Alla borde ha möjlighet att välja de däck de tycker är bäst lämpade för sin egen körupplevelse, körstil och i de körförhållandena som de kör. Däcken blir ett säkrare och säkrare alternativ vid snabbt ändrade vinterförhållanden.
Läs artikeln
Kunderna kan konsultera med en kunnig person i däckfackhandeln, gå till tillverkarens hemsidor och läsa olika däcktester.
Läs artikeln
Rullmotstånd refererar till den sammanlagda energin det tar för däcket att greppa vägen. Rullmotståndet påverkar bränsleförbrukningen, därmed också koldioxiutsläppet. Rullmotståndet står för ungefär 20% av bilens bränsleförbrukning. Däck med lågt rullmotstånd konsumerar mindre bränsle.
Läs artikeln
Våtgrepp är en viktig säkerhetsfaktor, speciellt på sommardäck. Det kommunicerar däckets kontroll över blöt körbana. EU-däckmärkning anger bromsavståndet på våt asfalt vid 80 km / h.
Läs artikeln
De nya däcktesterna definieras exakt av de angivna testerna. Varje däcktillverkare ansvarar för att bedöma och klassificera själva däcket. Bedömningen använder väldefinierade provningsmetoder godkända av Ekonomiska kommissionen för Europa (UNECE).
Läs artikeln
Det finns också många andra faktorer som måste beaktas vid bedömning av däckens prestanda. Till exempel däckhantering på en våt och torr yta, hållbarhet på is, betende vid vattenplaning och slitageförmågan.
Läs artikeln
Våthantering innebär körning på en våt yta. I praktiken innehåller begreppet våtgrepp även ett kortare bromsavstånd på en våt yta, bättre köregenskaper eller en mer kontrollerad körning vid regn.
Läs artikeln
Däckmärkning gäller inte dubbdäck, utan endast dubbfria vinterdäck. För vinterdäck ska däckmärkningen inte användas som enda jämförelsesgrund, utan att bekanta sig med objektiva jämförande tester och be om hjälp från en skicklig däckåterförsäljare.
Läs artikeln