Vi rekommenderar att man byter alla fyra däck samtidigt. I vissa fall går det bra att byta dem i par om två och då antingen fram eller bakdäcken. Byts endast två däck så använd då samma märke och modell som de gamla däcken för att försäkra bibehållen säkerhet och körkomfort.
Läs artikeln
Vid halt underlag är bromssträckan längre och hanteringen blir svårare. Kontakten med vägen försvinner och risken för vattenplaning ökar markant. Däcket har också svårt att pumpa bort snö och slask då det är mönstret på däcken som sköter det jobbet.
Läs artikeln
Utför alltid en visuell bedömning av däcken före körning och inspektera noga var tredje vecka. Snabba kontroller kan förbättra körkomfort, säkerheten och förlänga däckens livslängd.
Läs artikeln
Kontakta omedelbart en däckspecialisten om däcket slits ojämnt när det används eller om du märker yttre skador, såsom punkteringar, stickskador eller ojämnt slitage.
Läs artikeln
Mönsterdjupet visas i mm på slitbanan. Nya däck har ett djup på 8 mm, som ofta är mer än 9 mm.
Läs artikeln
Det enklaste sättet är att använda en tumstock eller linjal. På Nokian Tyres har vi mönsterdjupsindikator i däcket.
Läs artikeln
Det rekommenderas inte att använda dubbdäck eller vinterdäck under sommarsäsongen. Däck för vinterbruk är inte optimerade för sommarförhållanden. Hanteringsegenskaperna och våtgreppet på vinterdäck är inte desamma som för sommardäck under varma sommardagar, vilket gör dem mindre säkra och komfortabl…
Läs artikeln