Tryckmätning: |
0-9 bar (+/- 0,04 bar) |
Temperaturmätning: |
-40 till 80 °C (+/-2 °C) (-40 °C till -20 °C med begränsad funktionalitet och prestanda) |
Batteri: |
10 000 aktiva timmars normal användning. Batteriet kan inte bytas. |
Sensorns plats: |
Däckets inneryta. Ingen hjulbalansering krävs. |
Kommunikation mellan det smarta däcket och mobilappen: |
Bluetooth låg energi |
Larm: |
Lågt tryck, hög temperatur. Sensoranslutningen avbröts. |
Offlinedrift: |
Tryck och temperatur. Övervakningen av fordonsparken kräver en nätverksanslutning. |
Appen finns tillgänglig för: |
Android 8 och nyare | iOS 11 och nyare |
Sensorgaranti: |
Det som inträffar först: - 8 000 timmars drift, ELLER - 2 år från inköpsdatum Följande omfattas inte: - Användning med något slags vätskor inuti däcket - Användning med innerslang |
Däckgaranti: |
Smarta däck har ett års extra garanti. |
Kontakta Intuitu-teamet
Tekniska specifikationer
Nokian Tyres Intuitu-sensorn är designad och utvecklad av och för Nokian Tyres och mäter däcktryck och temperatur direkt från däckets inneryta. Den skickar mätningar varje minut via Bluetooth till Nokian Tyres Intuitu-mobilappen.
När appen upptäcker onormala däckförhållanden varnar den användaren. På så sätt kan åtgärder vidtas för att hålla däcken i toppskick och således se till att de är säkra att använda, och så livslängden på däcket förlängs samtidigt som kostnaderna hålls så låga som möjligt.
Vanliga frågor
Apphämtning, installation och kontohantering
Varför hittar jag inte Intuitu-appen i App Store?
Det finns två möjliga orsaker:
- Din telefon måste ha Android 8 eller nyare alternativt iOS 11 eller nyare. För äldre telefoner visas inte appen.
- Du befinner dig eventuellt i ett land där vi ännu inte släppt appen.
Fungerar appen på surfplattor?
Appen är optimerad för mobiltelefoner men fungerar på alla enheter som kör Android 8 eller nyare, eller iOS 11 eller nyare.
Hur väljer jag ett bra lösenord?
Det är viktigt att du väljer ett lösenord som du kommer ihåg. Det är nämligen vanligt att du måste logga in på appar igen, till exempel efter att dessa har uppdaterats. Du gör det enklast så här:
1. Välj ett ord som (förslagsvis) är relaterat till däcket eller maskinen
2. Använd minst en stor bokstav
3. Använd några siffror
4. Försäkra dig om att du använder minst åtta tecken
Om du behöver återställa lösenordet gör du det från inloggningssidan.
Hur mycket data använder appen?
Extremt lite. I inställningarna kan du välja om du vill synkronisera med Intuitu-molnet hela tiden eller bara via Wi-Fi.
Obs! Om du inaktiverar dataanslutningen delas inte informationen med andra användare i fordonsparken.
Hur mycket minne använder appen?
Mycket lite. Data samlas in från de smarta däcken och flyttas till Intuitu-molnet så fort det finns en nätverksanslutning.
Jag har problem med att dela Bluetooth och platstjänster med Intuitu-appen på min iPhone
I samband med att appar laddas ned till en iPhone kan det ta lite tid innan telefonens operativsystem känner igen den nya appen och delar Bluetooth och platstjänster med den.
Försök att lösa det genom att starta om telefonen. Försök igen lite senare om detta inte fungerar.
Varför måste jag ha platstjänster aktiverade och delade med Intuitu-appen?
För att kommunicera med smarta däck krävs Bluetooth, vilket i sin tur kräver åtkomst till telefons plats. Denna platsinformation delas inte med Intuitu-molntjänsten. Vi rekommenderar att du delar platsen med Intuitu-appen hela tiden (bakgrundsanvändning), så att du får larm så snart ett problem detekteras.
Hur mycket påverkar appen telefonens batteritid?
Appen har en batterianvändningsprofil som är typisk för andra appar som körs i bakgrunden och använder Bluetooth och platstjänster.
Jag vill inte tillåta att Intuitu-appen visar aviseringar på min telefon. Är det okej?
Nej, vi rekommenderar inte detta. Om du förhindrar att appen skickar aviseringar till dig kommer du att missa larmmeddelanden som berättar om problem med dina smarta däck.
Hur konfigurerar jag en fordonspark så att flera personer kan övervaka samma däck?
Däckens ägare ska börja med att skapa det första kontot och konfigurera däcken. Alla andra ska vänta tills detta är färdigt innan de gör något.
1. Som ägare av däcken ska du göra följande: skapa du det första kontot, namnge fordonsparken och registrera dina nya däck.
2. Gå till vyn för hantering av fordonspark från inställningar och tryck på den gröna (+)-knappen. Ange e-postadress till den person som du vill bjuda in.
3. Be personen ladda ned appen och skapa ett eget konto. När personen gör detta kommer hen att tillfrågas om hen vill ansluta sig till din fordonspark. Personen ska godkänna.
4. Varje iPhone-användare måste därefter parkoppla telefonen med de smarta däcken. Försäkra dig om att det inte finns några andra iPhone-användare i närheten av däcken när detta utförs.
Obs! Om du har blivit inbjuden att gå med i en annan organisation efter att du skapade ditt eget konto och din fordonspark (och du är den sista kvarvarande användaren) kommer du inte att kunna lämna organisationen, eftersom varje organisation måste ha minst en användare. Om så är fallet: Kontakta kundtjänst via e-post direkt från din app.
Hur ändrar jag ett fordons information och layout?
Gå till Vagnparksvyn och svep fordonsposten från vänster till höger. Tryck på Redigera.
Hur raderar jag mitt Intuitu-konto?
Detta kan begäras direkt i appen.
Appen känner inte igen det däck-ID som jag anger.
Kontrollera följande. Om detta inte hjälper, kontakta oss.
- Försöker du registrera ett lastbils-, buss- eller personbilsdäck? Om så är fallet kommer det inte att fungera eftersom sådana inte kan registreras.
- Kontrollera att din telefon har en nätverksanslutning.
Jag har problem med att läsa däckets ID-nummer på mitt nya tunga däck.
Du måste registrera dina nya tunga däck hos oss inom en månad efter köpet. Bäst är om du gör detta omedelbart efter att du har köpt dem. Kontakta oss gärna om du har problem med att läsa däckets ID-nummer. Du behöver ha ditt inköpsbevis till hands.
Varför loggar appen ut sig själv?
Det är vanligt att appar loggar ut av sig själva då och då, till exempel när de uppdateras. Därför är det viktigt att du använder en lösenordshanterare eller väljer ett lösenord som du kommer ihåg.
Jag har sålt mitt fordon och övervakar inte däcken
I appen kan du överföra kompletta uppsättningar smarta däck till nya ägare. Gå till fliken för fordonspark → svep åt vänster → redigera fordon → välj ”Överför däck”. Se till att du ger ditt ursprungliga inköpsbevis till den nya ägaren.
Jag har flyttat positionen för mitt/mina smarta däck. Hur uppdaterar jag detta i appen?
Du kan göra detta direkt i appen genom att öppna däckinformationen och trycka på knappen för att byta position.
Tryck på knappen Ta bort däck för att göra däcket tillgängligt för ett annat fordon i din vagnpark.
Smarta däck
Kan jag använda ballastvätskor i mina smarta däck?
Nej. Detta gör sensorgarantin ogiltig.
Kan jag använda innerslangar i mina smarta däck?
Nej. Detta kan skada både innerslangen och sensorn.
Hur långt bort kan min telefon vara från mina smarta däck?
Detta beror på däckets struktur och vilka föremål som finns mellan däcken och telefonen. Minst några meter är normalt.
Hur kan jag minska telefonens batteriförbrukning i områden med dålig eller ingen nätverkstäckning?
Alla viktiga funktioner för övervakning av smarta däck kan användas utan dataanslutning. När du arbetar i områden med dålig täckning är kommunikation med mobilnätet det som laddar ur batteriet mest. Bluetooth, wifi och platstjänster förbrukar betydligt mindre ström, så dem kan du ha aktiva så att appen kan fortsätta övervaka dina smarta däck.
Om du inte kan ladda telefonen samtidigt som du övervakar smarta däck kan du försöka med följande:
1. Gå till Inställningar och ställ in appen på Endast wifi-dataanvändning. Nästa gång du har wifi-anslutning kommer att däckdata att vara tillgängliga för ansvariga för fordonsparker.
2. Om du vill att telefonens Bluetooth och platstjänster är avstängda rekommenderar vi att du kontrollerar dina smarta däck en gång per dag och aktiverar dessa under den tid som du kontrollerar de smarta däcken. Obs! Du kommer inte att få omedelbara varningar om däckproblem, men detta är en bra kompromisslösning eftersom de flesta däckproblem börjar med ett litet läckage.
Kan jag fortfarande använda andra Bluetooth-enheter samtidigt, till exempel min bilstereo?
Android: Ja
iPhone: Det är möjligt att kommunicera med upp till 8 Bluetooth-enheter samtidigt.
Hur många smarta däck kan jag ha i min fordonspark?
Nei, og det trenger du ikke. Du kan bare registrere ikke-smarte tunge dekk med appen. Smartdekkene er allerede registrert på deg.
Hur många smarta däck kan prata med min telefon samtidigt?
För Android har vi testat upp till 16 smarta däck. För iPhone är det maximala antalet ca 8 Bluetooth-enheter samtidigt - varje smart däck är en Bluetooth-enhet.
Får jag själv ta bort sensorn och använda den i ett annat däck?
Nej. Sensorerna är särskilt avsedda för det däck de monterats i. Genom att ta bort sensorn riskerar du att skada sensorn och däcket och detta kommer att göra garantin ogiltig.
Jag byter mina smarta däck alltefter årstiderna.
Skapa bara två fordon i din egen fordonspark, ett för varje uppsättning däck. Ge varje fordon ett eget namn.
Kan jag ha en blandning av smarta och icke-smarta däck på min maskin?
Självklart! Vilken kombination som helst.
Jag tror att jag har ett problem med en sensor i ett av mina däck.
Kontakta oss. Försök inte ta bort sensorn själv.
Varför måste jag parkoppla mina smarta däck med min iPhone men inte med min Android-telefon?
Android och iOS fungerar på lite olika sätt. Endast iOS kräver att de smarta däcken parkopplas med alla telefoner i fordonsparken.
Gå till inställningar och inaktivera dessa aviseringar om parkoppling. Om du vid tillfälle kör ett fordon i fordonsparken, aktivera aviseringarna om parkoppling för att påbörja parkopplingsprocessen.
Jag har problem med att parkoppla mina smarta däck med min iPhone.
Prova följande steg. Kontakta oss omedelbart om de inte hjälper.
1. Se till att du är nära de smarta däcken - kliv ur fordonet om det behövs.
2. Se till att de smarta däcken hålla sig vakna genom att flytta fordonet lite - parkopplingsprocessen kan ta 5 till 10 minuter, och under denna tid kommer däcken att somna.
3. Se till att både Bluetooth och platstjänsterna är aktiverade och delas med Intuitu-appen. Om du märker att det inte går att dela platsen med Intuitu-appen, prova att stänga ned appen och öppna den igen efter några minuter.
4. Om din iPhone ber om en PIN-kod, se till att skriva in PIN-koden så som den visas i appen.
5. Ibland parkopplar inte appen med alla däck på första försöket. Om detta inträffar, fullfölj processen ända till slutet och upprepa den sedan för att parkoppla med de återstående däcken. Kom ihåg att hålla däcken vakna.
6. Det kan vara så att du har för många Bluetooth-enheter som används aktivt. Prova att koppla ifrån några som du inte behöver för stunden.
7. Prova att sätta telefonen i flygläge i en minut eller två.
8. Prova att starta om telefonen.
Varning! Försök inte parkoppla dina smarta däck medan du kör.
Jag har problem med att ansluta till mina smarta däck till min Android-telefon.
Försök med följande steg. Om detta inte hjälper, kontakta oss.
- Se till att de smarta däcken är vakna genom att snurra dem åtminstone ett helt varv - de kommer att somna 5 minuter efter att de slutar snurra.
- Se till att du har delat både Bluetooth och platstjänsterna med Intuitu-appen
- Se till att telefonen befinner sig inom några meter från de smarta däcken.
- Prova att sätta telefonen i flygläge i en minut eller två
- Försök att starta om telefonen
- Prova ”Alternativt skanningsläge” i inställningarna i appen (Meny > Inställningar)
Fungerar detta utan en dataanslutning?
Ja, smart däckövervakning fungerar offline, fast med minskad funktionalitet: du kommer att se mätavläsningar för de smarta däcken och få larm, men de kommer inte att delas med de övriga i fordonsparken. Obs! Du måste se till att du har loggat in i appen först, och detta kräver en dataanslutning.
Övervakning av de smarta däcken
Kontrollera följande. Kontakta oss om de inte hjälper.
1. Har telefonen en dataanslutning?
2. Har din förare sin telefon med sig?
3. Har din förares telefon en fungerande dataanslutning?
4. Är denna telefon nära de smarta däcken? Metall och glas försvagar Bluetooth-signalen från däcken.
5. Är Intuitu-appen aktiv och inloggad på rätt konto?
6. Har Bluetooth och platsbehörigheterna varit aktiverade hela tiden och inte bara när appen används?
7. Prova att logga ut och in igen på förarens telefon.
8. Prova att starta om förarens telefon.
Hur vet jag om en sensor i ett smart däck har slutat fungera?
Om appen detekterar ett däck från vilket den inte har tagit emot data under 15 minuter medan de andra däcken är i rörelse och skickar data så kommer appen att visa en avisering som säger ”Anslutning till smarta däck” avbröts.
Om du har en iPhone kan du försöka rensa i listan med Bluetooth-enheter genom att ta bort alla enheter som du inte längre använder.
Kontakta oss om detta larm inte försvinner inom några dagar.
Hur länge håller sig de smarta däcken vakna?
De smarta däcken vaknar så fort de upptäcker att däcken snurrar och somnar 5 minuter efter att de har slutat snurra.
Det finns ett lågtryckslarm och ett högtemperaturlarm. Du kan ställa in larmet som du vill. När en läsning upptäcks som ligger på fel sida gränsvärdet kommer appen att meddela dig. Vi kommer oavsett att meddela dig och alla användare i fordonsparken om trycket sjunker under miniminivån på skalan eller temperaturen överstiger maxnivån på skalan. På så sätt meddelas även ansvariga för fordonsparker om extrema värden. Dessa gränser har fastställts av Nokian Tyres däckingenjörer för att säkerställa däcksäkerheten.
Inte för tillfället. Om du skulle vilja ha den funktionen, kontakta oss. Om du är ansvarig för en fordonspark, be någon i din fordonspark att bjuda in dig så kommer du att kunna följa allting från din egen telefon. Nya medlemmar kan bjudas in av medlemmar med ”Ansvarig”-rättigheter direkt från appen.
Hur kan jag se vad som redan har hänt?
Detta är en kommande funktion. Kontakta oss om du skulle vilja ha detta.
Vilken är systemets säkerhetsklassning?
Nokian Tyres Intuitu är inte ett säkerhetsrelaterat system.
Hur kan jag ta reda på vilket tryck jag ska ha i mina däck?
Se vår tekniska däckhandbok. Det finns en länk till denna i appen.
Är det möjligt att se var fordonen i fordonsparken befinner sig?
Nej. Om du skulle vilja ha den här funktionen, kontakta oss.
Vilken information delas inom fordonsparken?
Som medlem i en fordonspark kommer du att kunna se andra medlemmars e-postadresser och det datum och den tidpunkt då data senast samlades in från de smarta däcken i flottan.
Varför startar inte appen automatiskt när däcken börjar rulla?
Appen bör starta automatiskt i bakgrunden när den märker att de smarta däcken har börjat rulla. Om du misstänker att detta inte sker, prova följande steg. Kontakta oss om de inte hjälper.
1. Se till att strömsparläget är inaktiverat för Intuitu-appen, så att appen körs i bakgrunden. Vissa tillverkare kommer att återställa din ändring vid en uppdatering av operativsystemet.
2. Se till att du har delat både Bluetooth och platstjänsterna med Intuitu-appen.
3. Se till att telefonen befinner sig inom några meter från de smarta däcken.
4. Prova att sätta telefonen i flygläge i en minut eller två.
5. Prova att starta om telefonen
Dataskydd och datasäkerhet
För Nokian Tyres är din integritet och datasäkerhet av yttersta vikt. Därför är varje aspekt av Intuitu-tjänsten är helt förenlig med dataskyddsförordningen. För att säkerställa säkerheten krypteras dataöverföringen mellan sensorerna och mobilappen. Datalagringen tillhandahålls av världsledande leverantörer av datalagringsplattformar.
Intuitu samlar in följande data:
- Användaruppgifter: namn, inloggningsuppgifter, kontaktuppgifter
- Data om de smarta däcken: tryck, temperatur, rörelse, tidpunkt för mätningen
- Från enheten som kommunicerar med det smarta däcket:
- Hastighet och höjd
- Appanvändningsdata
Informationen används på följande sätt:
- För att tillhandahålla appfunktionerna – däckövervakning, användarens däckregistrering)
- För att förbättra hanteringen av däckgarantianspråk
- Anonymiserade data används
- För att få en förståelse för hur däcken används
- För att designa och utveckla bättre däck
- För att förbättra appen och tillhörande tjänster
- För att kommunicera med kunder (marknadsföringskommunikation endast om användaren tillåter detta)
Garanti
Genom att registrera dina nya tunga däck i Intuitu-appen har du rätt till en förlängning av däckgarantin med ett år. Intuitu-sensorerna i smarta däck omfattas av en egen garanti, för 8 000 timmar aktiv användning eller 2 år från inköpsdatumet – beroende på vilket som inträffar först. Garantin omfattar inte skador som orsakas genom användning av vätskefyllda däck eller innerslangar. För garantianspråk kan däckanvändningsdata som samlats in av Intuitu-appen användas.