Säkerheten högst på listan när man väljer nya sommardäck – ändå kör 250 000 bilar med vinterdäck på sommaren
Svenskarna är väl medvetna om de utmaningar som sommaren ställer för däck och säkerheten prioriteras högst när man väljer nya sommardäck, visar en ny enkät från Nokian Tyres. En oroande trend är dock att allt fler väljer att köra med sina dubbfria vinterdäck på sommaren vilket är en stor säkerhetsrisk.
En ny enkät från Nokian Tyres* visar att svenskarna sätter värde på speciellt två saker när det är dags att köpa nya sommardäck. 43 procent av dem som svarade på enkäten ser det som viktigt att sommardäck ger bra grepp och bromsegenskaper på våt väg och 29 procent vill att däcken ska ge bra skydd mot vattenplaning. Lågt pris på nya däck var viktigt endast för 17 procent av respondenterna.
Även om säkra köregenskaper är avgörande för många bilägare vid köp av nya sommardäck så är det inte lika viktigt för alla. Allt fler, speciellt i södra och västra Sverige, fortsätter att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. Däckrazzian hösten 2019 visar att cirka 5 procent, 250 000 personbilar, kör med vinterdäck på sommaren. Mest vanligt är det i västra Götaland där 15 procent av bilarna kör med vinterdäck på sommaren.
Vinterdäck på sommaren stor säkerhetsrisk
Även om det enligt lagen är tillåtet att köra med dubbfria vinterdäck på sommaren så är det definitivt inte säkert. I stadstrafik kan man eventuellt klara sig med vinterdäck men i högre hastigheter och speciellt på våta vägar är de farliga främst av fyra skäl:
- Det goda vintergreppet på vinterdäck uppnås till en del på bekostnad av bra våtgrepp och därför ger sommardäck ett betydligt bättre grepp och kortare bromssträcka på vått underlag än dubbfria vinterdäck. Ett bromstest som Riksförbundet M Sverige har gjort visar att en bil med bra sommardäck hade en bromssträcka på 31,6 meter från 100 km/h medan bilen med dubbfria vinterdäck hade en bromssträcka på 45 meter vilket är 40 procent längre.
- Ett vinterdäck som används på sommaren kan gå sönder av främst två skäl. För det första har vinterdäck en annan typ av gummiblandning och mönster vilket gör att de blir betydligt varmare än sommardäck vid körning i sommartemperaturer. Värmen kan leda till att komponenterna i däcket börjar lossna och till sist kan däcket gå sönder. För det andra kan dubbdäck där dubbarna har dragits ur samla grus i de tomma dubbhålen. Därifrån kan de små stenarna tränga sig djupare in i däckets struktur och till sist går däcket sönder.
- Ju högre temperatur desto mer mjuk blir gummiblandningen på ett vinterdäck. Därför slits vinterdäck på sommaren betydligt snabbare än sommardäck. Dessutom förändrar det för vinterbruk utvecklade klackmönstret sin form vilket skapar ett obehagligt ljud och vibrationer som försämrar köregenskaperna och komforten. Vibrationerna sliter även på hjullagren och hjulupphängningen.
- På sommaren reagerar vinterdäck på styrningen betydligt mer segt än sommardäck vilket till exempel märks vid filbyte och i snabb väjning. När det är riktigt varmt är det även svårt att köra rakt fram eftersom man hela tiden måste korrigera styrningen.
*Enkäten gjordes av YouGov under februari-mars 2020 och cirka 1000 personer i olika åldrar svarade på frågorna.
För mer information: www.nokiantyres.se
Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64
[email protected]