Kör du med odubbade vinterdäck på sommaren – läs varför du inte ska?
Är du en av dem minst 200 000 bilister som kör med odubbade vinterdäck även i sommarvärmen? Du kanske borde tänka om. Enligt lagen är det tillåtet, men direkt farligt, att köra med odubbade vinterdäck på sommaren. Och inte ens ekonomiskt. Här får du svaren på varför.
Bild 1 av 6
Odubbade vinterdäck är farliga på sommaren
Gummiblandningen och konstruktionen på dubbfria vinterdäck är anpassade för vinterförhållanden och därför är köregenskaperna på sommaren dåliga, speciellt på vått väglag. I själva verket alla säkerhetsaspekter talar för att man inte ska köra med dubbfria vinterdäck på sommaren. Dessutom kör många med nästan utslitna vinterdäck, vilket gör det ännu farligare.
Många av dem som kör med dubbfria vinterdäck vill köra slut på sina vinterdäck under sommaren. Enligt lagen ska vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter, medan minsta tillåtna mönsterdjup för sommardäck är endast 1,6 millimeter. När mönsterdjupet på vinterdäck närmar sig 3 millimeter är det alltså fortfarande tillåtet att köra med dem på sommaren. Dumt sätt att spara på bekostnad av säkerhet?
Bild 2 av 6
Längre bromssträcka på våt asfalt
Många biltidningar har testat hur dubbfria vinterdäck klarar sig på sommaren och har jämfört deras sommaregenskaper med sommardäck. Ett test som Auto, Motor & Sport har gjort visar att ett bra sommardäck har en bromssträcka på 28,9 meter från en hastighet på 80 km/h på våt asfalt, medan dubbfria vinterdäck stannar först efter 43,7 meter. En skillnad på tre billängder. Skillnaden blir ännu större om de odubbade vinterdäcken har ett mönsterdjup på under tre millimeter.
Bild 3 av 6
Dålig stabilitet
Ett test som Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, har gjort visar att en bil med bra sommardäck klarade en snabb väjning i en hastighet på 83 km/h, medan bilen med dubbfria vinterdäck klarade samma undanmanöver på 72 km/h. Dubbfria vinterdäck har en gummiblandning som ska ge bra grepp i låga vintertemperaturer och därför är gummiblandningen mjuk, alldeles för mjuk i sommartemperaturer. Därför blir däcken instabila vid en undanmanöver. Risken för sladd och för en allvarlig olycka ökar betydligt.
Bild 4 av 6
Ökad risk för vattenplaning
Även risken för vattenplaning ökar kraftigt med dubbfria vinterdäck. Auto, Motor & Sports test visar att det bästa sommardäcket började vattenplana vid 84,1 km/h, medan det odubbade vinterdäcket började vattenplana redan vid 69,5 km/h. Rekommenderat mönsterdjup på sommardäck är minst fyra millimeter för att de ska ge bra skydd mot vattenplaning. Slitna dubbfria vinterdäck med ett mönsterdjup på under tre millimeter har urusla vattenplaningsegenskaper.
Bild 5 av 6
Odubbade vinterdäck slits snabbare än sommardäck
Det är inte ens ekonomiskt att köra med vinterdäck på sommaren. Vid en temperatur på cirka +15 grader slits de cirka 20 procent mer än sommardäck och ännu mer ju varmare det är.
Bild 6 av 6
Vill du fortfarande ta risken?
Alla tester visar att dubbfria vinterdäck är farliga att köra med på sommaren. Bland annat NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande) kräver att körning med vinterdäck på sommaren ska förbjudas. Olycksrisken ökar betydligt och man riskerar inte bara sitt eget liv, utan även andra trafikanters liv.
Är du fortfarande beredd att ta risken och fortsätta att köra med odubbade vinterdäck på sommaren? Tänk efter ännu en gång innan det är för sent!
Mer information:
Produktchef, personbilsdäck, Jon Persson, tel. Nokian Däck AB, tel. 08 474 74 47 [email protected]
Twitter: https://twitter.com/NokianTyresCom
You Tube: www.youtube.com/NokianTyresCom
Facebook: www.facebook.com/nokiantyressverige
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc
Instagram: https://instagram.com/nokiantyrescom/