tor november 19 11:00 2020 i kategorierna Produktmeddelanden, Företagsnyheter

I Sverige behövs både sommar- och vinterdäck – tips på hur du kan välja säkra vinterdäck

Den milda hösten gör att många bilägare byter till vinterdäck senare än vanligt. Det är dock inte klokt att vänta för länge. Milda hösttemperaturer sliter inte vinterdäck av hög kvalitet mer än normalt. Men att fortsätta köra med sommardäck så länge som möjligt kan bli en säkerhetsrisk senare på hösten, även om temperaturen på dagen ligger på plussidan.

– En bra tumregel är att byta till vinterdäck senast när temperaturen mitt på dagen ligger på cirka plus fem grader. Vägarna kan dock vara isiga tidigt på morgonen och sent på kvällen även om tempretaturen mitt på dagen är cirka tio plusgrader, varnar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sverige.

I Centraleuropa kör många med så kallade året-runt-däck både på sommaren och på vintern. I Sverige är inte den typen av däck säkra på vintern. Bland annat nätbutiker säljer året-runt-däck. Köper du nya vinterdäck på nätet så gäller det att vara noggrann så att du inte väljer året-runt-däck av misstag. Samma gäller också om du tänker köpa en begagnad bil utomlands. Dessa bilar kan ofta ha året-runt-däck.

– I Sverige är det viktigt för trafiksäkerheten att använda vinterdäck för nordiska förhållanden som ger ett bra snö- och isgrepp. Vinterdäck för centraleuropeiska förhållanden och året-runt-däck är optimerade för att ge bra våtgrepp och goda köregenskaper i höga hastigheter på torra vägar, berättar Emil Sundholm.

Även om vintern kan vara förhållandevis varm i södra Sverige så är året-runt-däck inte lämpliga där heller.

– Året-runt-däck för personbilar fungerar i centraleuropeiska förhållanden men de ger ett dåligt isgrepp i svenska vinterförhållanden, även i södra Sverige. Speciellt vid kustområdena är risken för ishalka stor, säger Emil Sundholm.

Nya isgreppsmärkningen gör det lättare att välja vinterdäck

Det kommer att bli enklare att välja säkra dubbfria vinterdäck för våra förhållanden när EU:s isgreppsmärkning på däck träder i kraft i maj 2021. Speciellt enkelt blir det att se om däcket är ett nordiskt dubbfritt vinterdäck.

Den nuvarande däckmärkningen visar bara däckets våtgrepp, externt däckljud och bränsleeffektivitet. Efter maj 2021 ska däckmärkningen på alla dubbfria vinterdäck för nordiska förhållanden även innehålla information om däckets is- och snögrepp, vilket gör det lättare för konsumenten att jämföra däck. Även däckköp på nätbutiken blir lättare.

– Viktigaste är att däcket passar för nordiska vinterförhållanden. Sedan beror det på var och ens behov och körsätt om man ska välja dubbdäck eller dubbfria vinterdäck. Professionella däckverkstäder hjälper till att hitta vinterdäck som passar bäst för kundens behov, säger Tomas Jansson, Product Manager på Vianor.

I Sverige ska man enligt lagen ha vinterdäck från den 1 december till den 31 mars om det råder vinterväglag. Vinterdäck ska ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter men i praktiken försämras vinteregenskaperna avsevärt när mönsterdjupet är under fem millimeter.

Mer information

www.nokiantyres.se

www.vianor.se

Emil Sundholm, Product Manager Nokian Tyres Sverige, tel. 08 474 74 64
[email protected]

Tomas Jansson, Product Manager Vianor Scandinavia, tel. 0705 36 36 90, [email protected]