Nokian tyres Hakkapeliitta 2036
På 80-årsjubileet för Nokian Tyres vinterdäckmärke Hakkapeliitta föreställer sig Heikki Liimatainen, teknologie doktor och professor på Transport Research Centre Verne vid Tampere University of Technology, Robert Hansson, Director of Vehicle Dynamics & Active Safety Centre på Volvo Car Corporation, och Juha Pirhonen, Vice President of Research and Development på Nokian Tyres, hur utvecklingen av rörlighet, körning och vinterdäck kommer att se ut när Nokian Tyres Hakkapeliitta fyller 100 år 2036.
Om vi blickar 20 år framåt ser vi revolutionerande och smart trafikteknik, självkörande elbilar och vinterdäck som är tillverkade av biobaserade material. Även om smart teknik används i interaktionen mellan miljö, bilar och däck kommer däcken år 2036 fortfarande att vara bilens enda kontaktpunkt med underlaget. Det gör dem till en grundläggande del av bilens säkerhetsutrustning.
I framtiden kommer bilar att vara anslutna till större trafiksystem runt omkring. Utvecklingen av sakernas internet kommer att återspeglas i interaktionen mellan bilar och olika system.
‒ Bilar kommer att kommunicera med andra bilar, internet, molntjänster och trafiksystem, och hämta, skicka vidare och analysera data i realtid, säger Robert Hansson, Director of Vehicle Dynamics & Active Safety Centre på Volvo Car Corporation.
"Bilar kommer att kommunicera med andra bilar, internet, molntjänster och trafiksystem, och hämta, skicka vidare och analysera data i realtid."
Enligt Juha Pirhonen, Vice President of Research and Development på Nokian Tyres, kommer sensortekniken i framtidens däck att hjälpa föraren att förutse förändringar i vägbanan och väderförhållanden 15–20 kilometer i förväg. I praktiken kan bilens datorsystem analysera sådana data snabbare och mer mångsidigt än föraren.
År 2036 kan bilförare vara en ovanlig syn, då självkörande bilar kör folk från plats till plats. En av faktorerna som motverkar övergången till självkörande bilar är att folk litar mer på sin egen körförmåga än på automatik.
‒ Att överge föraren kräver ett nytt sätt att tänka och investering i utveckling mot att göra bilarna tillräckligt pålitliga, säger Heikki Liimatainen, teknologie doktor och professor på Transport Research Centre Verne vid Tampere University of Technology. Han har studerat framtida körning och rörlighet.
Något förvånande tror han dock att trafiksäkerheten kommer att bidra mycket till att självkörande bilar blir verklighet.
‒ Insikten om den mänskliga faktorns bidrag vid trafikolyckor kan främja en utveckling mot att föraren blir passagerare, fortsätter Liimatainen.
"Insikten om den mänskliga faktorns bidrag vid trafikolyckor kan främja en utveckling mot att föraren blir passagerare."
Robert Hansson på Volvo Car Corporation delar denna syn och tror att självkörande bilar långsiktigt kommer att bidra till säkrare körning. Framtidens bilar kan bli mer medvetna om sin omgivning och optimera körningen och vägvalet med säkerheten i åtanke.
Framtidens bilar blir redskap för rörlighet
Digitaliseringen förväntas utveckla tjänster för rörlighet, så att bilägandet får sällskap av andra och alternativa sätt att använda bilar. Enligt Heikki Liimatainen kommer fokus att växla från att äga en bil till att använda en bil för att bli rörlig.
‒ Med olika appar kommer du att kunna få tillgång till en bil när du behöver den och jämföra tjänsternas priser. Sådana rörlighetstjänster kommer att bli norm så snart de har nått kritisk massa och tillräckligt många konsumenter har börjat använda dem, förklarar Liimatainen.
‒ Exempelvis kan självkörande taxibilar köra folk från dörr till dörr i stadsmiljöer. De skulle i praktiken inte kräva förare, fortsätter Robert Hansson på Volvo Car Corporation.
Automatisk styrning gör föraren och kupédesignern friare
Robert Hansson förutser att framtidens förare av Volvos lyxfordon kommer att kunna välja om de vill ta del av körupplevelsen som bilen erbjuder eller låta bilen köra själv till färdens mål.
‒ Automatisk styrning innebär ett paradigmskifte för hur bilens kupé kan utformas. Den medger att folk använder restiden till annat, exempelvis streama underhållning eller bara koppla av, förklarar Hansson.
Bil- och däckindustrin har minskat koldioxidavtryck som mål
Robert Hansson tror att bilarnas avtryck på miljön kommer att ha minskat avsevärt till år 2036, även om vissa utmaningar återstår.
– Elbilar kommer att ha vunnit marknadsandelar från förbränningsmotorerna, även om de senare kommer att ha blivit mer miljövänliga än dagens. I en ideal situation ger bilkörningen då inga olyckor och inga utsläpp, sammanfattar han.
År 2036 fyller det första vinterdäcket, Nokian Tyres Hakkapeliitta, 100 år. Vilka slags däck kommer vi att använda i framtiden? Juha Pirhonen, Vice President of Research and Development på Nokian Tyres, tror att hållbar utveckling kommer att vara praxis inom däcktillverkning om tjugo år, då utvecklingen redan rör sig aktivt mot detta.
‒ Mer än 80 % av däckets koldioxidavtryck uppstår när däcket används. Vi fokuserar därför särskilt på att sänka däckens rullmotstånd för att minska koldioxidavtrycket. Lågt rullmotstånd sparar energi, vilket till exempel ökar räckvidden för elbilar.
‒ Redan nu arbetar vi aktivt med att minska däckens rullmotstånd, men det kommer att krävas stora utvecklingsinsatser mot att förbättra elbilarnas räckvidd för att de ska få genomslag, fortsätter Pirhonen.
Däcken förblir bilen viktigaste säkerhetskomponent
Klimatförändringar väntas ge mildare temperaturer på det norra halvklotet och till och med i Finland börjar man vänja sig vid snöfattiga vintrar och skiftande temperaturer. Enligt Juha Pirhonen på Nokian Tyres kommer temperaturer som växlar kring noll och stora skillnader mellan dag- och nattemperaturer att kräva att framtidens vinterdäck ger utmärkt grepp på både blöta och isiga vägar. Samtidigt uppskattar förarna körkomfort, exempelvis god väghållning och låg ljudnivå.
‒ I fråga om däck värdesätter vi säkerhetsegenskaper som bromseffekt och grepp, liksom egenskaper som minskar bränsleförbrukningen och ljudnivån. Vi vill att våra däck, liksom alla andra delar i våra bilar, uppnår höga miljökrav, säger Robert Hansson om Volvos målsättning.
Hur kommer vinterdäcken att se ut om 20 år?
‒ I framtiden kan vi ha miljövänliga däck som är gjorda helt av biobaserade material och utrustade med sensorteknik. De kan samla data som sedan används av uppkopplade, självkörande eller robotassisterade bilar. Till 2036 kommer målmedveten produktutveckling också att ha lett till stora innovationer på området rullmotstånd, säger Juha Pirhonen, Vice President of Research and Development på Nokian Tyres.
– Även med revolutionerande smart teknik kommer däcken fortfarande att vara centrala för bilens säkerhet, eftersom de är bilens enda kontaktpunkt med vägen, poängterar Pirhonen.
Ytterligare information:
Heikki Liimatainen, Assistant Professor, D.Sc., Transport Research Centre Verne, Tampere University of Technology, tel. +358 408490320
[email protected], Member of the Finnish Climate Change Panel: https://www.ilmastopaneeli.fi/en/
Robert Hansson, Director Vehicle Dynamics & Active Safety, Volvo Car Corporation
Vice President, Research and Development Juha Pirhonen, Nokian Tyres, tel. +358 10 4017708
[email protected]
Transport Research Centre Verne
http://www.tut.fi/verne/en/
Volvo Cars
http://www.volvocars.com/
Concept 26 ‒ Introducing A new Symbol of automotive freedom
https://www.volvocars.com/en-kw
Intellisafe autopilot
https://www.ilmastopaneeli.fi/en/
Nokian Tyres Safer driving:
www.nokiantyres.com/innovation/
Läs mer:
Säkrare bilkörning med Nokian Tyres:
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/
Vinterdäck uppfanns för 80 år sedan:
Historien om vintermästaren
Första vinterdäcket uppfanns för 80 år sedan:
Nokian Tyres ”Kelirengas” klarade kurviga och kuperade vintervägar säkert
Så här har vinterdäcket förändrats
Hur uppfanns världens första vinterdäck
Nokian Tyres vinterdäck över 80 år
Smart trafikteknik och biobaserade material:
Nokian Tyres Hakkapeliitta är pionjär inom däckteknik och säkerhet
Nokian Tyres Hakkapeliittas vinterdäck kombinerar innovation, erfarenhet och ledande teknik
Bildsamling:
Nokian Tyres vinterdäck 1934. (pdf, 10 MB)
Nokian Tyres sommardäck 1932. (pdf, 10 MB)