tor december 1 02:19 2016 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

Nokian Hakkapeliitta fyller 80 år – ständigt nya innovationer

Det var Nokian Tyres som uppfann världens första vinterdäck år 1934 och 1936 lanserades första Hakkapeliitta-vinterdäck. Sedan dess har Nokian Hakkapeliitta varit föregångare på vinterdäcksteknik i 80 år. Under årens lopp har Nokian Tyres utvecklat hundratals innovationer och har skapat flera världsrekord. Framtida utvecklingsmål för Nokian Hakkapeliitta är ännu mer säkra, komfortabla och miljövänliga vinterdäck.

Första vinterdäcket som Finlands Gummifabrik, nuvarande Nokian Tyres, lanserade år 1934 var ett vinterdäck för lastbilar. Två år senare, år 1936, var det dags att lansera ett vinterdäck för personbilar. Däcket fick namnet Snö-Hakkapeliitta och banade vägen för dagens Nokian Hakkapeliitta vinterdäck.

Åren därefter låg fokus i att förbättra isgreppet och genombrottet kom år 1961 när Hakkapeliitta-vinterdäck utrustades med Kometa-dubbar. Dubbarna av hårdmetall gav bra grepp på is och däckets kraftigt lamellerat mönster gav bra grepp på snö.

Världskända i Monte Carlo

I legendariska Monte Carlo-rallyt på 1950- och 1960-talen blev Nokian Tyres dubbdäck världsberömda. Bilarna med Kometa-Hakkapeliitta dubbdäck var överlägsna på de isiga och snöiga bergsvägarna. Dubbdäcken blev därefter snabbt internationellt kända.

På 1970-talet lanserades det dubbfria vinterdäcket i vinterdäckfamiljen Nokian Hakkapeliitta. Greppet på det dubbfria vinterdäcket skapades av ett kraftigt lamellerat mönster och av innovativa gummiblandningar.

Utvecklingen fortsätter

I dagens produktfamilj av Nokian Hakkapeliitta vinterdäck ingår dubbdäck och dubbfria vinterdäck för person-, skåp- och SUV-bilar. Specialprodukter finns även för lastbilar, hjullastare och traktorer.

Dubbtekniken Eco Stud 8 på Nokian Hakkapeliitta 8 förenar både säkerhet och komfort. Nokian Hakkapeliitta 8 har en ny typ av ankardubbar som ger effektivt grepp på is. Dubbdynan under dubben fungerar som en fjäder och dämpar dubbens vägkontakt, vilket förbättrar både säkerheten och komforten samt minskar vägslitaget. Jämfört med tidigare generationen Hakkapeliitta-dubbdäck minskar Hakkapeliitta 8 även bränsleförbrukningen.

År 2013 körde Nokian Tyres testförare Janne Laitinen världsrekord på is med Nokian Hakkapeliitta 8. Bilens hastighet var 332,713 km/t.

Dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R2 har en ny innovation, konceptet Nokian Cryo Crystal. I gummiblandningen finns små kristaller med många kanter som fungerar som inbyggda dubbar. De förbättrar greppet speciellt på is. Däckets slitbanegummiblandning gör att däcket behåller sina goda greppegenskaper även när däcket börjar bli slitet. När däcket slits kommer de miljövänliga kristallerna fram och förbättrar greppet.

År 2015, lanserade Nokian Tyres dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R2 i dimensionen 155/70R19 84Q. Däcket är speciellt avsett för elbilen BMW i3 och är världens första vinterdäck i klass A i EU:s däckmärkning när det gäller bränsleeffektivitet. Däcket vann priset Tire Technology of the Year 2016.

Många patenterade innovationer

Många innovationer har gjorts när det gäller gummiblandningar. Hakkapeliitta-vinterdäck innehåller bland annat rapsolja som förbättrar slitstyrkan och isgreppet. Nya gummiblandningar har ständigt minskat rullmotståndet och därmed även bränsleförbrukningen samt koldioxidutsläppen.

Samtliga Nokian Tyres Hakkapeliitta vinterdäck och Hakka sommardäck har innovationer som verkar enkla men är smarta och funktionella, som till exempel slitagevarnaren (DSI-Driving Safety Indicator) som Nokian Tyres har patenterat. Med hjälp av den kan bilföraren enkelt se hur många millimeter av mönsterdjupet som finns kvar i huvudspåren.

Ett bra exempel på Nokian Tyres nytänkande är konceptdäcket som är ett dubbdäck och dubbfritt vinterdäck i ett och samma däck. Med ett knapptryck kan dubbarna aktiveras när det behövs bättre väg- och bromsgrepp. Och när väglaget inte är halt dras dubbarna in i däcket.

Nokian Hakkapeliitta – vintergrepp och säkerhet i 80 år

1934 Världens första vinterdäck för lastbilar lanseras. 
1936 Legendariska vinterdäcket Hakkapeliitta lanseras. 
1961 Första vinterdäcket med dubbar, Kometa-Hakkapeliitta, lanseras. 
1986 Eget testcenter i Ivalo, i finska Lappland öppnas. 
1995 Dubbtekniken Nokian Eco Stud System lanseras. 
2013 Ny generation Hakkapeliitta vinterdäck. Dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8 och dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta R2. 
2013 Snabbast på is. Nytt världsrekord på is, 335,713 km/t med Nokian Hakkapeliitta 8. 
2014 Vinterdäcksfamiljen Hakkapeliitta utökas. Dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8 SUV och Nokian Hakkapeliitta C3 och Nokian Hakkapeliitta CR3 lanseras. 
2014 Världens första dubbdäck där dubbarna kan aktiveras vid behov, konceptdäcket Nokian Hakkapeliitta presenteras. 
2014 Nya Nokian Hakkapeliitta R2 lanseras – däckets låga rullmotstånd placerar däckmodellen för elbilar i klass A i EU:s däckmärkning. 
2015 Nokian Hakkapeliitta R2 i dimensionen 155/70R19 84Q. Bilvärldens energisnålaste vinterdäck. Däcket får priset Tire Technology of the Year 2016. 
2016 Nokian Hakkapeliitta fyller 80 år.

Bilder:

www.nokiantyres.com/Hakkapeliitta8 
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaR2

Nokian Tyres innovationer
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/

Nokian Hakkapeliitta R2 – grön vinterdäcksteknologi för elbilar
https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/gron-toppteknik-for-elbilar-nya-nokian-hakkapeliitta-r2-varldens-forsta-vinterdack-med-rullmotstand-/

Tire Technology of the Year 2016 – bilder som hör till priset och bilder på Nokian Hakkapeliitta R2
www.nokiantyres.com/HakkapeliittaeR2

Nokian Tyres – världens första vinterdäck med AA-klassificering
https://www.nokiantyres.se/foretaget/nyhetsartikel/varldens-forsta-vinterdack-med-vatgrepp-och-bransleeffektivitet-i-klass-a/