Dubbdäck
Dubbdäck blev vanliga på 1960-talet och har fortfarande mycket stark ställning på vinterdäcksmarknaden. Dubbdäckets bästa egenskaper kommer fram på isiga vägar då dubbarna biter sig fast på den hala vägen och ger säkra köregenskaper utan överraskningar, trots svåra förhållanden. Dubbdäck jämnar ut väglagets snabba växlingar och är ett bra val för bilister som känner sig lite osäkra på vintervägar.
Nya dubbdäck bör köras in genom att undvika häftiga accelerationer och inbromsningar samt för hög fart i kurvor under de första 40-50 milen. Genom att köra lugnt sätter sig dubbarna i dubbhålen ordentligt och fungerar väl under däckets hela livstid. Det går inte att sätta in nya dubbar för att ersätta lossnade dubbar eftersom de inte fastnar i dubbålen som är formade efter de ursprungliga dubbarna. Dubbhålen skapas i tillverkningen under vulkaniseringen av däcket med hjälp av dubbpluggar som finns på vulkformen. När det gäller till exempel tunga däck för arbetsmaskiner borras dubbhålen efter vulkaniseringen.
Vinterdäck ska ha M&S märkning vilket innebär att däcket klarar av snö (mud and snow).