Många bilister letar efter sätt att spara på däckkostnader eller underlätta däckbytet. Vissa väljer att köra med dubbfria däck året runt eller drar ut dubbarna ur slitna dubbdäck. Dessa metoder minskar säkerheten avsevärt och är inte lika hållbara alternativ som sommardäck av hög kvalitet.
Däckets livslängd påverkas av mönsterdjupet, vilket minskar när däcket används. Det minsta tillåtna mönsterdjupet för vinterdäck är 3 mm. För sommardäck är motsvarande minimum 1,6 mm. Utöver mönsterdjupet finns även många andra faktorer som påverkar däckets säkerhet.
Däck med utdragna dubbar
Utdragning av dubbar betyder att vinterdäckens dubbar tas bort manuellt. Syftet med denna åtgärd är att förlänga vinterdäckens livslängd. Utdragning av dubbar är en långsam och besvärlig process som lätt kan skada däcket. Som följd av de utdragna dubbarna försämras också däckets säkerhetsegenskaper, till exempel dess grepp. Ett vinterdäck med borttagna dubbar är inte ett säkert alternativ till riktiga sommardäck och därför rekommenderas inte utdragning av dubbar.
Användning av dubbfria däck under sommaren
Dubbfria däck lämpar sig inte heller för sommarkörning. Även om dubbfria däck kan användas året runt är de ett mindre säkert och ekonomiskt val för sommarförhållanden än ett sommardäck av hög kvalitet. Bromssträckan med dubbfria däck är betydligt sämre på vått underlag jämfört med riktiga sommardäck. Dubbfria däck som är avsedda för vinterbruk slits också snabbt på sommaren och är inte lika bekväma att köra med som sommardäck.
Sommardäck är alltid säkrare än vinterdäck på sommaren
Dubbdäck är gjorda för vinterbruk: de tillverkas med fokus på gott grepp i isiga och snöiga förhållanden. Dubbdäck har ett mjukare gummimaterial än sommardäck. Dessutom har dubbdäcken stark sajpning och ett blockmönster som ökar greppet på hala ytor. Även om dubbarna tas bort förblir däckets övriga egenskaper oförändrade.
På grund av den mjuka gummiblandningen och den starka sajpningen är vinterdäck inte optimala i sommarförhållanden. Detta ses till exempel på följande sätt:
- På grund av vinterdäckens goda grepp på is och snö är våtgreppet i het sommarvärme inte i nivå med sommardäckens. Risken för vattenplaning är högre vid kraftiga sommarregn.
- Under sommarförhållanden har vinterdäck en längre bromssträcka på både våta och torra vägar jämfört med sommardäck.
- Däcken manövreras långsammare, vilket innebär att de inte är lika enkla att styra som sommardäck. De är mer benägna att driva i sidled än styvare sommardäck, vilket innebär att körriktningen kan behöva korrigeras även vid rak körning. Hanteringen av vinterdäcken i extrema och oväntade förhållanden är även sämre i varma sommarförhållanden.
Din bil kan bete sig på oväntade sätt om du kör med vinterdäck i sommarvärme. Körningen är inte stabil och i plötsliga situationer kanske bilen inte beter sig konsekvent. Om du kör med vinterdäck i sommarvärmen måste du ta hänsyn till detta och anpassa hastigheten därefter. En bättre idé är att skaffa premium sommardäck till din bil.
Inverkan på däckets struktur
Vinterdäckens slitbaneblandning är utformad för vinteranvändning och genererar onödig värme vid somrigt väder.
"När det blir för mycket värme på ytan överförs det till däckets struktur. Detta innebär att däcket inte håller lika länge, alltså kan däckkomponenterna i värsta fall ge vika och falla isär. Då går däcket sönder", säger Matti Morri, chef för teknisk kundtjänst på Nokian Tyres.
Utdragna dubbar lämnar tomma hål efter sig i däcket. Dessa hål kan fyllas med stenar, vilket kan leda till att däcket går sönder. Ett punkterat däck är farligt både för dig och för andra i trafiken, särskilt i höga hastigheter. Vinterdäcken slits också ut snabbare när de används i sommarvärmen. På grund av det snabba slitaget kan det förekomma slitagefel på däckens slitbana, vilket kan orsaka vibrationer, obalans och högre däckljud.
"Utöver den obehagliga körupplevelsen kan detta orsaka problem för bilar eftersom den konstanta vibrationen inte är bra för fjädringen eller lagren", säger Morri.
Tillräckligt mönsterdjup och jämnt slitage
Observera att de minsta lagstadgade mönsterdjupen inte är de säkraste: de är endast minimigränser. Ju mer slitbana som finns kvar på däcket, desto mindre är risken för till exempel vattenplaning. Det rekommenderade mönsterdjupet för sommardäck är 4 mm, vilket är betydligt högre än den lagstadgade miniminivån. När du köper nya sommardäck är mönsterdjupet i allmänhet ca 8 mm.
Välj sommardäck som är gjorda för den varma årstiden och är i gott skick. På detta sätt får du bästa möjliga grepp både på våt och torr asfalt. Med hjälp av följande tips kan du se till att däcken slits jämnt under bilen:
- Se till att styrvinklarna är korrekt inställda.
- Kontrollera däcktrycket regelbundet.
- Välj en lugn och proaktiv körstil.
- Flytta de mindre slitna däcken bak i bilen vid säsongsbyte. Om du kör mycket under året kan du överväga att byta ut däcken även i mitten av säsongen.
Kör säkert med däck i gott skick
Däcken är bilens enda kontakt med marken och därför är deras roll för körsäkerheten obestridlig. Att ta bort dubbarna från vinterdäcken kan verka som en bra idé för att spara pengar, men det rekommenderas inte. Vid borttagning av dubbarna förlorar dubbdäcken viktiga egenskaper som påverkar bilens köregenskaper, grepp och framför allt säkerhet.
Genom att välja slitstarka däck med bra grepp förbättrar du både din egen och andra trafikanters säkerhet. Välj Nokian Tyres premium sommardäck och kör säkert året runt. Nokian Tyres Hakka Black 3 är ett tyst och bekvämt sommardäck för nordens varierande körförhållanden.