Dubbfria vinterdäck
Dubbfria vinterdäck, eller friktionsdäck, kan monteras på bilen tidigare på hösten och kan sitta kvar längre på våren. Fördelar med dubbfria vinterdäck är till exempel lågt däckljud eftersom de rullar tyst även på barmark. Det innebär dock inte att dubbfria vinterdäck kan rekommenderas för året runt bruk eftersom de är avsedda för vinterbruk. På sommaren slits dubbfria vinterdäck snabbt och när gummiblandningen blir mjuk försämras köregenskaperna.
Används dubbfria vinterdäck på rätt sätt kan de öka säkerheten särskilt tidigt på hösten och sent på våren då vi har snabba temperaturväxlingar. Då är det bra om vinterdäck kan monteras i god tid innan det blir halt och att de kan vara kvar tills det inte längre finns halkrisk på våren. Dubbfria vinterdäck får sina vinteregenskaper tack vare sina skarpa lameller som öppnar sig vid bromsning eller acceleration. I många länder i Europa är dubbfria vinterdäck det enda alternativet eftersom dubbdäck inte tillåts.
Vid köp av dubbfria vinterdäck är det viktigt att välja vinterdäck för nordiska förhållanden. Dubbfria vinterdäck från centraleuropeiska förhållanden motsvarar ofta inte de krav som nordiska vinterförhållanden ställer från däck. På den här typen av däck är våtgrepp och köregenskaper i höga hastigheter viktiga egenskaper på kostnad av vintergrepp.
Dubbfria vinterdäck från nordiska förhållanden ligger ofta i hastighetsklassen Q (160 km/t) eller R (170 km/t), vilket är markerad på däckets sida. Centraleuropeiska dubbfria vinterdäck ligger ofta i hastighetsklassen H (210 km/t) eller V (240 km/t).
Funderar du över om dubbfria vinterdäck skulle vara ett alternativ för dina behov? Läs mer om dubbfria vinterdäck här. Vår däckväljare hjälper dig att välja däck som motsvarar bäst dina behov.