De bästa däcken ska alltid monteras på bakaxeln, oavsett om bilen har fram- eller bakhjulsdrift. På så sätt är bilen lättare att kontrollera och överstyrs inte om greppet förloras.
Om möjligt är det bra att byta hela däckuppsättningen samtidigt, så att bilen har ett gott grepp både fram och bak. Våra återförsäljare hjälper gärna till med att välja rätt däck till din bil.
Ska de bättre däcken sitta fram eller bak?
Däck slits olika snabbt på olika axlar, vilket gör att däcken på den ena axeln alltid är lite mer slitna än på den andra axeln.
Vid ett däckbyte är det viktigt att komma ihåg att de minst slitna däcken alltid bör monteras på bakaxeln. Däcken som monteras på bakaxeln bör alltså ha mer slitbanemönster kvar än de däck som monteras på framaxeln.
Du kan jämna ut däckslitaget genom att regelbundet rotera däckens plats på axlarna.
Det är smidigt att rotera däcken mellan axlarna vid säsongsbytet. De mer slitna däcken monteras alltid fram och de mindre slitna bak.
Bilens drivsystem och montering av de bättre däcken
Bilens drivsystem har en stor inverkan på om fram- eller bakhjulen slits snabbare. Generellt slits de däck som sitter på den drivande axeln snabbare eftersom kraften från bilens drivlina överförs genom dem till vägen. Om du startar snabbt kan de drivande hjulen också snurra fritt på hal väg, vilket kan orsaka extra däckslitage.
- En stor del av personbilarna är framhjulsdrivna: framdäcken slits naturligt snabbare än bakdäcken. Om framdäcken är slitna och behöver bytas innan bakdäcken, kan du flytta bakdäcken till främre axeln och montera nya däck på bakaxeln. Se till att samma däckstorlek används på båda axlarna innan du byter ordningen.
- I bilar med bakhjulsdrift slits bakdäcken snabbare, så det är bäst att byta de bättre framdäcken till bakaxeln vid varje säsongsbyte. I bilar med bakhjulsdrift sitter motorn inte ovanpå den drivande axeln, vilket gör att bakdäcken lättare kan snurra fritt på hala ytor.
- Fyrhjulsdrivna personbilar har vanligtvis betoning av fram- eller bakhjulsdrift, vilket innebär att en större del av kraften överförs till antingen fram- eller bakaxeln. Med bra väggrepp kan hela kraften överföras endast till fram- eller bakaxeln, vilket resulterar i snabbare däckslitage på den ena axeln.
Även om däcken på en bil slits olika snabbt på fram- och bakaxeln beroende på drivsystemet, bör de bästa däcken alltid monteras på bakaxeln, oavsett drivkraft.
Förnya hela däckuppsättningen på en gång
Det bästa alternativet för god körsäkerhet och komfort är att byta ut hela däckuppsättningen på en gång. På så sätt har bilen garanterat däck med gott grepp både fram och bak. Eftersom däcken slits i olika takt är detta inte alltid möjligt.
Om däckslitaget mellan axlarna är märkbart, är det alltid värt att byta däck lite tidigare än för sent. Att köra däcken till det lagstadgade minimimönsterdjupet är inte förnuftigt, eftersom risken för vattenplaning ökar redan innan detta.
I vårt sortiment hittar du sommardäck och vinterdäck för personbilar, SUV:ar, lastbilar och tunga fordon.
Därför ska de bästa däcken monteras bak på bilen
De bästa däcken ska alltid monteras bak oberoende av bilens drivsystem, eftersom placeringen påverkar bilens beteende i extrema förhållanden.
Genom att montera de bästa däcken bak kan bilens beteende påverkas när greppet minskar. Om de bättre däcken är korrekt monterade på bakaxeln försvinner greppet mer sannolikt från framhjulen när greppet minskar. Då understyrs bilen.
Understyrning är också känt som "pushing", ett fenomen som förare av framhjulsdrivna bilar säkert har upplevt någon gång. En understyrd bil följer inte de svängande hjulen, utan försöker fortsätta rakt framåt i sin nuvarande riktning.
Om däck med bättre slitbana däremot monteras på framaxeln, finns en risk att bilen överstyr. När bilen överstyr är bakdäckens grepp mindre än framdäckens, vilket kan få bilens bakdel att slira och då förloras hela bilens kontroll lättare.
Kontrollera alltid däckens skick
Säkra däck av hög kvalitet är en av de viktigaste faktorerna som påverkar trafiksäkerheten och körkomforten. Däck som är i gott skick, korrekt förvarade och har ett tillräckligt mönsterdjup är en förutsättning för trafiksäkerheten.
Det är viktigt att kontrollera däckens skick regelbundet. Det enklaste sättet att göra detta är i samband med ditt däckbyte. Vid däckbytet bör du kontrollera däckens ålder, att de slits jämnt, har tillräckligt mönsterdjup och att däcken är i ett allmänt gott skick.
Jämnt däckslitage
Jämnt däckslitage är viktigt att följa upp, eftersom ojämnt slitage tyder på felaktiga hjulvinklar. Hjulvinklarna justerar däckens rotationsposition i förhållande till bilen. Om hjulvinklarna inte är korrekt inställda kan däcket slitas snabbare, till exempel från insidan eller utsidan, vilket påverkar både bilens styrrespons och körförmåga. Hjulinställning kan utföras på de flesta välutrustade däckverkstäder.
Tillräckligt mönsterdjup
Däckens mönsterdjup är enkelt att kontrollera i samband med däckbyte. Mönsterdjupet bör vara minst 1,6 mm för sommardäck och 3,0 mm för vinterdäck. Det är dock bra att byta däck redan innan detta, eftersom risken för vattenplaning ökar betydligt med ett mönsterdjup på mindre än 4,0 mm. Det är också viktigt att byta vinterdäck i tid, eftersom greppet i extrema förhållanden minskar redan innan 3,0 mm mönsterdjup.
Däckens ålder och allmänna skick
Däckens egenskaper försämras med åldern, även om däcken förvaras under korrekta förhållanden, såsom i däckverkstadens däckhotell. Däckens användningstid slutar senast tio år efter tillverkningsdatumet eller sex år efter användning. Du kan se tillverkningsdatumet för däcket på DOT-märkningen på sidan av däcket, där tillverkningsvecka och år anges.
Nya däck från Nokian Tyres
När det är dags att köpa nya däck kan du leta efter däck som passar din bil och din körstil från vårt sortiment. Du kan använda vår användarvänliga däcksökning som rekommenderar däck som passar din bil baserat på registreringsnummer, modell eller däckstorlek. Du kan också be om hjälp med valet från Nokian Tyres kunniga återförsäljare