Njut av bilkörningen även i höstrusket – kolla hur dina sommardäck ser ut
Regnvåta vägar hör till hösten och då gäller det att sommardäcken ska ge bra skydd mot vattenplaning. Därför är det viktigt att kolla mönsterdjupet på däcken. Om det är mindre än fyra millimeter ökar risken för vattenplaning avsevärt.
Årets Däckrazzia har nyligen genomförts på olika håll i landet. Däckkontrollerna visade att var fjärde bil hade minst ett slitet däck med tre millimeter eller mindre mönsterdjup. Efter sommarens långa semesterresor är det viktigt att kolla mönsterdjupet.
− Undersökningar visar att svenskarna är dåliga på att kolla sina däck. Mönsterdjupet kanske kollades när sommardäcken monterades på bilen tidigt i vår och därefter har man inte tänkt på det. Under sommaren har många kört långt på varierande underlag som slitit på däcken. Slitna däck ger sämre köregenskaper och grepp, speciellt på våta vägar. Kolla därför dina däck, uppmanar Jon Persson, produktchef på Nokian Tyres.
Det finns stor skillnad på bromssträckan mellan slitna och nya sommardäck. Testet som finska biltidningen Tekniikan Maailma (16/2016) har gjort visar att slitna däck med två millimeters mönsterdjup hade upp till tolv meter, eller tre billängder, längre bromssträcka än däck med sju millimeters mönsterdjup på våt asfalt från en hastighet på 80 km/t. Bilen med slitna däck hade fortfarande en hastighet på 45 km/t när bilen med nya däck hade stannat. I testet fanns även med ett nytt mjukt dubbfritt vinterdäck, som till och med hade längre bromssträcka än det slitna sommardäcket.
Det kan även vara lönsamt att köpa nya sommardäck på hösten istället för våren. Däckhandlare säljer ofta sommardäck med rabatt på hösten för att bli av med dem före vintersäsongen.
Så här enkelt kollar du om dina sommardäck fortfarande ger säkert grepp
1. Kolla mönsterdjupet. Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Nokian Tyres experter rekommenderar att mönsterdjupet bör vara minst fyra millimeter för att minska risken för vattenplaning.
2. Kolla däcksidorna. Kolla att det inte finns några sprickor, stickskador eller onormala förändringar på däcksidorna. De kan påverka däckets hållbarhet.
3. Kolla däckens huvudspår. Stenar som har borrat sig in i spåren kan under körningen tränga sig ännu djupare in i däcket och det kan till sist skada däcket. Ta bort stenarna försiktigt till exempel med en skruvmejsel.
4. Kolla slitageformen. Om bilens hjulinställning är fel kan däcken slitas ojämnt och mer än normalt. Ojämnt slitet däck försämrar både köregenskaperna och komforten.
5. Kolla att alla fyra däck har slitits jämnt. Det är bra att regelbundet skifta däcken, framdäcken bak och bakdäcken fram, för att däcken ska slitas ungefär i samma takt. Däcken på drivaxeln slits oftast mer, men de bästa däcken ska alltid ligga på bakaxeln. Däck som har slitits ungefär lika mycket kan skiftas från framaxel till bakaxel och tvärtom. För säkerhetsskäl ska de bättre däcken alltid ligga på bakaxeln, oavsett om bilen är fram-, bak- eller fyrhjulsdriven.
6. Kolla lufttrycket. Trycket bör kollas regelbundet. Rätt lufttryck förbättrar köregenskaperna och förkortar bromssträckan. För lågt lufttryck blir även dyrt, då däcken slits fortare och bilens bränsleförbrukning ökar.
Bilder
www.nokiantyres.com/summerseason-nordic
www.nokiantyres.com/HakkaGreen2
Så här minskar du risken för vattenplaning
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/forutse-vattenplaning/
Kolla lufttrycket
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/dackfakta/anvandningstips/kontrollera-lufttrycket/
Mer information: www.nokiantyres.se
Produktchef, personbilsdäck, Jon Persson, tel. Nokian Däck AB, tel. 08 474 74 47 [email protected]
Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom
You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom
Facebook: www.facebook.com/nokiantyressverige
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc
Attachments
Bromssträckorna på vät väg (.pdf)