tor december 4 09:04 2014 i kategori Produktmeddelanden

Nokian Hakkapeliitta Truck och Nokian Hakka Truck - pålitliga köregenskaper i varierande vinterförhållanden

Snöflingesymbolen informerar om däckets bra grepp även i svåra förhållanden. I krävande förhållanden rekommenderar Nokian Tyres vinterdäck på fordonets samtliga axlar. Mycket viktigt är att även däcken på släpvagnen ger bra vintergrepp. Det är vanligt att släpvagnsdäcken glöms bort, även om över 50 procent av en fordonskombinationens vikt ligger på släpvagnen.

I år är det 80 år sedan Nokian Tyres utvecklade världens första vinterdäck, Kelirengas (väderleksdäck). Kelirengas var ett skräddarsytt däck för lastbilar och dess syfte var att förbättra greppet och köregenskaperna på snötäckta och smala vintervägar.

Utvecklaren av världens första vinterdäck och specialisten på vinterförhållanden ska även i fortsättningen vara föregångare när det gäller vintersäkerhet. Nokian Hakkapeliitta Truck och Nokian Hakka Truck från Nokian Heavy Tyres har fått det officiella godkännandet för snögrepp, eller den så kallade snöflingesymbolen. Märkningen används sedan tidigare på personbilsdäck och är en garanti för att däcket är officiellt godkänt som vinterdäck. För att ett däck ska bli godkänt, testas vintergreppet enligt den så kallade snöaccelerationsmetoden. Nokian Hakkapeliitta Truck och Nokian Hakka Truck, som båda har fått märkningen, är ute på marknaden under vintern.

Bevisad säkerhet kravet för snöflingesymbolen

Däck som har fått den officiella snöflingesymbolen är godkända för krävande vinterförhållanden. Definitionen för traditionella vinterdäck anges i den europeiska ECE-regeln 117.02. Enligt den ska däckets mönster och materialet eller konstruktionen i slitbanan vara utvecklade huvudsakligen så att däckets egenskaper i krävande snöförhållanden är bättre än på vanliga däck, när det gäller start, körning och inbromsning av fordonet.

För att ett däck som är avsett för krävande snöförhållanden ska få märkningen, krävs ett godkänt accelerationstest på snö där däcket ska vara minst 25 procent bättre än referensdäcket. Accelerationstestet på snö används därför att resultatet är lätt jämförbart. Testet visar på ett bra sätt däckets greppegenskaper på snö, men inte dess isgreppegenskaper.

− Utöver snögreppet utvecklas och testas alla våra lastbils- och bussdäck för att ge bra grepp även på isiga underlag. Utöver snöaccelerationstestet testas däck på olika sätt för att garantera deras säkerhet och kvalitet. Däcktester görs både på Nokian Tyres egna testbanor samt i verkliga förhållanden på vägarna. Produkterna ger yrkeschaufförer säkra köregenskaper i alla förhållanden, oavsett om det finns is, snö eller vatten på vägen, berättar Teppo Siltanen, produktchef på Nokian Heavy Tyres.

I krävande vinterförhållanden rekommenderas vinterdäck på alla axlar

I Sverige gäller att en tung lastbil ska ha vinterdäck på drivaxeln. Med vinterdäck menas däck som är märkta med M+S eller däck märkta med snöflinga. Dessutom ska samtliga däck, även på släpvagnen, ha ett mönsterdjup på minst fem millimeter på vintern. I början av år 2015 får Norge Nordens strängaste vinterdäcksförordning för tunga fordon. Enligt den ska fordonskombinationens alla axlar, även släpvagnens, ha vinterdäck.

Nokian Heavy Tyres rekommenderar att även i Sveriges krävande vinterförhållanden bör man ha vinterdäck med snöflingesymbolen både på fram- och bakaxeln och på andra axlar minst M+S-godkända vinterdäck. M+S-märkningen är vid sidan av snöflingesymbolen den andra officiella märkningen för vinterdäck. M+S-märkningen ges speciellt för däck som är avsedda för snöförhållanden. Dessutom rekommenderar Nokian Heavy Tyres att vid normalt vinterväglag bör fordonskombinationen ha vinterdäck med snöflingesymbolen minst på drivaxeln.

Över 50 procent av fordonskombinationens vikt ligger på släpvagnen

I Nokian Heavy Tyres sortiment av lastbilsdäck finns både vinterdäck och all-seasondäck. Alla Hakkapeliitta Truck och Hakka Truck däck har klarat av tester som krävs för att få snöflingesymbolen. Dessutom uppfyller nästan alla Nokian-lastbilsdäck och Noktop-regummeringsmaterial M+S-kraven. Noktop-produkterna har samma mönster som däck i produktfamiljerna Nokian Hakkapeliitta Truck och Hakka Truck.

Nokian Heavy Tyres rekommenderar att även uppmärksamma greppet på däcken som finns på släpvagnen. Över 50 procent av fordonskombinationens totala vikt ligger på släpvagnen. Därför har Nokian Heavy Tyres även lanserat snöflingemärkta däck för släpvagn.

Nokian Heavy Tyres senaste produkt, Nokian Hakka Truck 844 är det första släpvagnsdäcket i dimensionen 386/55R22.5 med snöflingesymbolen. Även Nokian Hakka Truck 861, som passar för släpvagnar, har samma märkning som ett bevis för bra snögrepp. I sortimentet finns med andra ord testade och certifierade däck med bra grepp för alla axlar.

Säkerhet och ekonomi för krävande yrkesmässig körning

Nokian lastbils- och bussdäck utvecklas för krävande yrkesmässigt bruk och för varierande förhållanden som garanterar säker körning i alla väder- och vägförhållanden. På egna testcentren i Ivalo och Nokia testas extrema förhållanden under alla årstider.

Däcken vidareutvecklas genom hundratusentals mils körning i verkliga förhållanden och i alla väglag. Det täta samarbetet med åkerier och transportföretag ger värdefull information till stöd för utvecklingsarbetet. Syftet med alla tester är att kunna erbjuda professionella kunder marknadens mest säkra och ekonomiska däck. Nokian Tyres kompetens har långa anor. Företaget utvecklade världens första vinterdäck för tung trafik år 1934.

Bilder: www.nokiantyres.com/trucktyreswinter2014

Läs mer om Nokian produktsortiment:
http://www2.nokiantyres.com/lastvagnar-och-bussar

Se på video Nokian Hakkapeliitta Test experience in Ivalo 2013
http://youtu.be/SSGI1MIr5F4

Mer information

Nokian Heavy Tyres
Teppo Siltanen
Produktchef, Lastbilsdäck
tel. +358 10 401 7709
teppo.siltanen(at)nokiantyres.com

Nokian Däck AB
Mats Fahlgren
Försäljningschef, Tunga däck
tel. 070 674 8892
mats.falgren(at)nokiantyres.com