcket som planerat. Efter en tids körning blir dubbutsticket mer jämnt och ljudnivån blir behaglig. På ett nytt däck tar det en tid innan dubbarna sätter sig rätt i däcket. Efter ett antal mils inkörning blir köregenskaperna även mer stabila, berättar Emil Sundholm.
Vid skifte till vinterhjul bör lufttrycket kontrolleras. Däck för lätta lastbilar kräver högre lufttryck än däck för personbilar. Dessutom ska vinterdäck ha lite högre lufttryck än sommardäck.
– Rätt lufttryck har en stor betydelse för däckets stabilitet. Lufttrycket minskar när det blir minusgrader, cirka 0,1 bar per 10 grader. Därför rekommenderar vi att ha 0,2 bar högre lufttryck på vintern för att kompensera minskat lufttryck på grund av kyla, säger Emil Sundholm.
Däck för en lätt lastbil har normalt upp till dubbelt så högt lufttryck än personbilsdäck. På grund av det höga trycket rekommenderar Emil Sundholm att använda metallventiler. Efter hjulskifte ska man komma ihåg att efterdra hjulbultarna, speciellt om bilen har aluminiumfälgar. Efter cirka 10–20 mils körning ska hjulbultarna efterdras till rätt åtdragningsmoment med en momentnyckel.
Säkra däck är de bästa däcken
I utvecklingen av däck till lätta lastbilar premieras hög bärförmåga och en lång livslängd extra mycket. Farligast körförhållanden på vintern i Norden är när isiga vägar börjar smälta och vid hårdpackad snö. Vid val av vinterdäck till en lätt lastbil bör säkra köregenskaper på is och snö därför väga tungt.
I Centraleuropa används så kallade året-runt-däck men de passar inte för våra nordiska vinterförhållanden. Centraleuropeiska vinterdäck är optimerade för milda vinterförhållanden men de ger inte ett säkert grepp på nordiska vinterväglag.
– Vissa kör med nordiska dubbfria vinterdäck även på sommaren. Det är något vi absolut inte rekommenderar. Vinterdäck har en mjuk gummiblandning som blir ännu mjukare i sommarvärmen. Köregenskaperna blir dåliga och däcket kan även gå sönder. Dessutom slits vinterdäck betydligt fortare än sommardäck på sommaren, säger Emil Sundholm.
Skifta däck och förvara dem rätt
Lätta lastbilar körs ofta mycket och därför är det värt att skifta hjulen under vintern så att framhjul flyttas till bakaxeln och bakhjul fram. På det sättet slits däcken jämnt och de håller längre.
Däcken håller också längre när de förvaras i optimala förhållanden i ett svalt, mörkt och torrt utrymme. Det garanterar att däckets gummiblandning inte försämras i förtid. Viktigt att komma ihåg är också att däcken inte ska ligga i kläm.
– Ett däckhotell är ett bra alternativ för däckförvaring. Förhållandena är optimala för däckförvaring och priset inkluderar även ofta hjultvätt och hjulbyte, säger Emil Sundholm.
Mer information:
Emil Sundholm, Product Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08 474 7464
Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,
Twitter I YouTube I Facebook I Linkedin I Instagram
Nokian Tyres utvecklar och tillverkar premiumdäck för människor som sätter värde på säkerhet och hållbarhet. Inspirerade av vår skandinaviska bakgrund tillverkar vi innovativa produkter för personbilar, lastbilar och tunga maskiner som ger dig trygghet i alla körförhållanden. Vår däckkedja Vianor erbjuder däck och bilservice. Bolagets omsättning uppgick till cirka 1,3 miljarder euro år 2020 och antalet anställda är cirka 4 600. Nokian Tyres aktie noteras på Nasdaq i Helsingfors. Mer information finns på www.nokiantyres.se