Om du ska resa utomlands på vintern bör du kontrollera resmålets regler för användning av vinterdäck i förväg. EUs bestämmelser för vinterdäck varierar från land till land. I de flesta europeiska länder måste vinterdäck användas under vissa tider på året, eller när det råder vinterväglag. I Europa varierar reglerna för vinterdäck landsvis, vilket innebär att bilisten alltid ska kontrollera om dubbdäck är tillåtna, förbjudna eller obligatoriska i destinationslandet.
I en del europeiska länder är det obligatoriskt att använda snökedjor på vissa vägar och i vissa områden. I några länder, till exempel i Storbritannien och Danmark, finns det däremot ingen lag på att använda vinterdäck över huvud taget. För att undvika olyckor ska du kontrollera de europeiska bestämmelserna och restriktionerna för vinterkörning och användning av vinterdäck i olika länder. Kontrollera alltid de lokala bestämmelserna för vinterdäck för resmålet samt för de länder du eventuellt passerar på vägen innan du åker iväg.
Däckmärkning
I Europa kan du, beroende på land och situation, använda dubbdäck, dubbfria däck eller året-runt-däck. I Sveriges hala och snöiga förhållanden är året-runt-däck inte ett säkert alternativ till vinterdäck, men i Centraleuropas varmare klimat kan året-runt-däck räcka utmärkt hela året.
Alla vinterdäck måste ha rätt däckmärkning. Säkra vinterdäck bär den officiella Snowflake-symbolen, som finns på både dubbdäck och dubbfria däck. Snowflake-symbolen är också känd som 3PMSF (3-Peak-Mountain-SnowFlake) och ersätter i allt högre grad den tidigare M+S (Mud + Snow) däckmärkningen för vinterdäck. I dag räcker det inte längre med M+S märkningen i Tyskland, utan den lagliga däckmärkningen för vinterdäck är Snowflake-symbolen.
Från och med 1 december 2024 måste alla dubbfria vinterdäck i Sverige ha alptopp/snöflinga-symbolen (3PMSF) för att vara godkända enligt de nya reglerna. Om dina vinterdäck saknar denna märkning och är tillverkade före 1 juni 2019, får de endast användas fram till 30 november 2024.
Även i de övriga nordiska länderna håller M+S märkningen på att ersättas av Snowflake-symbolen.
Utöver 3PMSF-märkningen ger EUs däckmärkning ytterligare information om däckets säkerhet och ekonomi. EU-däckmärkningen berättar två viktiga saker om dubbfria vinterdäck: snögrepp och isgrepp. Märkningen för snögrepp visar att däcken har tillräckligt bra snögrepp för den centraleuropeiska vintern. Märkningen för isgrepp visar att vinterdäcken är säkra att köra med i Nordens krävande vinterväglag. Märkningen för snö- och isgrepp gäller inte för dubbdäck.
Mönsterdjup på vinterdäck
Mönsterdjupet på ett vinterdäck beräknas på basen av djupet på de största spåren i slitbanan. De bredaste områdena i mitten av däcket slits ut när däcket körs, vilket minskar mönsterdjupet. Det lagstadgade minsta mönsterdjupet för vinterdäck är 3 mm i de flesta europeiska länder. Nokian Tyres rekommenderar att vinterdäck byts ut när 4 mm av mönsterdjupet återstår. Däckets säkerhetsegenskaper försämras betydligt om mönsterdjupet är mindre än 4 mm.
Snowflake-symbolen på vinterdäck fungerar som en bra slitagevarning. När snöflingan har slitits bort är vinterdäcken inte längre säkra att använda. Förutom Snowflake-symbolen kan du också mäta mönsterdjupet själv, till exempel med en tumstock.
dubbade eller dubbfria däck?
Dubbfria däck kan användas bekymmersfritt överallt i Europa. Dubbfria vinterdäck som är utformade för centraleuropeiska förhållanden är ett utmärkt val för kontinentens mildare och regnigare vinterförhållanden. I de nordiska länderna är vintrarna vanligtvis mycket hårdare, med snö och is på vägarna. Nordens vinterväglag kräver dubbfria däck som är speciellt konstruerade för krävande vinterförhållanden. Nordiska dubbfria vinterdäck har ett optimalt isgrepp, medan centraleuropeiska dubbfria vinterdäck lägger större fokus på våtgrepp. Kontrollera därför alltid att din bil är utrustad med ordentliga dubbfria däck när du kör i svåra och hala vinterförhållanden.
För att hjälpa konsumenterna att skilja de nordiska vinterdäcken från sina europeiska motparter, har en särskild Ice Grip-märkning utvecklats inom däckindustrin.
Dubbdäcksförbud
Dubbade vinterdäck är populära i de nordiska länderna, men helt förbjudna i exempelvis Tyskland och Polen. I vissa andra europeiska länder är det inte heller tillåtet att använda dubbdäck. Förbudet betyder dock inte att länderna inte har några regler för vinterdäck. Trots dubbdäcksförbud måste bilisterna använda vinterdäck i enlighet med nationella bestämmelser, men däcken får inte vara försedda med dubbar. Se listan och kartan nedan för att kontrollera användningen av vinterdäck i olika länder i Europa.
- Dubbdäcksförbud: Kroatien, Tjeckien, Tyskland, Ungern, Irland, Nederländerna, Polen, Portugal, Slovenien, Slovakien, Spanien och Portugal.
- Snökedjor förbjudna: Nederländerna, Irland
Hastighetsbegränsningar för dubbdäck
Vissa länder har hastighetsbegränsningar för körning med dubbdäck. Hastighetsbegränsningarna innebär att dubbdäck kan användas om hastigheten inte överstiger den landsspecifika gränsen. Hastighetsbegränsningarna varierar vanligtvis mellan motorvägar och landsvägar. Till exempel i Italien är hastighetsbegränsningen för dubbdäck 90 km/h på motorväg och 120 km/h på landsväg. I Belgien och Frankrike är den högsta tillåtna hastigheten 90 km/h på motorväg.
Det finns också viktbegränsningar för användning av dubbdäck. Till exempel i Belgien, Italien och Litauen får eller måste dubbdäck användas på fordon som väger mindre än 3,5 ton. I vissa länder måste användningen av dubbdäck anges med skylt på bilen. I Österrike och Litauen måste obligatoriska dubbdäcksmärken fästas på bakrutan på bilar som använder dubbdäck.
Snökedjor kan vara obligatoriska
I vissa europeiska länder och på vissa vägar är det rekommenderat, eller till och med obligatoriskt, att använda snökedjor. Det finns en specifik vägskylt som visar att snökedjor är obligatoriska, till exempel i branta bergsområden i Österrike och Schweiz. Vägmärket för snökedjor är en blå rund skylt med ett vitt däck. Däcket har snökedjor på sig och visar därmed att snökedjor är obligatoriska i det aktuella området. Vägmärket kan också finnas i ordform. På vissa platser är det tillräckligt att ha snökedjor med sig i bilen.
vinterdäck för din hyrbil
Att hyra en bil på resmålet kan verka som en lämplig lösning om du inte känner för att köra hela vägen till destinationen. Be alltid om vinterdäck när du reserverar ett fordon för en resa på vintern. I slutändan är bilens ägare alltid ansvarig för att bilen är ordentligt utrustad för vintern.
Väl omhändertagna vinterdäck, tillräcklig säkerhetsmarginal och låg hastighet är hörnstenarna för säker vinterkörning, både med hyrbil och egen bil. Ta hänsyn till landsspecifika rekommendationer för utrustning när du reser i Europa. Utöver snökedjor är det en bra idé att ha åtminstone reflexväst, snöborste, spade, isskrapa och startkablar med sig i bilen.
Hitta däcken som passar dig bäst
Se nedanstående karta över vinterdäckanvändningen i olika länder. Mer information om däckbestämmelser finns på lokala webbplatser.