" Jag har tidigare kört hastighetsrekord med olika typer av bilar, men nu för första gången med en traktor och resultatet blev ett världsrekord! Däcken och traktorn fungerade väldigt fint ihop, även om väglaget var utmanande."
Vinterdäcket för traktorer, Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI, som världsmästartraktorn var utrustad med, lanserades våren 2014. Däcket har ett mönster, vintergummiblandning och lamellering som optimerar vintergreppet i alla vinterförhållanden. Den tvärsgående lamelleringen, eller spåren på mönsterklackarna, ger fler greppkanter mot underlaget och förbättrar både draggreppet och sidogreppet. Världens nordligaste däcktillverkare Nokian Tyres lanserade sitt första klackmönstrade traktordäck redan för tio år sedan.
− Vi testar alltid våra produkter i extrema förhållanden, vilket ställer stora kompetenskrav. Därför ville vi med hjälp av världsrekordkörningen visa hur bra nya Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI är. Det är en mäktig syn när den 7,7 ton tunga traktorn nästan flyger fram i en hastighet på över 130 km/t och bakom ratten sitter Juha Kankkunen, den fyrfaldiga världsmästaren i rally. Så här hög fart med en traktor på vinterunderlag kräver att däcken ska vara ytterst stabila samt ge mycket bra grepp och köregenskaper. Nokian Tyres Hakkapeliitta TRI levererar allt detta och dessa egenskaper var även målet för vårt utvecklingsarbete, kommenterar Tero Saari, projektchef på Nokian Tyres produktutveckling.
Världsrekordet kördes den 19 februari på en 2,3 mil lång, bred och rak vägsträcka cirka 2 mil norr om Sodankylä i Finland. Underlaget bestod huvudsakligen av hårdpackad snö. Mitt på raksträckan fanns en 50 meter lång sträcka för hastighetsmätning.
Organisationen Guinness World Records har mycket exakta regler för ett hastighetsrekord med en traktor. Traktorn ska under en timme köra fram och tillbaka förbi hastighetsmätningen. Tiden genom mätningssträckan klockas och världsrekordet är ett genomsnitt av sex tider. Traktorn gjorde en flygande start.