Nokian Tyres testar sina vinterdäck på olika ställen i världen men det är i Ivalo i Finland, norr om norra polcirkeln, som testningen har sin vagga. Nokian Tyres, världens nordligaste däcktillverkare, byggde testcentret redan i mitten av 1980-talet. Det är mer än 700 hektar stort och har ett välförtjänt rykte om sig som världens största och mest variationsrika testmiljö för vinterdäck.
Nokian Tyres är banbrytande inom vinterdäcksteknik och lägger mer än hälften av sin FoU-budget på produkttestning. White Hell är den primära testanläggningen.
– Redan i ett tidigt skede i utvecklingen testar vi nya däck i autentiska miljöer för att säkerställa att de presterar på topp i svåra, krävande och skiftande förhållanden. Autentisk testning på is och snö utgör en viktig del av FoU-arbetet, eftersom ett däcks egenskaper inte kan optimeras enbart genom datorsimuleringar, förklarar chefen för testcentret, Matti Suuripää från Nokian Tyres.
"Autentisk testning på is och snö utgör en viktig del av FoU-arbetet, eftersom ett däcks egenskaper inte kan optimeras enbart genom datorsimuleringar."
Att ta fram ett nytt däck är en lång process som tar mellan två och fyra år. Ett av de största stegen är den praktiska testningen, som leder till ytterligare forskning och utveckling tills endast däcken som presterat allra bäst återstår, skräddarsydda för särskilda vinterförhållanden.
Vinterdäck behöver ha olika egenskaper beroende på om de används på kalla, isiga nordiska vägar eller på de varmare centraleuropeiska vintervägarna.
– Syftet med kompromisslösa tester och att tänja på gränserna för däckens grepp är att skapa ännu bättre och mer tillförlitliga vinterdäck. Om man kan garantera däckens säkerhet gör det förarna lugna, till och med på vintervägar. Om ett däck är testat i världens mest krävande förhållanden i Ivalo kan man lita på att det presterar bra överallt, tillägger Suuripää.
"Syftet med kompromisslösa tester och att tänja på gränserna för däckens grepp är att skapa ännu bättre och mer tillförlitliga vinterdäck."
Sex månaders testning i minusgrader under polarnätter
I White Hell är det full aktivitet mellan november och maj. I Ivalo har man över 200 dagar med köldgrader under den här perioden. Det är under den här perioden som vi testar över 20 000 däck i över 4 000 testmil. Vår mycket erfarna FoU-avdelning och testteam samt testförarna utsätter däcken för hårda tester dag som natt.
Däcken testas på ett så konsekvent sätt som möjligt på olika is- och snöbanor. Testningen kräver extremt hög yrkeskompetens och precision och tusentals upprepningar. Nokian Tyres är känt för sina premiumprodukter och har över tio mil av väl underhållna testbanor i Ivalo.
– Rent praktiskt går det till så att vi ser till att snölagret på banorna alltid är lika tjockt. Vi ser även till att isen är knagglig och fri från snö, om det behövs, förklarar Suuripää.
White Hell är inte alltid vitt. Mitt i vintern är polarnätterna en annan utmaning i utvecklingsarbetet. Sedan förändras förhållandena under våren på grund av kalla nätter och soliga dagar. Temperaturskillnaden under ett dygn kan ibland vara upp till 40 grader Celsius.
Solskenet under vårvintern är ytterligare en utmaning. När det är som intensivast höjer det temperaturen under dagtid så mycket att det inte går att genomföra tester på grund av de stora temperaturskillnaderna. Då kan man bara vänta tills solen går ned och genomföra testerna på natten.
I centret finns förutom de noggrant underhållna testbanorna även en 700 meter lång ishall där man utför testning under konsekventa och exakta förhållanden.
Teknik kan inte ersätta den mänskliga touchen
Vid varierad testning är det mycket viktigt att simulera de extrema körförhållanden som råder under vintern. White Hell har för närvarande över 30 olika testbanor. Där testas däckens prestanda vid acceleration, inbromsning, körning i kurvor och i lutning. Däckens grepp testas på olika ytor på is, snö och slask. Vi använder oss av toppmodern testteknik.
– Vi arbetar löpande med att vidareutveckla vår testutrustning, för att säkerställa att den håller allra högsta klass. Realtidsbevakning av temperatur och relativ luftfuktighet gör exempelvis vårt jobb både lättare och snabbare, säger Petri Peltoniemi, testningschef på Nokian Tyres.
Nokian Tyres anses som världsledande expert när det gäller extrema förhållanden tack vare företagets omfattande produkttestning i Lappland. Allra viktigast är erfarna förare, men vi använder oss också av tekniska lösningar för vissa testkörningar. Ett exempel är robotbilar, som är mycket användbara när det är viktigt med exakta upprepningar. Men jämfört med våra testförare har de bara en understödjande roll.
– Det finns ingen maskin eller utrustning som kan ersätta verkliga människor och erfarenheter. Det tar många år att bli en bra testförare och det är förarna som kan ge oss den allra mest värdefulla informationen. Vi går alltid igenom alla resultat med våra egna testförare, säger Peltoniemi.
Läs mer:
Toppkompetens och senaste tekniska kunnande
Det är Ivalos testcenter i ett nötskal
• Nokian Tyres White Hell är det största testcentret för vinterdäck i världen. Området är lika stort som 1 129 fotbollsplaner eller 700 basebollplaner.
• Vi testar våra däck dygnet runt, på över 30 testbanor, i de unika förhållandena i finska Lappland.
• Över 200 dagar per år med köldgrader i Ivalo gör att däcken som testas utsätts för de allra tuffaste förhållandena.
• Under en säsong testas över 20 000 vinterdäck på vårt testcenter.
• Vi kör över 4 000 mil med testdäcken.
• Våra förare testar däck i Ivalo i alla väderförhållanden, över 180 dagar per år.
• Den nästan 700 meter långa ishallen möjliggör konsekvent testning i alla förhållanden.