ons februari 23 10:01 2011
i kategori
Produktmeddelanden
Nya Nokian WR vinterdäck för varierande centraleuropeiska förhållanden
Nokian Tyres lanserar Nokian WR D3 och Nokian WR A3 dubbfria vinterdäck för varierande centraleuropeiska förhållanden. Mycket lågt rullmotstånd, rapsolja och nanoteknik gör däcken miljövänliga och nya innovationer, som exempelvis slaskcentrifug, förbättrar greppet och säkerheten på vintervägar där väglaget varierar från torra till slaskiga, snöiga och isiga vägar.
Nokian WR D3 och Nokian WR A3 är utmärkta komplement till det nordiska dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R. Speciellt i södra Sverige liknar väglaget på vintern ofta centraleuropeiska förhållanden med kraftiga väderomslag. Ena dagen kan det vara blötsnö och nästa dag är vägarna slaskiga och våta. Den här typen av väder ställer stora krav på vinterdäck som ska kunna ge säkra köregenskaper vid skiftande väglag.
Nokian WR D3 för vanliga familjebilar och Nokian WR A3 för mer sportig körning är utvecklade för dagens lynniga vinterförhållanden och de ger säkra, exakta och komfortabla köregenskaper vid väglag som liknar centraleuropeiska vinterförhållanden. Båda däcken har nya gummiblandningar och konstruktioner som ger bättre grepp vid varierande väglag. Däcken är testade på Nokian Tyres eget vintertestcenter i Ivalo, i norra Finland och på olika testbanor i Centraleuropa. Dessutom har däckens slaskegenskaper testats med hjälp av Nokian Tyres unika slasktestsystem på Nokian Tyres testbana i Nokia, Finland.
Nokian WR D3 och Nokian WR A3 har olika mönster, anpassade för de varierande förhållanden som däcken är avsedda för. Nokian WR D3 har ett pilformat mönster och däcket är avsett för mindre och medelstora familjebilar där förarna uppskattar ekonomiska och säkra köregenskaper. Nokian WR A3 är optimerat för större, motorstarka bilar och däcket ger exakta och säkra köregenskaper.
Ny gummiblandning optimerar greppet
Båda nykomlingarna har en ny gummiblandning (Cryogenic Canola Compound) som innehåller naturgummi, silica och rapsolja. Gummiblandningen optimerar däckens våt- och vintergrepp samt slitstyrka i varierande temperaturer.
Olika tester visar att slask på vägen kan vara lika farligt som isiga eller våta vägar. Jämfört med en torr väg är risken för en olycka med dödlig utgång över fyra gånger större på en slaskig väg. Nokian WR D3 har en ny innovation, slaskejektor (Slush Blower), som effektivt evakuerar bort vatten och slask mellan däcket och vägen. Ejektoreffekten skapas genom att mönsterklackarnas framkanter har snett överlappats.
Sportiga Nokian WR A3 har ett asymmetriskt, ribbformat mönster, vilket i Nokian Tyres tester har visat sig vara den bästa lösningen på däck för körning i högre hastigheter. Det asymmetriska inside-outside mönstret ger ett säkert grepp även i höga hastigheter och formen på däckets innerskuldra tar effektivt bort vatten och slask mellan däcket och vägen. Däckets Nanobase-konstruktion minskar däckets värmeutveckling och rullmotstånd.
Magiska hål minskar rullmotståndet
Även däckets Silent Groove Design, små hål som liknar hålen på en golfboll på väggarna i däckets längsgående ribbor, minskar värmeutvecklingen och luftmotståndet, vilket även minskar rullmotståndet och bilens bränsleförbrukning. Innovationen minskar även däckljudet både inne i bilen och ute.
Nokian WR A3 har också en ny innovation, 3D Lock Sipe, som vid vägkontakt låser ihop mönsterklackarna på yttre skulderområdet, vilket förstärker däckets konstruktion. Mönsterklackarna rör sig mindre och stöder varandra, vilket även minskar värmeutvecklingen och förbättrar köregenskaperna.
Både Nokian WR A3 och WR D3 har innovationen Silent Sidewall Technology, som är ett fält på däcksidan som minskar däckljud och vibrationer. Även däckljudet inne i bilen blir lägre.
Båda nya däck har den av Nokian Tyres patenterade slitagevarnaren (Driving Safety Indicator) som med tydliga siffror visar mönsterdjupet i millimeter och snöflingan (Winter Safety Indicator) som visar hur länge däcket har säkra vinteregenskaper.
Sortimentet av Nokian WR däck omfattar produkter från 13 tum till 20 tum, från hastighetsklassen T till hastighetsklassen W. Däcken är särskilt utvecklade för centraleuropeiska förhållanden och försäljningen till konsumenterna börjar hösten 2011.
Bilder och video: www.nokiantyres.com/NewNokianWR
Nokian WR D3
- Mycket bra grepp på våta, torra och snöiga vägar
- Slitstarkt och ekonomiskt även i krävande förhållanden
- Effektivt skydd mot vatten- och slaskplaning
- Lågt rullmotstånd sparar bränsle och miljön
- Innovationer: Cryogenic Canola Compound, Cool Touch Design, Slush Blower, Silent Sidewall Technology, polerade spår, DSI+WSI
Nokian WR A3
- Mycket bra grepp och utmärkta köregenskaper i alla vinterförhållanden
- Stabilt och lättkört även i högre hastigheter
- Lågt rullmotstånd sparar bränsle och miljön
Innovationer:
Cryogenic Canola Compound. Slitbanegummiblandningen är en unik blandning av naturgummi, silica och rapsolja, vilket optimerar vintergreppet, våtgreppet och slitstyrkan i varierande temperaturer. Tack vare gummiblandningens höga andel av silica är rullmotståndet mycket lågt. Jämfört med de traditionella konkurrenterna är bränsleförbrukningen lägre och de skadliga utsläppen mindre.
Slush Blower. Mönsterklackarnas framkanter har snett överlappats vilket ger bättre våt- och isgrepp. Slush Blower centrifugerar bort vatten och slask mellan däcket och vägen.
Cool Touch Design. Tack vare den kraftiga lamelleringen går inte mönsterklackarnas kanter sönder, vilket ger utmärkt grepp, samtidigt som de inramade klackarna behåller sin styvhet. Cool Touch minimerar även friktionen och värmeutvecklingen som skapas när lamellerna rör sig. Resultatet blir lägre rullmotstånd, vilket sparar bränsle.
Silent Sidewall Technology. På däcksidan finns ett fält som tar bort däckljud och vibrationer. Däcket blir tystare och komforten ökar.
Nanobase. Det nedresta lagret av slitbanekonstruktionen med flera lager är ett speciellt Nanobase stödlager. Nanotekniken gör det möjligt att ha en mindre konstruktion av molekyler, vilket gör att däcket har snabbare styrreaktion och köregenskaperna i kurvor, vid filbyten och snabba väjningar är utmärkta.
Silent Groove Design. På väggarna i däckets längsgående ribbor finns små hål son liknar hålen på en golfboll. De minskar däckets värmeutveckling och rullmotstånd, vilket gör däcket mer slitstarkt och minskar bränsleförbrukningen. Hålen som styr luftströmmarna i spåren minskar även däckljudet.
3D Lock Sipe. Innovationen låser ihop mönsterklackarna på yttre skulderområdet. Mönsterklackarnas onödiga rörelser minskar, vilket gör däcket mer slitstarkt, även vid körning på dåliga vägar.
Polerade spår. Båda däck har polerade spår som är snygga, men fyller även en viktig funktion. Vatten och slask strömmar effektivt bort från de blanka huvudspåren och från spåren som öppnar sig åt sidorna.
Mer information:
Teppo Huovila, Vice President, R&D, tel. +358 10 401 7701, teppo.huovila(at)nokiantyres.com
Anders Jansson, produktchef, tel. 08 4747 447, anders.jansson(at)nokiantyres.com