Premiumdäck sparar bränsle och håller längre än budgetdäck
Snart är det dags för sommardäck. Behöver du köpa nya däck så är det bra ekonomi att satsa på premiumdäck. Billiga däck känns bra i plånboken när du köper dem men i längden kostar de mer än premiumdäck, i form av högre bränsleförbrukning och ökat däckslitage. Dessutom ökar risken för olyckor med billiga däck vilket biltidningarnas sommardäcktester visar varje år.
En ny enkät som Nokian Tyres har gjort* visar att nästan 50 procent av de svenska bilisterna vill ha däck med bra bromsegenskaper på våt väg och nästan 30 procent ser det som viktigt att däcken ger bra skydd mot vattenplaning. Endast 17 procent ser lågt inköpspris som viktigt.
– Vid inbromsning på vått underlag har billiga däck betydligt sämre grepp än premiumdäck. Även köregenskaperna vid extrema situationer är bristfälliga och de svarar inte på styrningen tillräckligt snabbt vilket ökar risken för en olycka. Däck som i EU:s däckmärkning tillhör högsta klass A när det gäller våtgrepp ger bästa möjliga grepp och säkra köregenskaper. Samtliga Nokian Tyres sommardäck tillhör klass A eller B och de flesta i klass A när det gäller våtgrepp, säger Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.
Biltidningarnas sommardäcktester visar att skillnaden i bromssträcka på våt väg mellan däck i klass A och däck i sämsta klassen F kan vara upp till över 18 meter eller över fyra billängder. Alla däck som säljs i Sverige ska ha EU:s däckmärkning tydligt synlig.
Premiumdäck sparar bränsle
Premiumdäck kostar mer att köpa men sparar sedan pengar genom att bränsleförbrukning och däckslitage är lägre.
– Premiumdäck har ofta betydligt lägre rullmotstånd än billiga däck. Lättrullande däck kan spara upp till en halv liter bränsle per 10 mil. På en körsträcka på 4 000 mil kan lättrullande premiumdäck med rätt lufttryck spara minst 3 000 kronor i bränslekostnader jämfört med däck med sämre rullmotstånd. Premiumdäck håller också längre vilket innebär att nya däck inte behöver köpas lika ofta som billiga däck med sämre slitstyrka. Räknar man ihop allt det här så är premiumdäck inte dyrare, snarare tvärtom, berättar Emil Sundholm.
Annat som du som däckköpare även ska tänka på är att däcken ska uppfylla biltillverkarens rekommendationer när det gäller till exempel belastningsindex och hastighetsindex. Även lagen kräver att däcken uppfyller dessa krav.
När det gäller SUV-däck ska du kontrollera att däckets konstruktion klarar av att bära den tunga bilen och att däcket har säkra köregenskaper. Däcksidorna är den svaga länken på många SUV-däck. De är väldigt utsatta för skador och därför är alla Nokian Tyres SUV-däck förstärkta med Aramid-fiber.
Varför du bör köra med premiumdäck?
- Säkerhet. Skillnaderna mellan premiumdäck och billiga däck märks speciellt vid extrema situationer som till exempel vid inbromsning på våt väg och vid vattenplaning. Premiumdäck har betydligt kortare bromssträcka och bättre köregenskaper.
- Lägre bränsleförbrukning. Premiumdäck har lägre rullmotstånd vilket sparar både pengar och miljö. Besparingen kan vara upp till 0,5 liter/10 mil jämfört med billiga däck.
- Komfort. Billiga däck har ofta betydligt högre däckljud än premiumdäck vilket gör det tröttsamt att köra längre sträckor.
- Mer körglädje. En stor del av körglädjen försvinner om dina däck inte motsvarar bilens prestanda och köregenskaper. Premiumdäck ger stabila, exakta och komfortabla köregenskaper.
- Följ tillverkarens rekommendationer. Alla biltillverkare anger vilken typ av däck bilen ska ha när det gäller däckdimension, belastningsindex och hastighetsindex.
*Enkäten gjordes av YouGov under februari-mars 2020 och cirka 1000 personer i olika åldrar svarade på frågorna.
Mer information: www.nokiantyres.se
Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64 [email protected]