Fördelar på flera plan: nya, avancerade VF-däck för jordbruk sparar bränsle och skonar marken

6.2.2025 10:44 i kategori Artiklar
VF-däck (Very High Flexion) är den senaste generationens jordbruksdäck som erbjuder högre belastningskapacitet med reducerat däcktryck. Men vilka är de praktiska fördelarna? Vår produktchef Tero Saari ger sitt perspektiv på VF-däck.
Avancerade VF-däck kan ha en stor inverkan på produktiviteten inom jordbruket. Att investera i ett kvalitetsdäck är därför en teknisk investering som ger fördelar på flera plan, bland annat:
- produktivitet
- bränslebesparingar
- snabbare vägtransporter
- håller jorden bördig
- lång däcklivslängd
Genom att välja rätt däck i förhållande till behoven kan du bidra till att skapa en hållbar jordbrukssektor som i slutändan gynnar alla. I den här artikeln förklarar jag mer ingående vad VF-däck handlar om och vilka fördelar de erbjuder.
VF-däck – vad de är och inte är
När man talar om VF-däck är det viktigt att komma ihåg att VF inte är en ”teknik” utan en standard. European Tire and Rim Technical Organisation (ETRTO) har kommit överens om en uppsättning gemensamma regler och praxis så att t.ex. belastningskapaciteten för ett VF-däck alltid beräknas på ett jämförbart sätt, oavsett tillverkare.
Belastningskapacitet per tryckenhet är därför en viktig del av VF-standarden och ligger normalt 30–40 procent högre än för konventionella radialdäck för jordbruksmaskiner. Standarden anger dock inte hur detta ska implementeras rent tekniskt, så varje tillverkare utvecklar däck som följer standarden enligt sina egna kriterier.
VF-standarden tillåter ett bredare urval av däcktryck . I praktiken gör det lägre drifttrycket att däcket kan komprimeras mer för att maximera markkontakten, vilket gör att maskinens vikt fördelas över en större kontaktyta som i sin tur reducerar markpackningen och förbättrar dragkraften.
Standarden ställer dock inte krav på konstant lågt lufttryck, och vid körning på väg är det bra att höja trycket för att öka stabiliteten och minska rullmotståndet. Fortfarande är det så att VF-däcket tål lägre däcktryck på landsväg än ett standard radialdäck för jordbruksmaskiner.
Kontrollerad flexibilitet för bättre markkontakt
I sin standard definierar ETRTO ett storleksintervall för den nominella storleken för traktorns däck, med en övre gräns för däckets diameter och bredd. Detta innebär att även däck med samma nominella dimension kan ha olika mått när det gäller bredd och diameter, inom vissa gränser.
Eftersom större dimension innebär större anliggningsyta har de mest avancerade VF-däcken utformats för att ligga närmare den övre måttgränsen. Flexibiliteten under användning kontrolleras av avancerad konstruktions- och materialteknik som möjliggörs av toppmoderna tillverkningsprocesser.
Rullmotståndet påverkar bränsleförbrukningen
Med vanliga jordbruksdäck leder lägre däcktryck till större däckdeformation, vilket resulterar i högre rullmotstånd, större värmeutveckling och ökat däckslitage. Med avancerade VF-däck kan dessa negativa effekter undvikas.
Rullmotståndets påverkan på bränsleförbrukningen är inte marginell: en ökning av rullmotståndet med till exempel 38 procent leder till 5 procent högre bränsleförbrukning. Om vi antar en typisk bränsleförbrukning på 25 liter per timme motsvarar detta 1,25 liter per timme. Det krävs med andra ord 22,5 liter från en 450-literstank för att övervinna det ökade rullmotståndet.
Däckets utformning, det vill säga valet av material, form och konstruktion, har stor inverkan på hur mycket skadlig värmeutvidgning som uppstår. Ett lågtrycksdäck kräver särskild kunskap om däckteknik för att kontrollera energiförlusten och dess negativa effekter. På så sätt kan däcket deformeras med hög effektivitet och förknippade fördelar uppnås med minsta möjliga besvär.
Det nya däcket Nokian Tyres Soil King VF har exceptionellt lågt rullmotstånd tack vare den avancerade Flexforce-tekniken.
Upptäck däcket Nokian Tyres Soil King VF
Högre avkastning, mindre energiförlust
VF-däckets lägre marktryck minskar avsevärt markpackningen som försvagar jordlagrets struktur. Med andra ord så bibehålls jordens porositet och växternas livskraft bättre eftersom utrymmet som behövs för vatten, näringsämnen och växtrötter finns i jordens porer.
Marktrycket orsakar även skador på ytjorden samt ökat rullmotstånd eftersom däcket tvingas skjuta ytjorden framför sig. Rullmotståndet till följd av detta motsvarar konstant körning i uppförsbacke. En markpackning på 1 cm ökar energiförlusten med 10 procent. Därför leder lägre tryck mot mjuk mark också till minskade energiförluster.
Glöm inte köregenskaperna
Körbarheten är en viktig del av fordonets totala prestanda. Det är dock ett faktum att lägre däcktryck brukar minska däckets stabilitet. Det kan till exempel vara riktigt obehagligt att köra en traktor med stora redskap och begränsad sikt på smala landsvägar när det är svårt att hålla sig i rätt körfält. Då måste man sakta ner och förlorar därmed tid som kunde ha använts till något mer produktivt.
Läs om hur användarna upplever VF-däck
Jag har varit involverad i utvecklingen av Nokian Tyres Soil King VF-däcket ända från början, med målet att minimera de negativa effekterna av lågt däcktryck på körbarheten. Därför är det mycket roligt att slutanvändarna uppger att traktorn har bibehållit sina goda köregenskaper även med däcktryck på under 1 bar och med tunga såmaskiner fram och bak.
Skribent
Tero Saari
Senior Product Manager
Har du frågor om VF-däck?
Kontakt: [email protected]