ons maj 6 01:41 2009
i kategori
Produktmeddelanden
Nytt styrdäck kompletterar Hakkapeliitta-familjen för tunga fordon
Nokian Hakkapeliitta Truck F styr dit föraren vill
Nokian Hakkapeliitta lastbilsdäcksfamiljen har fått tillökning. Det nya styrdäcket Nokian Hakkapeliitta Truck F för lastbilar och bussar har utvecklats för att klara av de mest besvärliga väglagen och förhållanden. Som alla Hakkapeliitta däck har även det nya styrdäcket utmärkta vinteregenskaper.
Utgångspunkten för utvecklingsarbetet var ambitiöst och djärvt, att lansera världens bästa vinterstyrdäck. Nokian Hakkapeliitta Truck F är ett säkert och pålitligt däck för medellånga och långa transporter. Det mångsidiga däcket trivs på breda asfalterade huvudvägar, men klarar lika bra utmaningarna på kurviga småvägar och skogsvägar. Däcket ger säkert grepp, och god ekonomi. Nokian Hakkapeliitta Truck F har särskilt utvecklats för lynniga vinterförhållanden som varierar snabbt.
Det nya däcket Nokian Hakkapeliitta Truck F tillhör i samma familj som dragdäcket Nokian Hakkapeliitta Truck E som lanserades för drygt ett år sedan och som har fått mycket beröm. Därmed kan fordonet enbart ha Hakkapeliitta däck om man vill ha bästa möjliga grepp och säkra och komfortabla köregenskaper.
Lamellerna säkrar greppet
Nokian Hakkapeliitta Truck F är ett äkta vinterdäck som ger säkra köregenskaper på vinterväglag. Spiral Sipe System lamelleringsteknik, som Nokian Tyres har utvecklat, ger det nya styrdäcket mycket bra grepp. Det täta mönstret av lameller och särkskilt de längsgående lamellerna gör att det nya däcket har upp till 15 procent bättre sidgrepp på is och hårdpackad snö än sin föregångare.
Det aggressiva mönstret ökar greppet genom att lamellerna arbetar effektivare. Det nya styrdäcket behåller sitt goda grepp även efter många mils körning.
Nokian Hakkapeliitta Truck F är ett slitstarkt däck på grova asfaltvägar. Däcket har optimalt väggrepp och det jämna marktrycket gör att däcket slits jämnt, en egenskap som proffsförare särskilt uppskattar.
Ett styrdäck av hög kvalitet måste behålla sitt grepp även i svåra lägen och det måste ha logiska köregenskaper. Nokian Hakkapeliitta Truck ger exakt styrrespons utan överraskningar. Däcket behåller sina precisa och stabila köregenskaper även i svåra förhållanden.
Det nya styrdäcket har mönsterspår som avvisar stenar och grus. Utformningen av spåren och stenavvisarna ser till att stenar inte fastnar i spåren. När inga stenar fastnar i mönstret, håller däcket länger och det blir en säker stomme för regummering.
Uppfyller morgondagens krav
– Vårt mål var att utveckla ett styrdäck som har utmärkta vinteregenskaper och som ger säkert grepp även i yttersta svåra förhållanden. Vintrarna har blivit lynniga med stora variationer när det gäller temperatur och väglag. Det ställer nya krav på däck. Vårt mål var att utveckla ett däck som uppfyller morgondagens krav redan i dag, säger produktutvecklingschef Teppo Siltanen.
Däcket utvecklades för att uppfylla användarnas behov. Även kommande nya lagar och normer styrde utvecklingsarbetet. Som en banbrytare vill Nokian Tyres uppfylla dessa krav redan i förväg.
Däckets rullmotstånd påverkar fordonets bränsleförbrukning. Lågt rullmotstånd gör att däcken rullar lätt och bränsleförbrukningen samt skadliga koldioxidutsläppen minskar.
Bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen blir lägsta möjliga om fordonets alla däck är miljövänliga lättrullande däck. I utvecklingen av Nokian Hakkapeliitta styr- och drivdäck var lågt rullmotstånd ett av de viktigaste målen. Även Nokian Hakkapeliitta Truck F rullar lätt och sparar bränsle.
Slitagevarnare varnar
Det nya däcket har slitagevarnare (Driving Safety Indicator, DSI) som med tydliga siffror visar huvudspårens mönsterdjup i millimeter. När siffran 4 försvinner är huvudspårens mönsterdjup tre millimeter och det är dags att regummera däcken eller att köpa nya däck för att körsäkerheten inte ska försämras.
Vi rekommenderar höstmontering för Nokian Hakkapeliitta Truck F. Däckets goda egenskaper kommer bäst fram i vinterbruk. Däcket har också en vinterslitagevarnare (Winter Safety Indicator, WSI). Mitt på slitbanan finns ett snöflingamärke och så länge det är synligt har däcket säkra vinteregenskaper. När snöflingan försvinner har däcket fortfarande mycket bra egenskaper på barmark.
Nokian Hakkapeliitta Truck F är ett av de tystaste däcken på marknaden, vilket ger hög komfort och bättre arbetsmiljö för föraren. Däcket tillverkas utan skadliga högaromatiska oljor.
Nöjda testförare
Lastbilsförare kräver att ett styrdäck ska uppfylla vissa enkla grundläggande metoder: däcket ska vara driftsäkert, ge bra grepp och hålla länge. Man måste komma fram, även om vägen är dålig.
Lastbilsförare i Sverige, Finland och Norge har testkört Nokian Hakkapeliitta Truck F och ger däcket höga poäng. Tesresultaten från vintersäsongen 2008-2009 är mycket övertygande. Däcket uppfyller vad det lovar och greppet är mycket bra. Det nya däcket klarade även mycket besvärliga förhållanden utan problem.
Nokian Hakkapeliitta Truck F säljs i Norden och på andra marknader där det behövs lastbilsdäck för krävande vinterförhållanden.
Försäljningen av däcket börjar hösten 2009.
Dimensionerna:
315/80 R 22.5
385/65 R 22.5
315/70 R 22.5 (år 2010)
För ytterligare information kontakta Nokian Tyres plc:
Produktutvecklingschef Teppo Siltanen, tel. +358 10 401 7709
Marknadschef Ari Maunula, tel. +358 10 401 7521
e-postadresser: fö[email protected]
Bilder