mån januari 12 12:00 2004 i kategori Produktmeddelanden

Nya Nokian Hakkapeliitta RSi: säkraste friktionsdäcket för nordiska förhållanden



Nokian Tyres lanserar Nokian Hakkapeliitta RSi, ett nytt odubbat friktionsdäck för nordiska förhållanden. Det nya friktionsdäcket i hastighetsklassen R (170 km/h) har utmärkta vinteregenskaper och behåller greppet både i hårda inbromsningar och accelerationer, oavsett om vägen är snötäckt, slaskig, isig eller våt. Nokian Hakkapeliitta RSi är världens första friktionsdäck helt utan skadliga högaromatiska oljor.

Det nya däcket är främst avsett för marknaderna i Norden, Ryssland och Nordamerika.

Tack vare många nya innovationer har Nokian Hakkapeliitta RSi mycket bra grepp vid bromsning och acceleration. Däcket har ett tätt nät av kuggformade lameller, så kallade bromsningsförstärkare, som ökar däckets greppförmåga avsevärt.

De för bromseffekten viktiga skulderlamellernas greppyta är cirka 40 procent större än vad tidigare generationens friktionsdäck har. Den kraftiga mittribban garanterar säkert grepp vid acceleration. Förhållandet mellan sidogreppet och det längsgående greppet är balanserat och däcket fungerar utan överraskningar även i överraskande situationer och till och med korrigerar förarens små styrfel. Därmed ger däcket ett säkert spelutrymme vid farliga situationer.

Nokian Hakkapeliitta RSi samarbetar effektivt med den extra säkerheten som ABS-bromsar och stabiliseringssystem ger.

Stabilt

Däckkonstruktionen och de kilformade lamellerna gör att Nokian Hakkapeliitta RSi har stabila köregenskaper. Det unika killamellnätet, med principen ”djupt-lågt-djupt”, gör däcket både mycket hållbart och stabilt. Mönstret med sina dubbelklackar och den sammanhängande mittribban ökar stabiliteten ytterligare. Mitten på mönstret är täckande och pilmönstret mycket kraftigt. Däcket har bestämd rotationsriktning.

Exakt

Nokian Hakkapeliitta RSi har exakt och neutral styrrespons och däcket överstyr inte överraskande. Den raka och breda slitbanan samt den styva, sammanhängande mittribban ger effektiv och exakt styrrespons på torr väg. Tack vare den exakta styrresponsen kan föraren köra bilen säkert och stabilt.

Ekonomiskt och miljövänligt

Nokian Hakkapeliitta RSi är ett ekonomiskt och miljövänligt däck, världens första friktionsdäck som tillverkas helt utan cancerogena så kallade högaromatiska oljor. Däcket rullar lätt vilket minskar bränsleförbrukningen. Däckets rullmotstånd är till och med lägre än vad de flesta sommardäck har. Däcket slits jämnt och greppet är bra även när det är slitet.

Däckets slitbana har en helt ny rapsolja/silica gummiblandning som ger mycket goda vinteregenskaper, lågt rullmotstånd, och när det gäller friktionsdäck, bra våtgrepp. Däcket tillverkas utan högaromatiska oljor (high aromatic oils) som är klassade som skadliga.

Tyst

En av friktionsdäckens egenskaper är att de är tysta. Nokian Hakkapeliitta RSi:s däckljud vid omkörning är betydligt lägre än vad EU-normerna kräver.

Stilig design

Tack vare en ny produktionsmetod har Nokian Hakkapeliitta RSi en stilig och ren design.

På slitbanan finns fyra slitagevarnare (Driving Safety Indicator, DSI) som med tydliga siffror visar spårdjupet i millimeter.

Däck med diameter 14 tum eller större har vid fälgkanten en tätningsring (Mudstopper) som även finns på några av Nokians sommardäck. Den ser till att smuts och grus inte kan tränga in mellan däcket och fälgen.

Breda lågprofildäck monteras ofta på stiliga aluminiumfälgar. Därför har Nokian Hakkapeliitta RSi från profilen 55 och neråt en kraftig ribba som skyddar fälgen mot skador, till exempel när man kör mot trottoarkanten.

Det nya däcket finns i många olika dimensioner, även i 17 och 18 tums dimensioner. Däcket börjar säljas hösten 2004.

Mera bilder

För ytterligare information kontakta:

Teppo Huovila, produktutvecklingschef,
tel. 358 3 340 7701, [email protected]
Matti Morri, chef för teknisk kundservice,
tel. 358 3 340 7621, [email protected]
Allan Ostrovskis, utvecklingschef,
tel. 070-244 8820, [email protected]