Dubbdäck eller dubbfria vinterdäck?
Även om vinterdäck enligt lagen ska på först den första december så är det klokt att noga följa på väderleksrapporterna. Risken för frost ökar, vilket kan göra vägarna hala. Viktigt att komma ihåg är att det kan bli halt även när temperaturen ligger på plussidan.
Sedan första oktober är det tillåtet att använda dubbdäck och dubbfria vinterdäck kan monteras på bilen ännu tidigare. Förra året drabbades mellersta Sverige av årets första snöoväder den 9 november. Det var trafikkaos överallt och de flesta bilisterna hade ännu inte bytt till vinterdäck. Lärdomen är att byta till vinterdäck i god tid innan det första snöovädret slår till.
– Bra sommardäck fungerar bäst på våta vägar på hösten eftersom de ger bäst skydd mot vattenplaning. Men det är viktigt att inte vänta för länge innan man byter till vinterdäck. Den mest utmanande tiden för bilisterna är brytpunkten mellan hösten och vintern. Våta vägar kan på vissa ställen vara hala, varnar Emil Sundholm, Product Manager på Nokian Tyres Sweden.
Dubbdäck mest säkra
När det gäller att stoppa bilen på hal väg är det dubbdäck som gäller. De är speciellt bra i milda vinterförhållanden där temperaturen ligger kring noll grader.
Dubbfria vinterdäck kan förlora greppet på halt underlag, men desto kallare ju bättre grepp ger de. Dubbfria vinterdäck är också utmärkta på barmark, slask och snö.
– När du köper nya dubbfria vinterdäck är det viktigt att kolla att de har en gummiblandning för nordiska vinterförhållanden. Så kallade centraleuropeiska dubbfria vinterdäck ger bra våtgrepp, men dåligt grepp på hala vintervägar, säger Emil Sundholm.
De som kör med dubbfria vinterdäck väljer de ofta på grund av att de är tysta och komfortabla att köra med. Även moderna dubbdäck är tysta, men här kan de ju inte konkurrera med de tysta dubbfria vinterdäcken. Om du kör mycket så minskar dubbfria vinterdäck även bränsleförbrukningen eftersom de har lägre rullmotstånd än dubbdäck.
Välj vinterdäck efter dina körvanor
Har du svårt att bestämma vilken typ av vinterdäck du ska ha? Emil Sundholm rekommenderar dig att tänka efter hur och i vilka förhållanden du kör på vintern.
– Om du kör med framhållning och har möjlighet att välja en annan väg om väglaget så kräver så klarar du dig bra med dubbfria vinterdäck. Men det gäller att minska hastigheten och ta det extra försiktigt när väglaget är halt, betonar Emil Sundholm.
För oerfarna bilförare är dubbdäck ett säkrare val. De ger mer säkerhet när väglaget varierar och speciellt på halt underlag. Dubbdäck rekommenderas även till äldre bilar som saknar moderna säkerhetsutrustningar som till exempel antisladdsystem.
Även om dubbdäck ger bättre grepp på halt väglag så går det inte att köra hur som helst med dem heller. Är väglaget dåligt så gäller det att sänka hastigheten.
Slitna däck ger dåligt vintergrepp
Innan däckskifte ska du kolla hur dina vinterdäck ser ut. Slitna vinterdäck kommer att ge dig problem på vintern och då spelar det inte någon större roll om hur erfaren bilförare du är. Är däcken för slitna så är risken stor att du förlorar greppet på halt underlag. Vintergreppet blir snabbt sämre när mönsterdjupet på däcken är lägre än fyra millimeter och när de flesta av dubbarna är borta.
Nokian Tyres produkter har en slitagevarnare som med tydliga siffror visar mönsterdjupet i däckets huvudspår. Det finns även andra sätt att mäta mönsterdjupet. Här hittar du några tips.
Vilken typ av vinterdäck passar bäst för dig - dubbdäck eller dubbfria vinterdäck?
Mer information: www.nokiantyres.se
Emil Sundholm, Product Manager, tel. 08 474 74 64
[email protected]