Information kan erhållas från en mängd olika källor, såsom däcktillverkare och Europeiska kommissionens webbplats på http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm eller hos din däckåterförsäljare.
Läs artikeln
Vi rekommenderar att man byter alla fyra däck samtidigt. I vissa fall går det bra att byta dem i par om två och då antingen fram eller bakdäcken. Byts endast två däck så använd då samma märke och modell som de gamla däcken för att försäkra bibehållen säkerhet och körkomfort.
Läs artikeln
Kontrollera alltid ditt fordons registreringsnummer eller bilens användarhandbok för den rekommenderade däckstorleken. När du väljer vinterdäck ska du överväga hur och var du kör, hur säker du känner dig under vinterförhållanden och din körupplevelse nivå. Detta kommer att hjälpa dig att bestämma om…
Läs artikeln
Kunderna kan konsultera med en kunnig person i däckfackhandeln, gå till tillverkarens hemsidor och läsa olika däcktester.
Läs artikeln
Rullmotstånd refererar till den sammanlagda energin det tar för däcket att greppa vägen. Rullmotståndet påverkar bränsleförbrukningen, därmed också koldioxiutsläppet. Rullmotståndet står för ungefär 20% av bilens bränsleförbrukning. Däck med lågt rullmotstånd konsumerar mindre bränsle.
Läs artikeln
Våtgrepp är en viktig säkerhetsfaktor, speciellt på sommardäck. Det kommunicerar däckets kontroll över blöt körbana. EU-däckmärkning anger bromsavståndet på våt asfalt vid 80 km / h.
Läs artikeln
De nya däcktesterna definieras exakt av de angivna testerna. Varje däcktillverkare ansvarar för att bedöma och klassificera själva däcket. Bedömningen använder väldefinierade provningsmetoder godkända av Ekonomiska kommissionen för Europa (UNECE).
Läs artikeln
Det finns också många andra faktorer som måste beaktas vid bedömning av däckens prestanda. Till exempel däckhantering på en våt och torr yta, hållbarhet på is, betende vid vattenplaning och slitageförmågan.
Läs artikeln
Våthantering innebär körning på en våt yta. I praktiken innehåller begreppet våtgrepp även ett kortare bromsavstånd på en våt yta, bättre köregenskaper eller en mer kontrollerad körning vid regn.
Läs artikeln
Däckmärkning gäller inte dubbdäck, utan endast dubbfria vinterdäck. För vinterdäck ska däckmärkningen inte användas som enda jämförelsesgrund, utan att bekanta sig med objektiva jämförande tester och be om hjälp från en skicklig däckåterförsäljare.
Läs artikeln
Däckbrus är alltid kopplat till körytan, eftersom vägytan har stor inverkan på mängden buller som genereras av fordonet. Decibelvärdet är inte ett exakt mått på ljudnivån; alla däck är bullriga när de kör på grov asfalt på våren, till exempel.
Läs artikeln
EU-däckmarkering kommer i framtiden att påverka val av konsumentdäck. I synnerhet påverkar goda värden köp av sommardäck. När det gäller vinterdäck kan klassificering också vara vilseledande. Till exempel beaktar inte nya däckmarkeringar de typiska vinterförhållandena som är typiska för de nordiska …
Läs artikeln
EU-däcketiketten är utformad för att hjälpa konsumenten att fatta rätt beslut vid inköp av däck. Märkning uppmuntrar användningen av mer bränsleeffektiva, säkrare och mindre utvecklade däck.
Läs artikeln
EU-däckmärkning underlättar valet av nya däck inom Europeiska unionen. Markeringen riktar sig till att få högre kvalitet och därmed också säkrare däck.
Läs artikeln
Uppgifterna gäller inte dubbade däck, regummerade däck, reservdäck, däck för tävlings- användning eller däck för veteranbilar.
Läs artikeln
Klassificering och värden finns tillgängliga på däcktillverkarens webbplatser och broschyrer. Om däcken är synliga för konsumenten måste de antingen ha en etikett som är fäst på slitbanan som tillhandahålls av tillverkaren eller i deras närmaste närhet ska vara tydligt märkt av tillverkarens tryckta…
Läs artikeln
Rullmotstånd påverkar fordonets bränsleförbrukning och därmed också direkt till miljön. Våtgrepp är en viktig funktion för säkerhet och ger information om bromsens prestanda på våta ytor.
Läs artikeln
Förarens körstil och omsorg för rätt däcktryck är definitivt de viktigaste faktorerna för säkerhet och ekonomisk körning.
Läs artikeln
Om däckets ljud är den viktigaste funktionen för dig, bör du välja ett friktionsdäck som är tyst på den bara vägen. De nya dubbfria vinterdäcken är också mycket låga och subtila.
Läs artikeln
Däcken är konstruerad och avsedd främst för vinterbruk. Friktionskörningsegenskaperna uppfyller inte kraven som sommardäck uppfyller.
Läs artikeln
Om du ger dig iväg tidigt på morgonen där då inte snöplogen hunnit ta bort snön eller om gatan är isig så är dubbdäck oslagbara.
Läs artikeln
Friktionsdäck ökar flexibiliteten vid däckbyte. Du kan köra med de däcken på bilen under våren, hösten och långt innan den riktiga vintern startar börjar.
Läs artikeln
Har du en välutrustad, ny bil med stabilitetsregleringssystem och ABS-bromsar? Om din körstil är både måttlig och proaktiv kan du klara av vintern utan dubb.
Läs artikeln
Det är säkerheten, så egenskaperna vid våt vägbana och däckets förmåga att motstå vattenplaning. Låg ljudnivå är viktigt för körkomfort. Däckets låga rullmotstånd minskar bilens bränsleförbrukning och minskar skadliga utsläpp till miljön.
Läs artikeln
Mestadels ja. Vid neutrala däcktester, är de kända märkesdäcken nästan alltid bättre än lågprisdäck från samma tillverkare.
Läs artikeln
Alla bilister bör fritt få välja däck efter hur erfaren vinterbilist man är och i vilka förhållanden man kör mest. Dubbdäck är ett säkrare val i snabbt skiftande vinterförhållanden, eftersom de jämnar ut varierande väglag bättre. Enligt tester i motortidningar ger dubbdäck bättre grepp på isiga, våt…
Läs artikeln
Rent tekniskt kan Flat Run monteras på vilka fordon som helst. Vi rekommenderar dock att den här typen av däck används endast på bilar som är utvecklade för dessa däck. Dessutom rekommenderar vi att ett TPMS-system som bevakar lufttrycket ska användas tillsammans med Flat Run däck.
Läs artikeln
Gummimassan innehåller sot som förstärkningsmedel. Partiklarna i sotet är så små att hela gummimassan blir svart. I framtiden kan det bli möjligt att ersätta sotet med något annat förstärkningsmedel som är lika starkt som sot. Då kan det teoretisk bli möjligt att tillverka däck i vilken färg som hel…
Läs artikeln
Om du bor i en storstad där vissa vägar har dubbdäcksförbud eller om du bor i de södra delarna av Sverige så kan det vara en god idé att köra dubbfritt.
Läs artikeln
Nokian Tyres produkter är uppmärkta för enkel installation. På däcksidan finns det markerat med "outside" och "inside". Outside ska sitta med markeringen på utsidan av bilen och inside ska sitta in mot bilen.
Läs artikeln
På snöiga vägar har både dubbdäck och dubbfria däck ungefär samma snögrepp. Men vid snabbt förändrat väder och isiga, blöta vägar är dubbdäck bättre.
Läs artikeln
Ja, rullmotståndet på ett Flat Run däck är högre än ett vanligt däck.
Läs artikeln
Om ett Flat Run däck har körts tomt, även en kortare sträcka, så rekommenderar vi att däcket ersätts med ett helt nytt däck.
Läs artikeln
Gamla däck kan inte slängas som deponi. De ska lämnas in till en återvinningsstation.
Läs artikeln
De flesta däckverkstäder monterar Flat Run däck. Nollställningen av bevakningssystemet som bevakar lufttrycket ska däremot göras hos bilåterförsäljaren.
Läs artikeln
De nordiska vinterdäcken erbjuder bättre grepp på snö och is än de som är anpassade för Centraleuropa.
Läs artikeln
Att använda vinterdäck på sommaren är inte att rekommendera, inte ens de odubbade. Vinterdäck har mjukare gummiblanding och ett annat däckmönster än sommardäck. Däck som är designade för vinterdäck har inte de funktioner som gör sommardäck säkra. Gummit mot en varm asfaltsväg en sommardag blir jätte…
Läs artikeln
Viktigt vid val av vinterdäck är att välja däck som motsvarar förarens behov bäst, det vill säga var man kör mest, ska man kunna köra bil oavsett väglaget eller kan man låta bli att köra när väglaget är besvärligt, hur erfaren är man som förare på vintern och hur bra är bilen i vinterförhållanden. D…
Läs artikeln
Nokian Tyres använder inga SVHC-klassade (substances of very high concern) råvaror i sin egna produktion. De råvaror som används för tillverkning av däck inkluderar naturgummi, syntetiskt gummi, förstärkningsmaterial som kallas linor, sot och olika kemikalier.
Läs artikeln
Moderna däck och bilar hjäper föraren vid knepiga situationer och till och med räddar upp förarens mindre misstagt sätt och till och med rättar förarens mindre misstag. Väghållningskapaciteten är emellertid fortfarande mycket bättre med dubbdäck.
Läs artikeln
Enligt lag måste vinterdäck i Sverige användas från 1:a december till 31:a mars. Dubbdäck får användas längst till den 15 april om vinterväglad råder. Det är polisen som avger om vinterväglag råder. Det rekommenderas att temperaturen övervakas vid byte av vinter- och sommardäck. Vid kalla nätter och…
Läs artikeln
Nokian Tyres Flat Run däck kan monteras på vanliga fälgar. Produkter från många andra tillverkare kräver specialfälgar.
Läs artikeln
Däckets tillverkningsland är tydligt synligt på däcken. Samma däck kan tillverkas i mer än ett land. Men vad gäller kvaliteten och säkerheten hos Nokian Tyres Hakkapeliitta och Nokian Tyres Hakka-däck är ursprungslandet irrelevant.
Läs artikeln
Nokian Tyres Flat Run däck kan köras utan luft i 48 km i en fullastad bil och 160 km när du är själv i bilen.
Läs artikeln
Nokian Däck är ett starkt finskt företag. Produktutveckling och ledning, försäljning och marknadsföring är centrerad i Nokia, där också huvudkontoret ligger. I varje land finns det kontor som jobbar på de lokala marknaderna.
Läs artikeln
"Bästa däcken" - de som har djupast mönster - bör alltid monteras på den bakre hjulaxeln och huvudorsaken är säkerhet. När du använder bästa däcken på bakaxeln är det lättare att undvika överstyrning och förlora kontrollen med bilens bakre del. I en extrem situation under körning ä…
Läs artikeln