ons augusti 31 03:09 2011
i kategori
Produktmeddelanden
Nykomlingen i produktfamiljen Hakka trivs i regn
Nya Nokian Hakka Blue – topprestanda på våta vägar
Prestandadäcket Nokian Hakka Blue är ett sommardäck som ger mycket bra grepp på snabbt varierande sommarväglag. Det senaste tillskottet i Nokian Tyres sommardäckfamilj Hakka har skräddarsytts för nordiska vägar och det nya däcket ger bästa möjliga grepp och exakta köregenskaper på våta vägar, i krävande förhållanden då bilföraren måste kunna lita på sina däck. Däckets nya innovationer, Dry Touch lameller och ”störtspår” ger Nokian Hakka Blue ett utmärkt grepp på våta vägar och stoppar bilen från 80 km/h nästan en meter tidigare än vanliga sommardäck.
Det nya sommardäcket har utvecklats för bilar med bra prestanda och ger mycket säkra köregenskaper från tidig vår till sen höst. Trots sina sportiga egenskaper är däcket mycket miljövänligt. Däcket har många liknande miljövänliga innovationer som sin lillebror Nokian Hakka Green, bland annat det mycket låga rullmotståndet, bland de lägsta i sin klass.
Nya innovationer maximerar våtgreppet
Enligt undersökningar är det regnet som orsakar mest trafikolyckor av alla väderslag. Det är enkelt att köra bil på torra sommarvägar, men när åskan med häftigt regn överraskar blir risken för den farliga vattenplaningen stor. Däcken kan lätt förlora kontakten med vägen och det blir omöjligt att styra bilen.
− Maximeringen av våtgreppet var vårt främsta mål när vi utvecklade väggreppet och konstruktionen för Nokian Hakka Blue. I det här arbetet använde vi vår höghastighetskamera i stor utsträckning. Resultatet blev nya innovationer som förbättrar däckets våtgrepp och minskar risken för vattenplaning genom att vatten effektivt leds bort mellan däcket och vägen. Däcket har också en ny gummiblandning som förbättrar våtgreppet, berättar Juha Pirhonen, produktutvecklingschef på Nokian Tyres.
Den nya Dry Touch sugrörslamellen suger upp vatten mellan däckets slitbana samt vägen och leder vattnet till däckets huvudspår. Innovationen gör att däcket har största möjliga vägkontakt även vid häftigt regn och greppet blir bättre även på torr väg. Den nya lamellkonstruktionen gör att däcket behåller sina goda våtegenskaper även när däcket är slitet. Dry Touch sugrörslameller är bredare på botten än uppe, vilket har den fördelen att lamellens spårvolym ökar i takt med att däcket slits.
En annan innovation som minskar risken för vattenplaning är de så kallade ”störtspår”. De ellipsformade hålen lagrar mer vatten i takt med att spårvolymen i de tvärsgående spåren ökar. De tvärsgående spåren är även mer öppna, vilket bidrar till den ökade vattengenomströmningen på våta vägar. Även däckets fyra breda polerade huvudspår ser till att vatten leds bort effektivt. De polerade huvudspåren ger däcket även en snygg design.
Jämförelsetester som Nokian Tyres har gjort visar att bilen med Nokian Hakka Blue stannar efter 39,5 meter från 80 km/h på våt asfalt. Bilen med vanliga sommardäck stannade 0,8 meter senare.
Miljövänlig och komfortabel
Däckets nya slitbanegummiblandning, en kombination av silica och tallolja, är optimerad för högre hastigheter. Den här kombinationen förbättrar våtgreppet även i mycket låga temperaturer, tidigt på våren och sent på hösten. Talloljan i gummiblandningen sänker temperaturen på Nokian Hakka Blue genom att minska friktionen som skapas när molekylerna rör sig i däcket. Resultatet blir att däckets värmeutveckling och rullmotstånd minskar.
Den nya gummiblandningen och det nya mönstret gör att däckets rullmotstånd är bland de lägsta i sin hastighetsklass, vilket minskar bränsleförbrukningen och avgasutsläppen. Nokian Hakka Blue är också mycket slitstarkt, även på grova svenska asfaltvägar.
I väggarna av däckets längsgående ribbor finns små halvrunda hål som liknar ytan på en golfboll och deras uppgift är att avkyla däcket och sänka ljudnivån. Den här Silent Groove Design innovationen minskar däckets luftmotstånd och bilens bränsleförbrukning.
Logisk och stabil
Nokian Hakka Blue har logiska och stabila köregenskaper. Däckets konstruktionslösningar och slitbana har utvecklats för att ge säkra köregenskaper även i högre hastigheter. Likt sin lillebror Nokian Hakka Green, finns även Nokian Hakka Blue produkter i två hastighetsklasser, både i hastighetsklass V (240 km/h) och i hastighetsklass W (270 km/h).
Däcket har den för Hakka-produktfamiljen typiska inside-outside slitbana, vilket ökar komforten och ger exakta köregenskaper. Den kraftiga mittribban stöder däckets mittparti och under mittribban finns även en lite styvare gummiblandning som ger säkra köregenskaper även i högre hastigheter och vid snabba väjningar samt inbromsningar. Spårens väggar på däckskuldrorna har en lutning på 20 grader, vilket ger god stabilitet särskilt i kurvor och vid filbyten samt väjningar.
Patenterad komfort
Nokian Hakka Blue har naturligtvis den av Nokian Tyres patenterade slitagevarnaren (DSI – Driving Safety Indicator) och en vattenplaningsvarnare, i form av en vattendroppsymbol som försvinner när mönsterdjupet blir fyra millimeter och påminner att risken för vattenplaning ökar. På inforutan kan markeras däckets lufttryck och placering.
Nokian Hakka Blue kommer att finnas i 21 dimensioner, från 15 tum till 17 tum. Alla dimensioner har XL-märkning, vilket innebär att de har största möjliga bärighet.
Den nya Hakka-nyheten börjar säljas våren 2012 på Nokian Tyres viktigaste marknader i Norden, Ryssland, Ukraina, Kazakstan och Vitryssland.
Nokian Hakka Blue – Wet Performer
- Mycket bra grepp och säkerhet på våta vägar
- Exakt och stabil i snabbt varierande väderförhållanden
- Komfortabel och ekonomisk från vår till höst
Viktigaste innovationer
Dry Touch sugrörslamell. Den unika sugrörslamellen suger effektivt upp vatten mellan däcket och vägen och leder vattnet till däckets huvudspår. Innovationen gör att däcket har största möjliga vägkontakt även vid häftigt regn och greppet blir bättre även på torr väg. Den nya lamellkonstruktionen gör att däcket behåller sina goda våtegenskaper även när däcket är slitet. Dry Touch sugrörslamell är bredare på botten än uppe, vilket har den fördelen att lamellens spårvolym ökar i takt med att däcket slits.
Störtspår. De ellipsformade hålen i de tvärsgående huvudspåren vid däckets innerskuldror lagrar mer vatten i takt med att spårvolymen i de tvärsgående spåren ökar. Innovationen ger däcket bättre vattenplaningsegenskaper. De tvärsgående spåren är också mer öppna, vilket även ökar vattengenomströmningen i spåren.
Silent Groov Design. På väggarna i däckets längsgående ribbor finns små halvrunda hål som liknar ytan på en golfboll och deras uppgift är att avkyla däcket och sänka ljudnivån. Innovationen minskar däckets luftmotstånd och gör det mer slitstarkt. Genom att däckljudet minskar ökar också komforten.
Stödet på däckets skuldror. Spårens väggar på däckskuldrorna har en lutning på 20 grader, vilket ger god stabilitet särskilt i kurvor och vid filbyten samt väjningar.
Hakka Blue Silica gummiblandning. Den nya miljövänliga helsilicagummiblandningen ger däcket mycket bra våtgrepp och lågt rullmotstånd i alla temperaturer. Talloljan i gummiblandningen ökar däckets slitstyrka.
Nokian Hakka
Nokian Hakka sommardäck är skräddarsydda för grova asfaltvägar och varierande förhållanden. Alla Hakka-produkter är utvecklade för krävande nordiska förhållanden med varierande temperaturer. Dåliga, gropiga vägar, snabbt varierande väderförhållanden och våta vägar är hemmaplan för Nokian Hakka sommardäck. Nokian Tyres är den enda däcktillverkaren i världen som utvecklar sina sommardäck särskilt för nordiska förhållanden.
Bilder: www.nokiantyres.com/HakkaBlue