Information kan erhållas från en mängd olika källor, såsom däcktillverkare och Europeiska kommissionens webbplats på http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm eller hos din däckåterförsäljare.
Läs artikeln
De nationella myndigheterna ansvarar för övervakningen och efterlevnaden av klassificeringen. Till exempel av övervakningsmyndigheten Trafikverket samt däckrazior som utförs av polisen. Kontroller kan säkerställa att konsumenter, transportföretagare och däckhandlare inte vilseleds. Målet är att inge…
Läs artikeln
Kunderna kan konsultera med en kunnig person i däckfackhandeln, gå till tillverkarens hemsidor och läsa olika däcktester.
Läs artikeln
Rullmotstånd refererar till den sammanlagda energin det tar för däcket att greppa vägen. Rullmotståndet påverkar bränsleförbrukningen, därmed också koldioxiutsläppet. Rullmotståndet står för ungefär 20% av bilens bränsleförbrukning. Däck med lågt rullmotstånd konsumerar mindre bränsle.
Läs artikeln
Våtgrepp är en viktig säkerhetsfaktor, speciellt på sommardäck. Det kommunicerar däckets kontroll över blöt körbana. EU-däckmärkning anger bromsavståndet på våt asfalt vid 80 km / h.
Läs artikeln
De nya däcktesterna definieras exakt av de angivna testerna. Varje däcktillverkare ansvarar för att bedöma och klassificera själva däcket. Bedömningen använder väldefinierade provningsmetoder godkända av Ekonomiska kommissionen för Europa (UNECE).
Läs artikeln
Det finns också många andra faktorer som måste beaktas vid bedömning av däckens prestanda. Till exempel däckhantering på en våt och torr yta, hållbarhet på is, betende vid vattenplaning och slitageförmågan.
Läs artikeln
Våthantering innebär körning på en våt yta. I praktiken innehåller begreppet våtgrepp även ett kortare bromsavstånd på en våt yta, bättre köregenskaper eller en mer kontrollerad körning vid regn.
Läs artikeln
Däckmärkning gäller inte dubbdäck, utan endast dubbfria vinterdäck. För vinterdäck ska däckmärkningen inte användas som enda jämförelsesgrund, utan att bekanta sig med objektiva jämförande tester och be om hjälp från en skicklig däckåterförsäljare.
Läs artikeln
Däckbrus är alltid kopplat till körytan, eftersom vägytan har stor inverkan på mängden buller som genereras av fordonet. Decibelvärdet är inte ett exakt mått på ljudnivån; alla däck är bullriga när de kör på grov asfalt på våren, till exempel.
Läs artikeln
EU-däckmarkering kommer i framtiden att påverka val av konsumentdäck. I synnerhet påverkar goda värden köp av sommardäck. När det gäller vinterdäck kan klassificering också vara vilseledande. Till exempel beaktar inte nya däckmarkeringar de typiska vinterförhållandena som är typiska för de nordiska …
Läs artikeln
EU-däcketiketten är utformad för att hjälpa konsumenten att fatta rätt beslut vid inköp av däck. Märkning uppmuntrar användningen av mer bränsleeffektiva, säkrare och mindre utvecklade däck.
Läs artikeln
EU-däckmärkning underlättar valet av nya däck inom Europeiska unionen. Markeringen riktar sig till att få högre kvalitet och därmed också säkrare däck.
Läs artikeln
Uppgifterna gäller inte dubbade däck, regummerade däck, reservdäck, däck för tävlings- användning eller däck för veteranbilar.
Läs artikeln
Klassificering och värden finns tillgängliga på däcktillverkarens webbplatser och broschyrer. Om däcken är synliga för konsumenten måste de antingen ha en etikett som är fäst på slitbanan som tillhandahålls av tillverkaren eller i deras närmaste närhet ska vara tydligt märkt av tillverkarens tryckta…
Läs artikeln
Rullmotstånd påverkar fordonets bränsleförbrukning och därmed också direkt till miljön. Våtgrepp är en viktig funktion för säkerhet och ger information om bromsens prestanda på våta ytor.
Läs artikeln
Förarens körstil och omsorg för rätt däcktryck är definitivt de viktigaste faktorerna för säkerhet och ekonomisk körning.
Läs artikeln