Lastbilar och bussar behöver bättre vinterdäck
Förra veckans trafikinfarkt i Stockholm, som skapades av det värsta snöovädret på över hundra år i november, hade inte behövt bli så allvarlig om lastbilar och bussar som kört fast och blockerade vägarna hade haft bättre däck för väglaget. Att bara ha vinterdäck på drivaxlar, som lagen kräver, räcker inte. Även styrdäck och däck på trailern ska ha bra vintergrepp.
När det var som värst på onsdagen förra veckan så var det främst lastbilar och bussar som korkade igen trafiken. De klarade inte av snön och halkan, utan fastnade i backar och kanade av vägen i det hala väglaget. Tiotals lastbilar och bussar blockerade vägarna och tusentals bilister blev fast i de långa köerna. Många fick vänta i flera timmar innan trafiken började flyta igen.
Sedan år 2012 ska lastbilar i Sverige ha vinterdäck på drivaxlarna. Det har förbättrat framkomligheten, men räcker inte när det är riktigt vinterväglag.
− Även styrdäck bör vara vinterdäck och dessutom ska man inte glömma att över hälften av den totala vikten på en lastbil ligger på trailern. Därför är det viktigt att även däcken på trailern ger bra vintergrepp för att minska risken för sladd. Bra vinterdäck på trailern förkortar även bromssträckan. Vinterdäck på drivaxlarna, som lagen kräver, är bättre än ingenting, men förutsättningen för säker vinterkörning och framkomlighet är att både bilen och trailern har bra vinterdäck, säger Niklas Enander, produktchef på Nokian Däck AB.
Bra vinterdäck ett måste för framkomlighet
Ett test som Nokian Tyres har gjort visar att en lastbil med trailer, som har vinterdäck både på dragbilen och trailer, i genomsnitt har 20 procent kortare bromssträcka än motsvarande fordonskombination som har så kallade året-runt-däck.
Samma gäller också accelerationsförmågan från stillastående. Ju bättre draggrepp däcken ger desto säkrare klarar man även branta backar på halt väglag. Testet gjordes på Nokian Tyres testbana i Ivalo norra Finland och temperaturen var kring -20 grader. Vid högre temperatur, kring noll grader, blir skillnaden ännu större. Bromssträckan på en lastbil utan bra vinterdäck kan då lätt bli över 30 procent längre än på en lastbil med bra vinterdäck.
Av de nordiska länderna har Norge den strängaste lagstiftningen på vinterdäck för lastbilar. Både driv- och styrdäck ska vara vinterdäck och mönsterdjupet ska vara minst fem millimeter. Dessutom ska fordonet medföra snökedjor som ska monteras på om lastbilen fastnar i halkan. I Norge sker också mycket kontroller, speciellt vid gränserna. Även många svenska lastbilar har fastnat i kontrollerna och har inte fått fortsätta att köra i Norge.
Bilder och annat material från Nokian Tyres lastbilstest i Ivalo:
https://nokiantyres.studio.crasman.fi/bank/public_press_room/launch_material_for_press_events/truck_test_2013
Mer information: www.nokianheavytyres.se
Niklas Enander, produktchef Nokian Däck AB, tel. 08-474 7439, [email protected]