Varför måste man köra in nya däck?
Däck måste köras in under de första 500-1000 kilometrarna eller den första fulla tanken för att däcken ska uppnå optimala köregenskaper. Flera olika faktorer påverkar greppet för nya däck som monteras direkt på bilen i fabriken:
Slitbanans släthet
Ett nytt däck har mycket slitbana: cirka 9,5 mm på vinterdäck och cirka 8 mm på sommardäck. Man skulle kunna föreställa sig att greppet på ett nytt däck är optimalt eftersom däckets egenskaper försämras när mönsterdjupet minskar.
Det svagare greppet på ett helt nytt däck beror på att det fabriksnya däckmönstret är för slätt för att ge optimalt grepp. När däcket körs på asfalt under inkörningen blir slitbanan något grövre och ojämnare, vilket gör att däckets prestanda når sin fulla potential.
Smörjmedel i däckets slitbana
Förutom att de nya däckens slitbana är mjuk, kan även rester av smörjmedel i slitbanan minska däckets grepp. Smörjmedel kan stanna kvar på däckmönstret eftersom de används i tillverkningsprocessen för att frigöra det färdiga däcket från formen. Lite körning på asfalt tar bort eventuellt kvarvarande smörjmedel.
Däckets rörelse på fälgen
När nya däck monteras på fälgar används däckfett för att underlätta processen. Eftersom däckfettet behöver tid att torka är det bäst att undvika snabba accelerationer och inbromsningar under de första 24 timmarna. Att belasta däcket innan monteringsfettet har torkat kan leda till att däcket rör sig på fälgen.
Hur kör man in nya däck?
Det är viktigt att vara försiktig när man kör in nya däck - håll dig till en lugn körstil under de första 500-1000 kilometrarna. På så sätt hinner slitbanan bli grövre och de överflödiga ämnena som finns kvar från tillverkningsprocessen hinner nötas bort på ett säkert sätt.
Under inkörningen är det bra att försöka köra i måttliga hastigheter och vara beredd på en längre bromssträcka än vanligt. Med dessa försiktighetsåtgärder säkerställer du din egen och andra trafikanters säkerhet, eftersom däckens prestanda inte är optimal under inkörningen.
När man kör in nya däck är det inte värt att göra onödigt hårda bromsningar eller plötsliga accelerationer, eftersom dessa kan orsaka att det nya däcket rör sig på fälgen.
Plötsliga accelerationer och kraftiga bromsningar kan också orsaka farliga situationer då slitbanan på däcket fortfarande är ny och hal. Även om du har köpt ett däck avsett för sportig körning rekommenderar vi att du inte testar den optimala prestandan direkt efter monteringen, utan slutför inkörningen först i lugn takt.
Styrrespons på nya däck
Man skulle kunna tro att nya däck med mycket slitbana erbjuder betydligt bättre egenskaper än slitna däck. När du kör med nya däck kan du dock märka skillnader i hur däcken regerar på din styrning. Ett nytt däck kanske inte reagerar på styrrörelser lika exakt som ditt gamla däck, även om däcken är exakt samma modell.
Detta beror på att gummimaterialet mellan slitbanan och stommen inte är helt styvt, utan möjliggör en liten flexibilitet. Ju mer slitbana ett däck har, desto mer betonas flexibiliteten. Detta kan märkas särskilt tydligt på vinterdäck med större mönsterdjup.
Släta däck avsedda för tävlingskörning (slick-däck) har ingen tjock slitbana och därför har däcken en oslagbar styrrespons på torr asfalt. Dessa tävlingsdäck är dock inte tillåtna för vägtrafik eftersom risken för vattenplaning är stor på våt asfalt. Tillverkare strävar medvetet efter att minka risken för vattenplaning för att uppnå bättre styrrespons utan att kompromissa med säkerheten.
När däckens slitbana, mösterdjup och flexibilitet minskar förbättras styrkänslan i takt med att antalet körda mil ökar. En annorlunda styrkänsla i kombination med ett halt och nytt däck är goda skäl att lugna ner körstilen under de första 500-1000 kilometrarna.
Köra in vinterdäck
Det är särskilt viktigt att köra in nya vinterdäck på rätt sätt eftersom det är svårare att undvika onödig belastning av däcken i hala vinterförhållanden.
Köra in dubbdäck
Det är bra att börja inkörningen av nya dubbdäck på torr asfalt redan innan det blir halt. När man kör på torr asfalt kan dubbdäckens dubbar sätta sig på plats, vilket ger bästa möjliga grepp på hala ytor.
När du kör in dubbdäck bör du, liksom med övriga nya däck, undvika kraftiga accelerationer och plötsliga inbromsningar. Dessutom är det bra att hålla tillräckligt låg hastighet även i kurvor. Genom att köra på detta sätt lossnar inte dubbarna för tidigt från däcken.
Köra in dubbfria däck
Användningstiden för dubbfria däck är inte begränsad på samma sätt som för dubbdäck, så inkörningen kan påbörjas redan innan det hala vinterväglaget börjar. På så sätt hinner slitbanan på de dubbfria däcken bli grövre mot asfalten och eventuella tillverkningsämnen på däckets yta hinner nötas bort. Inkörningen är lättare att genomföra på torrt väglag utan onödig slirning och plötsliga bromsningar.
Rätt inkörning förlänger däckets livslängd
Genom att köra in däcken på rätt sätt anpassas de till körförhållandena utan onödig belastning och därmed uppnår däcken sin optimala prestanda på ett säkert sätt. När ämnena som används vid tillverkningen och monteringen av däcken får torka och nötas bort i lugn och ro, och slitbanan får bli tillräckligt grov, fungerar däcken korrekt och håller länge.
Glöm inte att ta hand om däcken även efter inkörningen, eftersom hemligheten till att förlänga däckens livslängd ligger i kontinuerligt och korrekt underhåll. Kontrollera regelbundet däckens skick och lufttrycket. Genom att noggrant övervaka däckslitaget märker du även eventuella fel i bilens hjulinställning, vilket kan försämra bilens hanterbarhet och körsäkerhet.
Genom regelbunden övervakning upptäcker du också slitbanans nötning i tid och därmed blir du medveten om när du ska byta däck. När det är dags att köpa nya däck hittar du sommardäck och vinterdäck för personbilar, SUV:ar och transportbilar i Nokian Tyres sortiment.