Det gäller att vara lugn om bilen börjar vatten- eller slaskplana
Matti Morri, chef för teknisk kundservice, svarar på tekniska frågor från Nokian Tyres kunder. Han har en flera decennier lång erfarenhet om däck. Under hans ansvar ligger också att ny information om däckens egenskaper och utveckling går vidare både till återförsäljare och importörer.
"Slask leder lätt till att bilföraren blir passagerare."
Nokian Tyres har unika möjligheter att testa slaskplaning. Vad är nyttan med det?
”Så vitt jag vet har ingen annan däcktillverkare ett ställe där man kan testa slaskplaning i lika kontrollerade testförhållanden som hos oss. Vi samlar varje vinter stora mängder snö på vår testbana och när vårsolen börjar smälta snön till slask så gör vi ett stort antal slasktester. Även om vattenplaning är farligt så är slaskplaning ännu farligare. Kombinationen av snö som smälter, vattendynan på vägbanan och eventuell is gör att även en erfaren bilförare har svårt att köra. Även om vi är föregångare så hittar vi varje vår något nytt."
Är ett nytt däck mycket bättre än slitet däck i svåra förhållanden?
”Våra kunder som har kört på vår testbana är mycket förvånade över att skillnaden är så stor mellan ett däck med fyra millimeters mönsterdjup och ett nytt däck. Tyvärr har få bilister möjlighet att testa hur lätt det kan hända att vatten eller slask på vägen kan göra bilföraren till en passagerare, även om han sitter bakom ratten.”
"Det gäller att vara lugn om bilen börjar vatten- eller slaskplana."
Vad kan man göra om bilen börjar vatten- eller slaskplana?
Saker som bilägaren själv kan göra för att minska risken för vattenplaning är att se till att däcken har tillräckligt mönsterdjup, att däcktrycket är rätt och att minska hastigheten. Börjar bilen ändå vattenplana så ska man först minska hastigheten och försöka få väggreppet tillbaka. Först då ska man styra bilen. Jag har svårt att förstå varför många kör i vattenfyllda vägspår där vattnet samlas.”