Nokian Tyres och Vianor i världsrekordfart
Nytt världsrekord i bilkörning på två hjul– 186,269 km/t
Ett nytt världsrekord i bilkörning på två hjul, 186,269 km/t, klockades när Nokian Tyres produktutveckling, Vianors depåteam och den kände finländske stuntföraren Vesa Kivimäki förenade sina kompetenser. Världsrekordbilen hade däck förstärkta med tekniken Nokian Tyres Aramid Sidewall. Det nya världsrekordet kördes på flygplatsen i Seinäjoki, cirka 8 mil sydost från Vasa i Finland. Världsrekordet kördes enligt organisationen Guinness World Records regler.
Vid körning i hög hastighet spelar däcken en viktig roll. Speciellt vid körning på två hjul då vägkontakten endast vilar på två däck, en yta lika stor som två handflator. För att kunna köra världsrekordet krävdes ytterst slitstarka däck på bilen. Däck med tekniken Nokian Tyres Aramid Sidewall var lösningen. Däcken med förstärkta däcksidor som tål stick- och skärskador var rätt typ av däck för världsrekordkörningen.
− Vid körning på två hjul ligger vägkontakten på däcksidorna och därför utvecklade vi ett specialdäck för detta ändamål. Aramid-fiber i gummiblandningen på däcksidan ger extra bra skydd mot rivskador. Gummiblandningen på däcksidan, ihop med däckets specialkonstruktion, skapade förutsättningarna för världsrekordet, berättar Matti Morri, chef för teknisk kundservice på Nokian Tyres.
Hemligheten bakom tekniken Aramid Sidewall är ytterst starka aramid-fiber som även används inom flygplans- och militärindustrin. Nokian Tyres använder tekniken bland annat på sitt senaste däck för stadsjeepar.
− Ett världsrekordförsök kräver även ivrighet och kreativ galenskap, vilket passar bra för Nokian Tyres produktutveckling. Vi ska ständigt testa nya saker och prova våra gränser. Endast på det sättet kan vi även i framtiden utveckla ännu mer säkra och slitstarka däck, säger Matti Morri.
"Vi ska ständigt testa nya saker och prova våra gränser. Endast på det sättet kan vi även i framtiden utveckla ännu mer säkra och slitstarka däck."
Även Vianors proffsiga depåteam spelade en viktig roll och tog hand om världsrekordbilen och dess däck. Teamet skötte bland annat däckbyten i rekordfart och rapporterade till föraren om bilens och däckens skick i realtid under körningen.
− Jag har även tidigare försökt köra världsrekord på två hjul, men har inte lyckats med det. Sedan fattade jag att den viktigaste förutsättningen för att komma upp till världsrekordfart är att däcken ska vara ovanligt slitstarka för att klara påfrestningarna. Samarbetet med Nokian Tyres och Vianor möjliggjorde världsrekordet, berättar Vesa Kivimäki som körde världsrekordbilen på två hjul.
"Jag har även tidigare försökt köra världsrekord på två hjul, men har inte lyckats med det. Sedan fattade jag att den viktigaste förutsättningen för att komma upp till världsrekordfart är att däcken ska vara ovanligt slitstarka för att klara påfrestningarna."
Världsrekordet kördes enligt organisationen Guinness World Records regler. Bilen ska vara en serieproducerad bil och inte en prototyp som enbart är gjord för världsrekordet. Körningen åt båda håll ska ske inom en timme och bilen ska köra genom hastighetsmätningsinstrument som ligger hundra meter från varandra. Hastigheten mäts som ett medelvärde på dessa två mätningar.
Världsrekordkörningen gjordes på en två kilometer lång och femtio meter bred landningsbana. Medelhastigheten mättes på en sträcka på hundra meter.
Tidigare världsrekordet i körning på två hjul är från år 1997 då den svenske föraren Göran Eliasson körde i 181,25 km/t.
Läs mer: