mån januari 10 12:36 2005 i kategori Produktmeddelanden

Miljövänliga Nokian NRHi gör inga eftergifter på säkerhet eller körkomfort



Nokian NRHi är ett sommardäck i hastighetsklassen H som innehåller endast rena, lågaromatiska oljor. I Nokian Tyres produktsortiment finns redan flera däck utan högaromatiska (HA) oljor i slitbanan, men nya Nokian NRHi är helt fri från HA-oljor.

Nokian Tyres har under mer än tio års tid forskat och testat olika alternativ för att helt ersätta de giftklassade oljorna med rena alternativ. Speciellt tillverkningen av däck i de högre hastighetsklasserna utan HA-oljor kräver omfattande kemisk kompetens.

Säkert och tyst även på våta vägar


I utvecklingsarbetet av Nokian NRHi var den mest krävande uppgiften att lösa våtgreppets ekvation när de för kemisk process mest lämpliga HA-oljorna skulle ersättas. Nokian NRHi:s våtgrepp blev utmärkt genom att använda nya polymer- och silicasorter samt rena oljor i gummiblandningen.

Däcket har mycket bra grepp på vått underlag. Det är vanligt att däck i högre hastighetsklasser får sämre grepp när utetemperaturen sjunker. Nokian NRHi fungerar utan problem i alla temperaturer som förekommer under sommarhalvåret. Bromstester på vått underlag gjordes både i svala temperaturer, under 10 grader, och i temperaturer över 25 grader. Testresultaten var goda i samtliga fall. Jämfört med föregångaren har det nya däcket 6 procent bättre våtgrepp.

Nokian NRHi har ett fjäderformat mönster. Tvärspåren som öppnar sig åt sidorna forslar bort vatten effektivt mellan däcket och vägen. Däcket har bestämd rullriktning. De långsgående mönsterspåren är gröna för att markera däckets miljövänlighet.

Tack vare den lättare konstruktionen, mönstret och gummiblandningen rullar Nokian NRHi mjukt. Däckets rullmotstånd är cirka 7 procent lägre än vad föregångaren Nokian NRH2 har.

Däckljudet har dämpats på olika sätt. Utöver optimerad blocksekvens och olika konstruktionslösningar finns det i mönsterspårens bottnar speciella förhöjningar och små hål. På det sättet kan det störande höga ljudet, som uppkommer
vid körning på slät asfalt med längsgående spår (s.k. organ pipe effect), minimeras. Däckets omkörningsljud och ljudet inne i bilen är lågt och behagligt. Decibelvärdet vid omkörning understiger med marginal EU-direktivets gränsvärde som trädde i kraft i början av augusti 2003.

Nokian NRHi har bra riktningsstabilitet och hållbarhet. Däckets vägkontakt är exakt och mjuk vilket ökar bromseffekten och ger ett jämnt slitage. Mönstrets symmetriska skulderpartier ger mycket goda köregenskaper i kurvor.

Infoknappen anger lufttrycksrekommendationen


Fotområdet på Nokian NRHi är helt nytt. Utöver fälgskyddet har däcket en tätningsring (mud stopper) som skyddar utrymmet mellan däck och fälg mot sand, lera och annan smuts.

På fotområdet finns även en inforuta som underlättar däckservice och ökar bilägarens komfort. I inforutan finns ett antal rekommenderade luftrycksvärden och vid köp av nya däck märker däckmontören ut det rätta lufttrycket. Vid kontroll av lufttryck går det lätt att se det rekommenderade lufttrycket i inforutan.

Bredvid luftrycksvärden kan markeras var på bilen däcket har placerats. Detta gör det lätt att skifta däcken när de monteras på efter vintersäsongen och på det sättet kan däckens livslängd förlängas.

För att minska risken för vattenplaning måste spårdjupet vara minst 4 millimeter. I likhet med övriga Nokian produkter har även Nokian NRHi en slitagevarnare som med tydliga siffror visar mönsterdjupet i millimeter i huvudspåren. Tack vare det kan bilägaren köra med bra däck och enkelt se när det är dags att byta däck.

Nokian NRHi marknadsförs på samtliga Nokian Tyres marknader. De viktigaste marknaderna är Norden, Ryssland och Centraleuropa. Den nya produkten börjar säljas hos detaljhandeln våren 2004.


För ytterligare upplysningar, kontakta Nokian Tyres plc:
Produktutvecklingschef Teppo Huovila, tel. +358 3 340 7701,
e-post: [email protected]