tis september 11 02:05 2012 i kategori Produktmeddelanden
Tillökning i sommardäckfamiljen Nokian Hakka:

Nya Nokian Hakka Black – maximal prestanda för snabb körning



Nya sommardäcket Nokian Hakka Black övertygar med sina exakta köregenskaper. Nykomlingen i produktfamiljen Nokian Hakka rullar stabilt och komfortabelt på grova nordiska asfaltvägar. Däcket klarar av alla typer av extrema förhållanden utan problem och styr balanserat även på spåriga vägar, oavsett hur kallt eller varmt det är ute. Den höga kompetensen och den senaste tekniken hos världens nordligaste däcktillverkare gör att det sportiga Nokian Hakka Black ligger bland de bästa däcken i sin klass.

Nokian Hakka Black för snabb körning är ett däck i UHP-kategori, den tuffaste kategorin för personbilsdäck. I sortimentet ingår 28 produkter från 16 tum till 20 tum i hastighetsklasser W (270 km/H) och Y (300 km/h). Produkten börjar säljas under våren 2013 på Nokian Tyres huvudmarknader. Nokian Hakka Blue kompletterar de starka traditionerna som de övriga produkterna i produktfamiljen Nokian Hakka har, traditioner som de nordiska konsumenterna uppskattar. Miljövänliga Nokian Hakka Green och Nokian Hakka Blue med sina utmärkta våtegenskaper är båda välkända testvinnare.

Exakt och bra även i extrema förhållanden



Nokian Hakka Black styr logiskt och däckets kör- och greppegenskaper har finslipats till det yttersta på grova nordiska vägar och på testbanor för snabb körning även på kontinenten. I skapandet av däckets goda våtegenskaper utnyttjades även en höghastighetskamera som ger exakt information om samspelet mellan däcket och vägen. Testprogrammet omfattade även ett stort antal inomhustester och hundratals mil testkörning på typiska grova nordiska asfaltvägar.

− Nokian Hakka Black är ett däck för krävande körning och har en ny generations gummiblandning, en konstruktion med flera lager och nanoteknik samt ett mönster som speciellt är utvecklat för snabb körning. Däcket reagerar blixtsnabbt på styrningen, vilket är ett absolut krav för säker körning nära den yttersta gränsen för greppet. Utöver exakta köregenskaper gör de tekniska innovationerna att däcket är mycket komfortabelt och slitstarkt, berättar Juha Pirhonen, produktutvecklingschef på Nokian Tyres.

Nya Nordic Intelligent UHP Silica: bättre våtgrepp och styrkänsla



Slitbanegummiblandningen Nordic Intelligent UHP Silica, som speciellt är utvecklad för Nokian Hakka Black, är skräddarsydd för tufft bruk och för högre hastigheter. Gummiblandningen har unika funktionella egenskaper och dess molekylkedjor tillsammans med silicapartiklar skapar en ytterst stark, men flexibel kombination. Gummiblandningen optimerar däckets våtgrepp i kraftigt varierande temperaturer, från kyliga vårvintertemperaturer till varma sommardagar och även i höstrusket. Väggreppet är mycket bra i alla förhållanden och överraskar inte föraren. Den nya gummiblandningen ger även mycket bra skydd mot skärskador och ökar komforten genom att minska däckljudet vid körning på grova asfaltvägar.

Nokian Hakka Black trivs i höga hastigheter. Mellanlagret under slitbanan har en nanosilicagummiblandning med små molekyler. Den här unika blandningen gör att Nokian Hakka Black styr betydligt snabbare än däck med traditionella gummiblandningar. Den känsliga och pålitliga vägkontakten märks speciellt vid körning i en kurva och i filbyte. Det nedersta gummilagret är ytterst styvt, vilket minskar däckets rullmotstånd och värmeutveckling.

Mönstret stöder de optimala köregenskaperna



Det nya moderna mönstret på prestandadäcket Nokian Hakka Black stöder däckets exakta köregenskaper. Mönstret är av typen asymmetrisk inside-outsidemodell som på de övriga medlemmarna i produktfamiljen Hakka. Däcket har på ut- och insidan ett stabilt skulderområde som går ihop med mönsterklackarna som har knutits ihop med de långsgående ribborna. De breda och massiva ribborna gör däcket mer robust och minskar mönsterklackarnas rörelser vid vägkontakt. Mönstret är mycket styvt, vilket ger stabila och exakta köregenskaper vid snabb körning. Stabiliteten optimeras av en varierande radie på mönsterspåren, och ger optimerad vägkontakt både på skulderområdet och mittområdet.

De längsgående ribborna vid innerskuldran domineras av djupa tvärgående spår som stabiliserar köregenskaperna. Den här nya innovationen, Hydro Grooves, ger samtidigt ett effektivt skydd mot vattenplaning, genom att lagra vatten mellan däcket och vägen och genom att leda det till de längsgående spåren. Den nya innovationen garanterar säkra köregenskaper även på våta vägar.

För att minska risken för vattenplaning har däcket även så kallade ”störtspår”. De ellipsformade hålen lagrar mer vatten i takt med att spårvolymen i de tvärsgående spåren ökar. Den här designen ger däcket bra grepp även när det är slitet. Störtspåren utvidgar sig mot botten, vilket gör att deras volym samtidigt ökar när mönsterdjupet blir mindre. Resultatet blir god vattendränering även när däcket är slitet.

De tvärsgående spåren är öppna, vilket ökar vattendräneringen. Även däckets fyra breda, polerade längsgående huvudspår ökar vattengenomströmningen. De polerade spåren ger Hakka Black även en snygg design.

Mer komfort och slitstyrka



Till komfortabla köregenskaper på Nokian Hakka Black bidrar de halvrunda hålen, som liknar ytan på en golfboll, som finns på väggarna av däckets längsgående ribbor. Den här innovationen heter Silent Groove Design och den minskar däckljudet både inne i bilen och utanför. Hålen i de tvärsgående spårens kanter minskar däckljudet och tar bort det för däck typiska vinande ljudet. Designen minskar också luftmotståndet och kyler ner slitbanan, vilket gör att däcket håller längre.

Även en bilist som brukar köra tufft kan lita på att Nokian Hakka Black ger säkra köregenskaper, även när däcket blir äldre och slitet. Däckets stålbältespaket, ihop med den dubbla stomkonstruktionen, tillverkas av en ytterst stark ståltråd, vilket gör att ett stålbälte har en dragkraft som motsvarar 2 400 kilos massa. Ett däck innehåller cirka 2,5 kilometer ståltråd. Det slitstarka Nokian Hakka Black rullar utan problem även på dåliga vägar. Det nya fälgskyddet skyddar däckets fotområde effektivt.

Ny slitagevarnare och inforuta



På slitbanan finns den av Nokian Tyres patenterade slitagevarnaren (DSI – Driving Safety Indicator). Nytt är att det är ännu enklare att kolla mönsterdjupet. Numren och vattendroppsymbolen som varnar om ökad risk för vattenplaning har vänts mot den som kollar mönsterdjupet och siffrorna och symbolen syns tydligare. Vattendroppsymbolen försvinner när det finns mindre än fyra millimeter av mönsterdjupet kvar och varnar att risken för vattenplaning ökar.

Säkerheten ökas ytterligare med hjälp av inforutan som finns på däckets sida. Där kan man markera däckets lufttryck och placering. Nytt på inforutan är att man även kan markera lättmetallfälgens dragmoment i rutan.

De flesta sportiga UHP-däck monteras på lättmetallfälgar och då är det viktigt att bultarna dras åt till rätt moment. Efterdragning bör göras efter 100 – 200 kilometers körning. På däckets sida finns även en snygg Hakka ID-logo som visar att Nokian Hakka Black är avsett för krävande nordiska vägar. Logon finns enbart på Nokian Tyres flaggskeppsprodukt, Nokian Hakka Black.

Nokian Hakka – unikt nordiskt koncept



Sommardäcksfamiljen Nokian Hakka är skräddarsydd för krävande nordiska förhållanden. Nokian Hakka sommardäck klarar utan problem av alla de förhållanden som förekommer under en sommar i Norden: het asfalt i sommarvärmen, regnvåta vägar efter en åskskur och kyliga väglag på senhösten.

I Nokian Tyres unika Hakka-koncept ingår också Hakka-skydd och Hakka-vägassistans som ökar tryggheten. Om ett däck som har monterats rätt och använts på ett normalt sätt av en olyckshändelse förstörs får konsumenten ett nytt likadant däck utan kostnad. Om däcket går sönder under resan så är det bara att ringa till Hakka-vägassistans som kommer till hjälp.

Nokian Hakka Black – prestanda för kyliga förhållanden



    • Stabilt, exakt och tyst
    • Exakt och lätt att hantera även vid extrema förhållanden
    • Utmärkt våtgrepp i alla temperaturer

Viktigaste innovationer:



Konstruktion med flera lager: Mer exakta köregenskaper. Gummiblandningen Nordic Intelligent UHP Silica har skräddarsytts speciellt för tuff körning och för högre hastigheter. Mellanlagret under slitbanan har en nanosilicagummiblandning med små molekyler. Den här unika blandningen gör att Nokian Hakka Black styr betydligt snabbare än däck med traditionella gummiblandningar. Det nedresta gummiblandningslagret är en ovanligt styvt, vilket minskar rullmotståndet och värmeutvecklingen.

Nordic Intelligent UHP Silica. Bättre våtgrepp och optimala köregenskaper i svåra förhållanden. Gummiblandningen på Nordic Intelligent UHP Silica har unika funktionella egenskaper och dess molekylkedjor tillsammans med silicapartiklar skapar en ytterst stark, men flexibel kombination. Gummiblandningen optimerar däckets våtgrepp i kraftigt varierande temperaturer, från kyliga vårvintertemperaturer till varma sommardagar och även i höstrusket. Väggreppet är mycket bra i alla förhållanden och överraskar inte föraren.

Hydro Grooves. Bättre stabilitet, våtgrepp och vattenplaningsegenskaper. De längsgående ribborna vid innerskuldran domineras av djupa tvärsgående spår som stabiliserar köregenskaperna. Den här nya innovationen Hydro Grooves ger samtidigt ett effektivt skydd mot vattenplaning genom att lagra vatten mellan däcket och vägen och genom att leda det till de längsgående spåren.

Störtspår. Ger effektivt skydd mot vattenplaning. De ellipsformade hålen lagrar mer vatten i takt med att spårvolymen i de tvärsgående spåren ökar, vilket ger bättre vattenplaningsegenskaper. De tvärsgående spåren är öppna, vilket ökar vattendräneringen.

Silent Groove Design.Ökar körkomforten. På väggarna av däckets längsgående ribbor finns små hål som liknar ytan på en golfboll. De minskar ljudet som kommer från kanterna av de tvärsgående spåren och det för däck typiska vinande ljudet försvinner. Designen minskar också luftmotståndet och kyler ner slitbanan, vilket gör att däcket håller längre.

Bilder: www.nokiantyres.com/HakkaBlack

Video: http://youtu.be/t9fZeEGmBdk

Hakka-skydd: www.hakkaclub.se

Mer information:

Nokian Tyres plc,
Produktutvecklingschef
Juha Pirhonen, tel. +358 10 401 7708
juha.pirhonen(at)nokiantyres.com

Chef för teknisk kundservice
Matti Morri, tel. +358 10 401 7621
matti.morri(at)nokiantyres.com

Produktchef
Anders Jansson, Nokian Däck AB, tel 08-4747 447
anders.jansson(at)nokiantyres.com

Teknisk chef
Allan Ostrovskis, 070-2448 820,
Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com

www.nokiantyres.se

www.facebook.com/nokiantyressverige
www.youtube.com/NokianTyresCom