Denna Sekretesspolicy beskriver hur Nokian Tyres i sina företagssammanhang behandlar konsumentkunders och företagskontakters (”kunder”) personuppgifter. Skydd av kunders sekretess är viktigt för oss. Nokian Tyres är förpliktigat att behandla personuppgifter transparent och i enlighet med gällande dataskyddslagar.
PERSONUPPGIFTSANSVARIG OCH KONTAKTINFORMATION
Nokian Tyres plc är datauppgiftsansvarigt för våra kunders personuppgifter. Alla frågor angående våra kunders sekretess skickas till oss:
Nokian Tyres plc
Privacy
Pirkkalaistie 7
FI-37100 Nokia, FINLAND
[email protected]
SYFTET MED BEHANDLING, KATEGORIER AV PERSONUPPGIFTER OCH LAGLIG GRUND
KUNDER – FÖRETAGSKONTAKTER
Personuppgifter inhämtas primärt i situationer då en företagskund har köpt produkter eller tjänster från Nokian Tyres eller när en företagskund har registrerat sig för våra digitala tjänster. Personuppgifter behandlas för följande syften:
- För att leverera produkter och tjänster till våra företagskunder.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte innefattar kontaktinformation, faktureringsinformation och annan information som kunder eller anställda hos en kund har tillhandahållit oss när de börjat använda våra produkter.
- För att upprätthålla affärsrelationer med våra företagskunder i samband med kundservice och -kommunikation, hantering av kundmöten och potentiella affärer.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte innefattar information relaterad till kundservice, såsom kontaktinformation, information erhållen via enkäter och feedbackformulär, information om deltagande vid event och kampanjer. Telefonsamtal till kundtjänst spelas in för att säkerställa kvaliteten på kundtjänsten.
- För att utveckla våra produkter och tjänster i samband med kundenkäter och omdömen och webbplatsanalyser.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte innefattar kontaktinformation, identifierare av terminalutrustning, webbidentifierare, data relaterat till våra kunders onlineaktiviteter och preferenser och data som kan ha betydelse. Vanligtvis aggregeras data eller anonymiseras på annat sätt för sammanställning av företagsstatistik och -rapporter samt produktutveckling. Mer information om hur vi hanterar cookies finns här.
- För att sälja och marknadsföra våra produkter och tjänster i form av webbreklam och postreklam.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte innefattar kontaktinformation, beteendeinformation, identifierare av terminalutrustning, webbidentifierare och säljinformation. Insamlade personuppgifter behandlas ytterligare för att skapa riktade målgrupper och erbjuda riktat innehåll. Riktat innehåll är alltid baserat på segment eller målgrupper och inte på våra kunders individuella beteende.
- För att tillhandahålla Nokian Tyres Dealer Services till våra företagskunder.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte innefattar kontaktinformation, identifierare av terminalutrustning, webbidentifierare och information relaterad till identifieringshantering, såsom autentiseringsinformation.
- För att organisera och hantera kundevent såsom branschmässor och Nokian Tyres produktlanseringar.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte innefattar kontaktinformation och rese- och logiinformation.
- Uppfylla lagstadgade åtaganden och alla andra officiella regler och föreskrifter
Personuppgifter som behandlas för detta syfte innefattar all relevant information kring ett lagstadgat krav.
Laglig grund för hantering av våra företagskunders personuppgifter är alltid något av följande:
- Samtycke
När det gäller prenumeration på nyhetsbrev samlar vi endast in personuppgifter om en kund har gett sitt samtycke till det. Kunder kan återkalla sitt samtycke till elektronisk direktmarknadsföring genom att använda länken för att sluta prenumerera längst ned i e-postmeddelandet som de fått.
- Kontrakt
Vi behandlar våra företagskunders personuppgifter på kontraktsgrund när vi tillhandahåller vår Marketing Toolbox-tjänst.
- Lagliga förpliktelser
När det gäller att uppfylla våra lagliga förpliktelser är den lagliga grunden till att behandla uppgifter vår lagliga förpliktelse.
- Legitimt intresse
Vi samlar in personuppgifter baserat på vårt legitima intresse i sammanhang som utveckling, försäljning, marknadsföring, leverans och tillhandahållande av våra produkter och tjänster, för att behålla affärsrelation med våra kunder och för att organisera och hantera kundevent.
För att säkerställa att det föreligger en viktig och relevant relation mellan Nokian Tyres och en kund och för att visa att vårt legitima intresse inte orsakar något betydande intrång i våra kunders privatliv eller någon annan otillbörlig inverkan på intressen och rättigheter har vi utvärderat insamlingen med balanseringstester. Mer information om balanseringstesterna kan begäras genom att kontakta [email protected].
SYFTET MED BEHANDLING, TYPER AV PERSONUPPGIFTER OCH LAGLIG GRUND
KONSUMENTKUND
Personuppgifter samlas primärt in under registrering för våra tjänster, beställning av våra publikationer, såsom nyhetsbrev, eller i samband med våra enkäter och tävlingar. Personuppgifter kan även erhållas och härstamma från användning av tjänster. Vi samlar in personuppgifter för följande syften:
- För att leverera nyhetsbrev och andra publikationer till mottagare som prenumererar på dessa.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar information som kontaktinformation, identifierare av terminalutrustning och beteendeinformation.
- För att tillhandahålla kundtjänst till våra konsumentkunder.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar information relaterad till kundtjänst såsom kontaktinformation, information lämnad via feedbackformulär eller andra uppgifter som vi erhåller i samband med kundtjänstförfrågningar. Telefonsamtal till kundtjänst spelas in för att säkerställa kvaliteten på kundtjänsten.
- För att marknadsföra och göra reklam för våra produkter och tjänster i form av webbreklam och postreklam.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar kontaktinformation, identifierare av terminalutrustning, webbidentifierare, beteendeinformation, data relaterat till våra kunders onlineaktiviteter och preferenser och data som kan ha betydelse från andra data som vi samlar in. Insamlade personuppgifter behandlas ytterligare för att skapa riktade målgrupper och erbjuda riktat innehåll. Riktat innehåll är alltid baserat på segment eller målgrupper och inte på våra konsumentkunders individuella beteende. Mer information om hur vi hanterar cookies finns här.
- För att erbjuda våra tjänster såsom Aramid-garanti eller Nokian Tyres nöjdhetslöfte.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte innefattar kontaktinformation, fordons- och däckinformation och köpinformation.
- För att organisera tävlingar och dragningar till våra konsumentkunder.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar kontaktinformation och eventuell tävlingsspecifik information.
- För att utveckla våra produkter och tjänster baserat på våra kunders feedback, produktrecensioner och onlineaktiviteter.
Personuppgifter som behandlas för detta syfte inkluderar kontaktinformation, identifierare av terminalutrustning, webbidentifierare, beteendeinformation, feedback från kunder och produktrecensioner. Mer information om hur vi hanterar cookies finns här.
- Uppfylla lagstadgade åtaganden och alla andra officiella regler och föreskrifter
Personuppgifter som behandlas för detta syfte innefattar all relevant information angående ett fastställt lagstadgat krav.
Laglig grund för hantering av våra konsumentkunders personuppgifter är alltid något av följande:
- Samtycke
När det gäller prenumeration på nyhetsbrev samlar vi endast in personuppgifter om en kund har gett sitt samtycke till det. Kunder kan återkalla sitt samtycke till elektronisk direktmarknadsföring genom att använda länken för att sluta prenumerera längst ned i e-postmeddelandet som de fått.
- Kontrakt
Laglig grund för insamling är kontrakt när vi samlar in personuppgifter med syfte att organisera tävlingar eller dragningar eller i samband med produktgarantier när insamling är nödvändig för en kontraktsrelation och för att upprätthålla tjänstekontraktet.
- Lagliga förpliktelser
När det gäller att uppfylla våra lagliga förpliktelser är den lagliga grunden till att behandla uppgifter vår lagliga förpliktelse.
- Legitimt intresse
Vi samlar in personuppgifter baserat på vårt legitima intresse för att utveckla våra produkter och tjänster, för att tillhandahålla kundtjänst och för att marknadsföra och göra reklam för våra produkter och tjänster.
För att visa att vårt legitima intresse inte orsakar något betydande intrång i våra kunders privatliv eller någon annan otillbörlig inverkan på intressen och rättigheter har vi utvärderat insamlingen med balanseringstester. Mer information om balanseringstesterna kan begäras genom att kontakta [email protected].
FLYTTNING OCH UTLÄMNANDE AV PERSONUPPGIFTER
Flyttning av personuppgifter
Som ett globalt företag använder Nokian Tyres underleverantörer och tjänsteleverantörer för att driva vårt företag effektivt. Exempelvis använder vi underleverantörer för att sköta kampanjer och direktmarknadsföring eller tjänsteleverantörer för betalnings- och fakturahantering.
Insamling av personuppgifter avseende våra underleverantörer är alltid bemyndigad av Nokian Tyres och den andra parten kommer bara att agera på uppdrag av oss som personuppgiftsansvarig. Sådan behandling är alltid skyddad med kontrakt för att försäkra att våra tjänsteleverantörer och partners behandlar våra konsumentkunders personuppgifter i enlighet med lagar och god tillämpning av databehandling.
Om någon av våra underleverantörer eller tjänsteleverantörer är baserade utanför Europeiska Unionen (EU) eller Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EEA) försäkrar vi adekvat skyddsnivå för våra kunders personuppgifter genom att använda standardmässiga kontraktsmodellklausuler som är godkända av Europeiska kommissionen eller en annan effektiv mekanism i enlighet med gällande lagstiftning.
Utlämnande av personuppgifter
Vi lämnar endast ut personuppgifter som är absolut nödvändiga för att efterleva lagenliga krav. Exempelvis när vi hjälper till vid undersökningar av olyckor kan vi behöva lämna ut relevant information för att hjälpa de undersökande myndigheterna.
Vi kan komma att lämna ut personuppgifter till andra företag inom Nokian Tyres Group. Detta sker vanligtvis för kundtjänständamål, hantering av kundrelationer och marknadsföring.
Om vi säljer, gör sammanslagningar eller på annat sätt omorganiserar våra affärsverksamheter eller -tillgångar behöver vi lämna ut personuppgifter till köpare eller potentiella säljare eller köpare av sådana företag eller tillgångar i enlighet med gällande lagar. I sådana fall behandlar vi personuppgifter baserat på vårt legitima intresse för att säkerställa vår företagskontinuitet. Om en kund invänder mot sådan behandling kan köparen av vårt företag inte tillhandahålla tjänster längre.
SÄKERHET FÖR PERSONUPPGIFTER
Vi använder tekniska och organisatoriska åtgärder för att säkerställa säkerheten för personuppgifter när det gäller förlust, missbruk eller annan liknande olaglig åtkomst. Sådana metoder innefattar användande av brandväggar, krypteringstekniker och säkra serverlokaler. Åtkomst till personuppgifter utgår från en ”need-to-know basis” och kontrolleras av systemåtkomsträttigheter och genom beviljande och reglering av åtkomsträttigheter.
I händelse av missbruk av personuppgifter kommer vi att meddela lokala tillsynsmyndigheter och de personer vars personuppgifter kan ha blivit felaktigt hanterade, i enlighet med gällande lagstiftning.
DEN REGISTRERADES RÄTTIGHETER
Som ansvarsfullt företag vill vi vara öppna och transparenta i behandlingen av våra kunders personuppgifter. Det betyder att vi ger våra kunder möjlighet att kontrollera behandlingen av personuppgifterna.
Åtkomsträttighet. Kunder har rätt att få en bekräftelse på att vi behandlar deras personuppgifter, vilka personuppgifter vi behandlar samt få en kopia av deras personuppgifter.
Rättighet till rättelse. Om personuppgifterna för våra kunder är inkorrekta och inte kompletta har kunderna rätt att begära rättelse eller komplettering av sina uppgifter.
Rättighet att begränsa behandling. Kunder har rättighet att begära begränsning genom att bestrida riktigheten i sina personuppgifter. I en sådan situation begränsas behandlingen under den tid det tar att verifiera riktigheten i personuppgifterna.
Rättighet att invända. Kunder har rättighet att invända mot behandling av deras personuppgifter. Våra kunder har när som helst rättighet att invända mot behandling av deras personuppgifter i direktmarknadsföringssyfte.
Rättighet att bli bortglömd. Kunder har rättighet att begära att deras personuppgifter raderas. I vissa fall kan det fortfarande finnas ett övergripande syfte för att behandla och behålla personuppgifter, t. ex. för att fullfölja lagliga krav eller för garantiändamål.
Rättighet att flytta uppgifter. Kunder har rätt att begära ut sina personuppgifter i maskinläsbart format i situationer där vi behandlar personuppgifter baserat på kontrakt eller samtycke. Detta gäller endast för personuppgifter kunderna har tillhandahållit.
Rättighet att dra tillbaka samtycke. Kunder har rättighet att dra tillbaka sitt samtycke närsomhelst. Kunder kan återkalla sitt samtycke till elektronisk direktmarknadsföring genom att använda länken för att sluta prenumerera längst ned i e-postmeddelandet som de fått.
Om kunder anser att behandling av personuppgifter kränker deras rättigheter kan de kontakta tillsynsmyndigheten och lämna in ett klagomål på vår behandling av personuppgifter.
Alla frågor och förfrågningar kring ovan nämnda rättigheter kan skickas via e-post till [email protected].
LAGRINGSPERIODER
Personuppgifter lagras så länge det behövs för det syfte de samlades in eller tills vi mottar en förfrågan om radering – såvida vi inte har lagliga krav att behålla dem längre. Lagringsperioden för personuppgifter bestäms av följande kriterier:
- Om en kund har ett Dealer Services-konto hos oss lagrar vi personuppgifter så länge kontot är aktivt eller så länge det behövs för att tillhandahålla tjänster till kunderna.
- För garantier och andra produktrelaterade program måste vi lagra personuppgifter under tiden garantin eller programmet är giltigt i varje specifikt fall och åtminstone till alla eventuella anspråk gentemot Nokian Tyres har löpt ut.
- I syfte att organisera tävlingar och dragningar kommer personuppgifter att lagras tills tävlingen är över och alla därpå följande åtgärder har utförts. Mer information om lagringsperioder tillhandahålls alltid i tävlingsvillkoren.
- När en kund prenumererar på att få elektronisk direktmarknadsföring behandlar vi personuppgifter för dessa syften så länge prenumerationen pågår. Om en kund drar tillbaka till samtycke slutar vi behandla dessa personuppgifter och raderar dem om det inte finns något giltigt skäl för behandling.
Alla frågor kring lagringsperioder för kunders personuppgifter kan skickas via e-post till [email protected].
UPPDATERINGAR AV DENNA SEKRETESSPOLICY
Vi utvecklar kontinuerligt våra tjänster och denna sekretesspolicy är föremål för ändringar. Ändringar kan också bero på ändrad lagstiftning. Vi rekommenderar våra kunder att återkomma till denna sekretesspolicy med jämna mellanrum för att hålla koll på eventuella ändringar.