Den svenska vintern kräver att man förbereder sig ordentligt som bilförare. När temperaturen sjunker till minusgrader och vägarna blir hala är det viktigt att ha rätt typ av däck för att kunna köra säkert. Sveriges trafikförordning ställer tydliga krav på användningen av vinterdäck. Att köra med fel däck är en stor säkerhetsrisk i trafiken och dessutom slits däck som inte är anpassade för vinterväglag snabbare. Välj hållbara dubbdäck eller dubbfria däck för att känna dig trygg under vintersäsongen.
hitta de däck som passar dig bäst
Riskerna med att köra med sommardäck på vintern
Sommardäck är speciellt framtagna för att fungera som bäst på varma och ofta våta vägar. Den hårdare gummiblandningen ger däcken en optimal prestanda på sommarväglag. Mönsterdjupet leder bort regnvatten effektivt och minskar risken för vattenplaning.
Sommardäck fungerar utmärkt i varmt väder men däckens grepp, prestanda och säkerhet försämras kraftigt när temperaturen sjunker under fryspunkten och vägarna täcks av is, snömodd eller frost. Kylan får gummit att hårdna, vilket gör att däcken tappar förmågan att anpassa sig till vägbanans ojämna yta och kan därför inte längre ge ett tillräckligt bra grepp. Detta gör också att sommardäcken slits ut i förtid eller går sönder.
Genom att använda vinterdäck av premiumkvalitet istället för sommardäck kan du undvika följande faror i trafiken:
- Längre bromssträcka: När däckens grepp minskar så ökar fordonets bromssträcka. Även en liten skillnad på bara några meter i bromssträcka kan vara avgörande, speciellt vid höga hastigheter eller dålig sikt när det snöar.
- Dåligt väggrepp: Slask, snö och is kan orsaka att bilen förlorar greppet på vägbanan och börjar sladda. Att köra med sommardäck ökar denna risk avsevärt.
- Sämre styrförmåga: På is- eller snötäckta vägar blir det mycket svårare att styra en bil med sommardäck, vilket ökar risken för olyckor, särskilt vid plötslig inbromsning.
- Däckslitage: Att använda sommardäck när det råder vinterväglag är inte bara en säkerhetsrisk, det gör också att däcken slits snabbare, vilket förkortar deras livslängd.
- Risk för böter: Polisen övervakar användningen av vinterdäck och kan utfärda böter för fordon med däck som inte uppfyller villkoren för körning på vinterväglag.
Skillnader i slitbanemönstret på sommardäck och vinterdäck
Sommardäck och vinterdäck har helt olika slitbanemönster. Sommardäck från Nokian Tyres har längsgående spår och täta tvärgående fåror som effektivt leder bort regnvatten från däcken, vilket minskar risken för vattenplaning.
På vinterdäck är spåren både tvärgående och längsgående. De bildar ett djupt blockmönster som ger ett optimalt grepp på hala vägbanor och effektivt leder bort snö och slask från däcken.
Vinterdäck på sommaren – varför är det ett dåligt val?
Att använda sommardäck på vintern är direkt farligt, men att fortsätta med vinterdäck på sommaren är inte heller en bra idé. I Sverige är det inte tillåtet att använda dubbdäck under vår- och sommarsäsongen. Dubbfria vinterdäck är speciellt utformade för vinterväglag och lämpar sig därför inte heller till att köra på sommaren. Däckens prestationsförmåga sjunker nämligen vid varmare temperaturer, vilket kan utgöra en säkerhetsrisk.
Vinterdäck slits också snabbare än däck som utformats för sommarväglag. Att använda vinterdäck på sommaren kan dessutom leda till en ökad bränsleförbrukning då rullmotståndet är högre än hos sommardäck. Detta gör att det helt enkelt blir dyrare att använda vinterdäck när det är varmt.
När ska man använda sommardäck eller vinterdäck?
Trafikförordningen specificerar perioden för användning av vinterdäck samt minsta tillåtna mönsterdjup. Lagen fastställer att vinterdäck ska användas mellan 1 december - 31 mars, om det är vinterväglag. Detta innebär att fordonet måste ha vinterdäck om det är snö, is eller frost på någon del av vägen. Annars kan du fortsätta köra med sommardäck om vädret tillåter detta.
Sommardäck bör användas när temperaturen håller sig stadigt över nollstrecket, väglaget är torrt och det inte finns någon risk för is, frost eller snö. I början på våren gäller det att vara särskilt uppmärksam eftersom plötslig kyla kan kräva att man behöver byta tillbaka till vinterdäck. Sent på hösten är det också viktigt att förbereda sig på att vintern kan komma som en tidig överraskning.
Kontrollera dina däck
Att kontrollera däcken är en viktig del av det rutinmässiga underhållet på din bil. Här kommer några tips på hur du kan säkerställa att dina däck hålls i gott skick:
- Kontrollera mönsterdjupet: Enligt trafikförordningen ska mönsterdjupet på vinterdäck vara minst 3 millimeter, men det kan bli dags att byta till nya däck när mönsterdjupet börjar närma sig 4 millimeter. Mönsterdjupet på nya vinterdäck från Nokian Tyres är 8-9 millimeter. Enligt lagen ska sommardäck ha ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter, men dessa bör också bytas ut när mönsterdjupet når cirka 4 millimeter.
- Kontrollera däcktrycket: På vintern sjunker däcktrycket så det rekommenderas att öka trycket med cirka 0,2 bar över det normala. Tänk också på att tung last kan kräva ett ännu högre tryck.
- Se över däckets allmänna skick: Leta efter synliga skador såsom sprickor, bubblor eller ojämnt däckslitage. Tänk också på att enligt trafikförordningen får antalet dubbar på vinterdäck inte skilja mer än 25 % jämfört med det däck på fordonet som har det största antalet dubbar.
- Glöm inte reservdäcket: Kontrollera även reservdäckets skick och lufttryck. Ett bra reservdäck kan vara guld värt i en nödsituation, oavsett årstid.
Rätt däck för varje säsong
Din bil måste ha säsongsanpassade däck året runt. Med högpresterande premiumdäck kan du njuta av en säker, kostnadseffektiv och bekväm körning.
Sommardäcken från Nokian Tyres rullar säkert genom gassande solsken, åska och regn. Upptäck Nokian Tyres Hakka Black 3, Nokian Tyres Hakka Blue 3, och Nokian Tyres Hakka Green 3 och upplev en bekymmersfri körning i sommar.
Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 är ett dubbdäck som designats för det hårda vinterklimatet i norr. Däcket erbjuder ett optimalt grepp och en körupplevelse med hög komfort och låg ljudnivå. Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 kombinerar prestanda, körkomfort och låg ljudnivå på ett innovativt sätt, samtidigt som det erbjuder det bästa greppet på istäckta vägar.
Båda modellerna finns även tillgängliga som EV-däck för eldrivna fordon. Däcken Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV och Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 EV erbjuder maximal säkerhet, körkomfort och längre räckvidd för tunga elbilar.
Kom ihåg att det är förarens ansvar att se till att däcken är säkra och lämpliga för fordonet samt att följa fordonstillverkarens riktlinjer för korrekt användning och underhåll. Kontakta din närmaste Nokian Tyres återförsäljare eller fordonstillverkare för specifika råd.