Världens första Nokian Tyres Ironman-midnatt evenemang
Nästa helg arrangeras Nokian Tyres IRONMAN 70.3 i Lahtis i Finland. Många av Nokian Tyres anställda och partners kommer att delta i tävlingen, inklusive Nokian Tyres President & CEO Hille Korhonen och bolagets varumärkesambassadör, tvåfaldige F1-världsmästaren Mika Häkkinen.
För första gången arrangeras denna mycket populära tävling globalt i Finland och på kvällen. Eftersom Nokian Tyres IRONMAN 70.3 startar på eftermiddagen så innebär det att de tävlande kommer i mål sent vid kvällsskymningen. Den underbara naturen bidrar till att tävlingen blir unik. Den rena pittoreska naturen i Finland och midnattssolen gör tävlingen till en oförglömlig upplevelse för både de tävlande och åskådare.
Nokian Tyres är evenemangets huvudpartner och namnsponsor. Triathlon är för bolaget något mycket större än bara en utmanande tävling. Sporten matchar på ett naturligt sätt bolagets värden som främjar rörlighet och en aktiv livsstil.
– Triathlon är en sport som passar mycket bra i företagets kultur. Den kräver envishet och uthållighet. För oss betyder triathlon engagemang och målinriktade ansträngningar, att ta hand om sitt välmående och att testa sin fysiska och mentala kapacitet. Beslutsamhet och förmågan att tro på sin kapacitet driver både individer och företag framåt, säger Hille Korhonen, President & CEO för Nokian Tyres.
Hakkapeliitta Triathlon har hållit Nokian Tyres medarbetare i gång i över 20 år
Nokian Tyres är väl insatt i triathlon som sport då Nokian Tyres egen Hakkapeliitta Triathlon har inspirerat företagets medarbetare att delta i tävlingen i över tjugo år. Att bidra till medarbetarnas välmående har långtgående effekter.
– Vår internationella Hakkapeliitta Triathlon hjälper våra medarbetare att vara aktiva och att ta hand om sig själva. Kompetenta och engagerade medarbetare med bra hälsa skapar grunden för företagets framgångar, säger Korhonen.
Ironkvinnan leder med sitt goda exempel
Nokian Tyres President & CEO Hille Korhonen är även en aktiv friidrottare. När det gäller triathlon så gillar Hille Korhonen speciellt gemenskapen i sporten som har sporrat henne att delta i tävlingen.
– Fysisk träning är spännande och alla sporter erbjuder möjligheter till ständiga förbättringar. Till exempel började jag simma i fristil utan någon som helst erfarenhet. Att sedan kunna simma i öppet hav var fantastiskt, förklarar Korhonen.
Erfaret motorsportproffs uppmuntrar till säker bilkörning
En av deltagarna i evenemanget Ironman är Nokian Tyres varumärkesambassadör världsmästaren Mika Häkkinen. Bilracingproffset kommer att delta i tävlingen i Nokian Tyres tävlingsteam ”Turvassa Tiellä” (Säker på vägen) som är en kampanj som främjar säker bilkörning och speciellt betydelsen av bra däck. AKKs (Finsk motorsportorganisation) trafiksäkerhetskampanj ”Turvassa Tiellä” främjar säker bilkörning i skolor och med hjälp av olika evenemang. Kampanjen är en del av den globala FIA-trafiksäkerhetskampanjen.
Nokian Tyres kommer även att ha sin service SnapSkan med på tävlingen. SnapSkan förbättrar trafiksäkerheten genom att tävlingsdeltagarna kan kontrollera sina däck på ett enkelt och snabbt sätt.
Nokian Tyres IRONMAN 70.3 arrangeras i Lahtis i Finland den 30 juni 2018. Totalt 1 800 tävlande från 41 länder kommer att delta i tävlingen. Cirka 10 000 – 20 000 åskådare väntas följa tävlingen.
Se på tävlingen Nokian Tyres IRONMAN 70.3 live den 30 juni 2018 på www.ironman.com.
Video: Mot världens första Ironman-midnatt tävling
Bilder och logon: www.nokiantyres.com/ironman2018
Mer information: www.nokiantyres.se
Antti-Jussi Tähtinen, Vice President, Marketing, [email protected], tel. +358 10 401 7940.