tis juni 18 09:36 2013
i kategori
Företagsnyheter
Bekymmersfri semester när bilen är servad och däcken bra
Bilen ställs för tuffa prövningar under semestern. Fullastad bil, långa körsträckor i varierande förhållanden och höga hastigheter om semesterresan går till kontinenten avslöjar snabbt eventuella brister på bilen. Viktiga kontroller före semestern är däck och däcktryck, en tungt lastad bil behöver 10-15 procent mer luft än normalt. Sommardäck av hög kvalitet ger bra skydd mot vattenplaning.
Största delen av året rullar bilen lugnt mellan hemmet och jobbet. Bilen utsätts för normala påfrestningar och fungerar utan större problem. Därför kan en lång semesterresa bli en riktig chock för bilen. Är det dessutom lite si och så med servicen så kan semesterresan ta slut vid vägkanten. Reparationen kan bli dyr och krånglig, speciellt om bilen går sönder utomlands.
Kolla däcken och undvik vattenplaning
Du kan åka på semester mycket lugnare om du låter en bilverkstad serva bilen före semester. Många saker kan man även kolla själv. En av de viktigaste kontrollerna är däcken och däcktrycket.
− Det är bra att kontrollera däcken i god tid före semester. Enligt lagen ska däcken ha ett mönsterdjup på 1,6 millimeter, men risken för vattenplaning ökar betydligt när mönsterdjupet är mindre än 4 millimeter. Slitna däck, tungt lastad bil och häftiga åskskurar som hör till den svenska sommaren är en farlig kombination, även för en erfaren bilförare. Undvik att köra i de vattenfyllda spåren, minska hastigheten och om bilen börjar vattenplana, försök att få vägkontakten tillbaka innan du vrider på ratten, förklarar Allan Ostrovskis, teknisk chef på Nokian Tyres.
Nokian Tyres tester visar att en bil med slitna däck börjar vattenplana i en hastighet på 76 km/h (mönsterdjupet under 1,6 mm och 5 mm vatten på vägen), medan en bil med nya däck börjar vattenplana först i 96 km/h.
Alla Nokian Tyres sommardäck har en slitagevarnare (DSI Driving Safety Indicator), som med tydliga siffror visar det återstående mönsterdjupet i millimeter, och en vattendroppssymbol som försvinner när däcket inte längre ger ett säkert skydd mot vattenplaning.
Mer luft i däcken
En mycket viktig kontroll som påverkar körsäkerheten är en däcktryckskontroll som ska göras precis innan semesterresan. Det är en stor utmaning att packa bilen med alla grejer som ska med på semesterresan. Ofta lastas saker även i skidboxen på bilens tak, men där ska inte tunga grejer lastas eftersom bilens tyngdpunkt då ändras och den kan lätt förlora greppet i en hastig undanmanöver. Om dessutom däcken har för lite luft så ökar risken för sladd.
− Rätt däcktryck anges i bilens instruktionsbok. Tungt lastad bil behöver 10-15 procent mer luft i däcken. Om det rekommenderade däcktrycket exempelvis är 250 kPa (2.5 bar) så ska trycket ökas med 25-40 kPa (0.25-0.40 bar). Däcktrycket ska alltid kontrolleras på kalla däck. Efter semesterresan ska däcktrycket minskat till normalt värde, påminner Allan Ostrovskis.
Rätt däcktryck minskar däckslitaget och förbättrar bilens köregenskaper. Även rullmotståndet minskar, vilket i sin tur minskar bilens bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp.
Kvalitetsdäck ger säkerhet
Semestern blir ofta dyr och därför kan det vara lockande att köpa billiga sommardäck när det är dags att köpa nya däck. Det är värt att komma ihåg att kvalitet kostar lite mer och sommardäcktester som motortidningar har gjort visar tydligt att endast kvalitetsdäck ger säkra köregenskaper och bra skydd mot vattenplaning.
Nya däck bör väljas efter de förhållanden där du kör mest. Svenska sommarförhållanden skiljer sig från centraleuropeiska förhållanden och därför är det klokt att välja sommardäck för nordiska förhållanden. De ger säkra och komfortabla köregenskaper i varierande temperaturer, de har lågt rullmotstånd och de rullar tyst på grova svenska asfaltvägar.
Det finns bilägare som fortsätter att köra med dubbfria vinterdäck även på sommaren, vilket är direkt trafikfarligt. De är utvecklade för vinterkörning och ger inte säkert grepp på sommaren. Deras gummiblandning och mönster är utvecklade för vinterkörning och därför ger de inte bra våtgrepp. Den mjuka gummiblandningen gör även att däcken slits betydligt snabbare än riktiga sommardäck.
Nokian Tyres Hakka-skydd, som ges till alla nya Hakka-sommardäck, ger extra säkerhet på semestern. Om ett däck som har monterats och använts på ett rätt sätt skadas, och däcket inte går att reparera, får konsumenten ett nytt likadant däck utan kostnad från en däckåterförsäljare som säljer Nokian Tyres produkter i Finland, Sverige eller Norge.
Kom ihåg även husvagnen
Om du åker i väg med husvagnen ska även däcken på vagnen kollas. Ett vanligt fel på husvagnsdäck som står mycket stilla är det finns små sprickor på däcksidorna som beror på att de är gamla och har stått längre tider i solen. Den här typen av skadade däck och förstås även slitna däck ska bytas till nya.
Även däcktrycket på husvagnsdäck ska kollas. För lågt däcktryck gör att vagnen lätt börjar svaja i hård sidvind eller i kraftig undanmanöver. Husvagnsdäck ska ha ett betydligt högre däcktryck än bildäck, vanligtvis 310-320 kPa (3.1-3.2 bar).
När däcken och bilen är kollade kan du känna dig trygg inför bilsemestern. Viktigaste på bilsemestern är framförhållning och ett lugnt körsätt. Man bör inte stressa och ha bråttom på semestern och alla i bilen njuter av resan när de känner sig trygga och komfortabla.
Tips för säker och njutbar bilsemester
- Kolla däcken och deras mönsterdjup, säkert grepp = minst 4 mm mönsterdjup
- Kolla däcktrycket, tungt lastad bil behöver 0.25-0.40 bar mer luft i däcken, kom ihåg att även kolla reservdäckets lufttryck
- De bästa däcken ska alltid monteras på bilens bakaxel, oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven
- Kom ihåg att dubbfria vinterdäck inte är säkra på sommaren
- Kolla även husvagnsdäcken och deras däcktryck
- Kolla nivåerna för motorolja, kylvätska, spolarvätska samt vätskorna för styr- och bromsservo
- Kolla skicket av remmarna i motorn och ljusen
- Ta med varningstriangel, reflexväst, ficklampa, första hjälpen, olja, kylarvätska, säkringar, bilens instruktionsbok och tillbehör som behövs för att byta/tillfälligt laga ett däck
- Lasta inte tunga saker i skidboxen eftersom de förändrar bilens tyngdpunkt. Kolla på bilens instruktionsbok hur mycket du får lasta på bilens tak
- Rengör vindrutan även inuti
- Reservera tillräckligt med tid för resan
- Prata och sms:a inte när du kör
- Kör försiktigt och håll avstånden
- Stanna ofta och vila
- Ha en säker och trygg resa
www.nokiantyres.com/HakkaBlue
www.nokiantyres.com/HakkaGreen
www.nokiantyres.com/HakkaBlack
Däck som passar till din bil och körsätt:
https://www.nokiantyres.se/sommardack-personbilar
https://www.nokiantyres.se/sakra-och-ekonomiska-kvalitetssommardack
Hakka-skydd:
www.nokiantyres.se/hakka-skydd
Rätt däcktryck:
https://www.nokiantyres.se/lufttryck
Ofta frågat om däck:
https://www.nokiantyres.se/fragor-om-dacken
Mer information:
Allan Ostrovskis, teknisk chef Nokian Tyres
070-244 8820
Allan.Ostrovskis2(at)nokiantyres.com
www.nokiantyres.se
www.facebook.com/nokiantyressverige
www.youtube.com/NokianTyresCom
www.twitter.com/NokianTyresCom
www.linkedin.com/company/nokian-tyres-plc