fre september 17 09:00 2010
i kategori
Produktmeddelanden
Första däcket i nya Nokian Hakka sommardäcksfamilj för nordiska förhållanden
Nokian Hakka Green – naturligt säkert
Det nya miljövänliga Nokian Hakka Green ger utmärkt grepp i alla förhållanden som kan förekomma under en svensk sommar. Däcket ger säkra köregenskaper på stekheta, grova asfaltvägar, på regnvåta vägar och sent på hösten då temperaturen närmar sig nollsträcket. Nokian Hakka Green har ett mycket lågt rullmotstånd, vilket sparar bränsle och är skonsamt för miljön.
Nokian Hakka Green har 15 procent lägre rullmotstånd än sin föregångare, testvinnaren Nokian Hakka H, vilket ger tre procent lägre bränsleförbrukning. Jämfört med de vanligaste sommardäcken på marknaden ger Nokian Hakka Green 5-8 procent lägre bränsleförbrukning. Samtidigt minskar även bilens koldioxidutsläpp.
Om alla cirka 4,3 miljoner personbilar i Sverige skulle köra med nya Nokian Hakka Green sommardäck så skulle man kunna spara 182 miljoner liter bränsle per år! Besparingen motsvarar bränslemängden som ryms i 3 312 tankbilar med släp. Koldioxidutsläppen skulle minska med cirka 440 851 ton per år. I genomsnitt skulle bränsleförbrukningen minska med 42 liter och koldioxidutsläppen med 103 kilo per bil om året *.
Tallolja gör att däcket rullar lätt och exakt
I utvecklingen av det nya däcket gjordes inga kompromisser. Utgångspunkten var Nokian Hakka H som har vunnit många däcktester. Däcket har särskilt fått mycket beröm för sitt låga rullmotstånd och sitt utmärkta grepp. Grepp- och köregenskaperna för nya Nokian Hakka Green har testats på testbanor i Norden, Tyskland och Spanien.
- Den största utmaningen som en däcktillverkare har är att kombinera både säkerhetsaspekterna och gröna värden i ett och samma däck. Vi har under flera års tid utvecklat nya miljövänliga konstruktions- och materiallösningar, vilket har gjort det möjligt att skapa nya Nokian Hakka Green med välbalanserade egenskaper. Däcket ger exakta köregenskaper vid kritiska lägen och rullar komfortabelt lätt, säger Teppo Huovila, produktutvecklingsdirektör på Nokian Tyres.
Däckets unika gummiblandning, Hakka Green Silica, är en fin kombination av säkerhet och miljövänlighet. Däckets helsilicablandning, som innehåller finsk tallolja, ger utmärkt våtgrepp vid alla temperaturer. Talloljan sänker gummiblandningens temperatur effektivt, genom att minska friktionen som skapas när molekylerna rör sig. Den nya gummiblandningen representerar toppteknik och ger Nokian Hakka Green goda köregenskaper både i sommarvärmen och på kyliga höstdagar. Däcket har utmärkt slitstyrka och rullar lätt även i besvärliga förhållanden, vilket minskar bränsleförbrukningen och koldioxidutsläppen.
Miljövänligt är också att däcket är mycket slitstarkt. Däcket håller länge även i höga hastigheter på grova svenska asfaltvägar. Köregenskaperna förblir goda även när däcket slits och blir äldre. Däckets robusta konstruktion är slitstark även på dåliga vägar.
Fler tysta mil
Nokian Hakka Green har många nya tekniska innovationer som ger däcket lägre rullmotstånd och bättre slitstyrka. På sidorna av de längsgående ribborna finns små halvrunda hål som liknar ytan på en golfboll och deras uppgift är att avkyla däcket och sänka ljudnivån. Den här nya Silent Groove Designen minskar däckets luftmotstånd och bilens bränsleförbrukning, vilket ger fler mil.
Designen av sidorna på de längsgående ribborna minskar däckljudet både in i bilen och ute. På däcket finns små hål som tar bort det obehagliga vinande ljudet som kanterna på de tvärsgående spåren kan skapa. Den robusta stomkonstruktionen och de noggranna materialvalen dämpar stötar effektivt, vilket ytterligare bidrar till däckets tysta gång.
Venturispår ger effektivt skydd mot vattenplaning
Det stabila och robusta Nokian Hakka Green ger mycket bra skydd mot vattenplaning när sommarens kraftiga åskskurar överraskar. De polerade huvudspåren gör att vatten snabbt forslas bort mellan däcket och vägen. Huvudspårens optimerade och öppna design ökar deras volym och minskar risken för vattenplaning.
På däckets inre och yttre skuldror finns så kallade venturispår som ytterligare förbättrar skyddet mot vattenplaning. De formade spåren mellan mönsterklackarna på skulderområdet gör att vattnet strömmar snabbare bort mellan däcket och vägen. Till exempel bilindustrin använder flitigt venturifenomenet. Många bilar har en venturitunnel under bilen och den skapar ett undertryck mellan vägen och bilens kaross, vilket trycker bilen mot vägen (på engelska downforce). Även däckets asymmetriska inside-outside mönster förbättrar däckets vattenplaningsegenskaper.
Jämförelsetester visar att Nokian Hakka Green ger cirka fyra procent bättre skydd mot vattenplaning än sommardäck med miljöprofil som huvudkonkurrenterna tillverkar.
Vattendroppsymbolen varnar för vattenplaningsrisken
Bra däck ökar säkerheten genom att minska risken för vattenplaning avsevärt. Utöver slitagevarnaren (DSI – Driving Safety Indicator), som Nokian Tyres har patenterat, har det nya däcket även en vattenplaningsvarnare. Vattendroppsymbolen som finns i mönstret försvinner när mönsterdjupet är fyra millimeter och påminner om att risken för vattenplaning ökar.
På däckets sida finns en inforuta där lufttrycket kan markeras. Däck med rätt lufttryck ökar körsäkerheten, ger bättre köregenskaper och minskar bränsleförbrukningen.
Björklövsymbolen på däckets sida visar att däcket innehåller enbart rena gummiblandningar. I alla produkter som Nokian Tyres tillverkar används enbart renade, lågaromatiska oljor.
För små och medelstora personbilar
Det nya däcket har testats noga och inga kompromisser tilläts under utvecklingsarbetet. Nokian Hakka Green har exakta, känsliga, säkra och komfortabla köregenskaper vid alla förhållanden. Det nya däcket fortsätter på samma bana som Nokian Hakkapeliitta vinterdäck, som har vunnit mest däcktester i världen. Nokian Hakka Green är det första däcket i Nokian Tyres nya Nokian Hakka sommardäckfamilj.
Nokian Hakka Green är passar till små och medelstora personbilar och däcket finns i hastighetsklasser T, H och V. Det nya däcket kommer att ersätta både Nokian Hakka i3 och Nokian Hakka H produkterna.
Hakkaskydd ger mer säkerhet
Nokian Tyres har i över 70 år utvecklat, testat och patenterat lösningar som ökar körsäkerheten. Företaget är världens enda däcktillverkare som särskilt utvecklar sina sommardäck för nordiska kyliga, krävande och varierande förhållanden.
Nokian Tyres ger alla Nokian Hakka sommardäck en utökad Hakka-skydd. Om ett däck som har monterats rätt och använts på ett normalt sätt av en olyckshändelse förstörs så får konsumenten ett nytt likadant däck utan kostnad. Hakka-skydd gäller tills mönsterdjupet blir fyra millimeter eller tills däcket är ett år gammalt.
I början kommer det att finnas 24 dimensioner av Nokian Hakka Green i hastighetsklasser T, H och V. Försäljningen av det nya däcket börjar våren 2011 på Nokian Tyres viktigaste marknader i Norden, Ryssland, Ukraina, Kazakstan och i Vitryssland.
*I beräkningen om lägre bränsleförbrukning har använts följande tal: antalet personbilar, 4,3 miljoner och den genomsnittliga körsträckan är 1 453 mil per bil. Cirka 60 procent av körsträckan, 872 mil, körs med sommardäck. I beräkningen är bränslebesparingen för Nokian Hakka Green är 6 procent. Vad gäller koldioxidutsläpp har vi använt samma procenttal (6%) för Nokian Hakka Green, eftersom all koldioxid skapas som ett resultat av förbränningen av bränsle. Enligt Trafikstyrelsen släpper varje personbil i genomsnitt 196 gram koldioxid per kilometer.
Egenskaper:
Säkerhet för nordiska förhållanden
- Kombinerar både köregenskaper i toppklass och miljövänlighet på ett utmärkt sätt
- Venturispåren ger effektivt skydd mot vattenplaning, däcket ger cirka fyra procent bättre skydd mot vattenplaning än däck med miljöprofil som huvudkonkurrenterna tillverkar
- Utmärkt våtgrepp även vid kritiska lägen
- Stabilt, exakt och mycket tyst
- Innovationer: Venturispår, Silent Groove Design, huvudspårens öppna design
Mycket miljövänligt
- Däckets optimerade konstruktion, det skräddarsydda mönstret och den unika Hakka Green Silica gummiblandningen ger däcket ett mycket lågt rullmotstånd
- 5-8 procent lägre bränsleförbrukning minskar även koldioxidutsläppen
- Miljövänliga material, som till exempel tallolja, gör Nokian Hakka Green till ett miljövänligt däck
- Innovationer: Hakka Green Silica, Silent Groove Design
Slitstyrka för grova vägar
- Stabil stomkonstruktion och exakta materialval dämpar stötar
- Utmärkt slitstyrka för krävande och varierande nordiska vägar
- Innovationer: Hakka Green Silica, optimerad stark konstruktion
Viktigaste innovationer:
Silent Groove Design. På sidorna av de längsgående ribborna finns små halvrunda hål som liknar ytan på en golfboll. Hålen avkyler däcket och minskar luftmotståndet. Den nya tekniken förbättrar däckets slitstyrka och minskar bilens bränsleförbrukning. Hålen som minskar luftmotståndet tar även bort det obehagliga vinande ljudet som kanterna på de tvärsgående spåren kan skapa. Tack vare den här designen blir däckljudet mycket lågt.
Hakka Green Silica gummiblandning. Den nya miljövänliga gummiblandningen ger mycket bra våtgrepp och lågt rullmotstånd vid alla temperaturer. Talloljan i gummiblandningen gör däcket mer slitstarkt.
Venturispår. På däckets skulderområde finns så kallade venturispår som gör att vattnet strömmar snabbare bort mellan däcket och vägen. Vid de smala områdena i spåren ökar vattnets strömhastighet och vattnet strömmar bort snabbare.
Nokian Hakka
Nokian Hakka sommardäck är utvecklade för grova asfaltvägar och för skiftande förhållanden på sommaren. Hakka sommardäck har skräddarsytts för kyliga och krävande nordiska förhållanden. Dåliga, gropiga och grova asfaltvägar, snabbt skiftande väglag och våta vägar är hemmaplan för Nokian Hakka sommardäck. Nokian Tyres är världens enda däcktillverkare som särskilt utvecklar sina sommardäck för nordiska förhållanden.
För ytterligare information kontakta:
Teppo Huovila, produktutvecklingsdirektör, tel: +358 10 401 7701, teppo.huovila(at)nokiantyres.com
Allan Ostrovskis, teknisk chef, 070-244 8820, Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com
www.nokiantyres.com