Hur väljer man säkra och bränsleeffektiva sommardäck?

Hur väljer man säkra och bränsleeffektiva sommardäck?

Tillbaka till artiklar

Den nordiska sommarens varierande körförhållanden och grova, spåriga vägar ställer höga krav på däcken. På torra vägar är sommardäckens grepp inte lika kritiskt som det är i regnigt väder, men när ett åskväder fyller vägen med vatten kan du själv uppleva varför det är värt att investera i högkvalitativa sommardäck.

– När du köper sommardäck är det viktigt att vara uppmärksam på däckens våtgrepp för att säkerställa säker körning i regnigt väder och för att undvika vattenplaning. Du kan kontrollera våtgreppet på däckets EU-däcketikett. I klassificeringen av våtgrepp betyder A det bästa och E det sämsta greppet, förklarar Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres.

Förutom våtgrepp är även däckets slitbanemönster och mönsterdjup avgörande för att undvika vattenplaning. Ju djupare spåren är, desto mer effektivt avlägsnar de vatten mellan däcket och vägbanan och bibehåller däckets kontakt med vägen. Enligt lagen ska sommardäck ha ett minsta mönsterdjup på 1,6 millimeter, men i praktiken försämras säkerhetsegenskaperna avsevärt och risken för vattenplaning ökar rejält när mönsterdjupet understiger gränsen på fyra millimeter.

Däck med lågt rullmotstånd förbrukar mindre

Ju lägre rullmotstånd ett däck har, desto mindre bränsle förbrukar det. Detta medför kostnadsbesparingar för förarna och minskar miljöpåverkan. Utvecklingsarbetet av högkvalitativa däck återspeglas också i rullmotståndet: noggrant testade gummiblandningar, slitbanemönster och strukturella lösningar minskar rullmotståndet, vilket gör att däcken kan rulla mjukt och tyst. För elbilsförare ger lågt rullmotstånd ytterligare räckvidd.

– Även om premiumdäck kan vara dyrare vid inköpstillfället finns det med åren kostnadsbesparingar inte bara i bränslekostnader utan även i däckköp, eftersom högkvalitativa däck håller längre och inte slits lika snabbt, avslutar Sundholm.

Att använda vinterdäck på sommaren utgör en säkerhetsrisk

Enligt resultaten från däckrazzia kör allt fler förare med vinterdäck även på sommaren. Vid däckrazzior år 2022 körde 9 procent av de svenska bilisterna med vinterdäck, jämfört med 2020 då det var 6,8 procent. Enligt experter rekommenderas användning av vinterdäck på sommaren inte av flera anledningar och det kan till och med orsaka olyckor.

– Gummiblandningen i vinterdäck är mycket mjukare än i sommardäck, och i sommartemperaturer är vinterdäckens grepp betydligt sämre. Särskilt på våta vägar är vinterdäckens bromsegenskaper dåliga och även med bra vinterdäck sker vattenplaning lättare än med dåliga sommardäck, säger Sundholm.

Väg- och Transportforskningsinstitutet – VTI har utfört tester för att jämföra väggreppet mellan sommar- och vinterdäck vid sommarväglag. Testerna visade att bromssträckan för nya dubbfria vinterdäck av nordisk typ är mellan 15 och 20 procent längre på torr och våt asfalt jämfört med nya sommardäck.

Vinterdäck slits också mycket snabbare i sommartemperaturer än på vintern, vilket gör att du kan behöva köpa nya däck oftare. Slitbanegummiblandningen i vinterdäck värms upp för mycket på sommaren, och eftersom värmen överförs djupare in i däckets struktur kan däckkomponenterna i värsta fall lossna från varandra. Dessutom ökar fordonets bränsleförbrukning eftersom vinterdäckens rullmotstånd är högre på sommaren.

 

Nokian Tyres Hakka-sommardäcksfamilj möter utmaningarna med vårt varierande sommarväder, vilket möjliggör säkra resor på både gropiga stugvägar och motorvägar. Från kompakta stadsbilar till större stadsjeepar, erbjuder det omfattande sortimentet av Nokian Tyres Hakka däck för alla behov.

– Nokian Tyres Hakka sommardäck är utvecklade och testade för att säkerställa säker prestanda även i växlande väderförhållanden, vilket ger konsekvent och stabil hantering även i extrema situationer som plötsliga inbromsningar och undanmanövrar, förtydligar Sundholm.

Nokian Tyres Hakka Green 3 utmärker sig på mindre och medelstora familjebilar. Det är en långlivad följeslagare, med en slitstyrka som är 35 % bättre än sin föregångare, vilket innebär upp till 10 000 ytterligare körkilometer beroende på körstil och körförhållanden. Det låga rullmotståndet sparar bränsle och på miljön. Nokian Tyres Hakka Blue 3 är utvecklat för effektiva, medelstora personbilar och sportiga familjebilar och gör körningen enkel och kontrollerad även på regnhaltiga vägar, eftersom däcket stannar stadigt och motstår vattenplaning utan ansträngning. Den stabila Nokian Tyres Hakka Black 3 är optimerad för kraftfulla bilar med hög prestanda och erbjuder tillförlitligt grepp och slitstyrka samt en tyst körupplevelse. Dun kan uppgradera din premium körkomfort med de nya Nokian Tyres Hakka Black 3 SilentDrive. Nokian Tyres SilentDrive™-teknologin för ljudabsorbering säkerställer låga ljudnivåer och en behaglig ljudmiljö.

Hitta lämpliga däck för elbilar med ELECTRIC FIT®‑symbol

Nokian Tyres har designat och testat däck för elfordon i över 10 år. Som bevis på att däcken är lämpliga för elbilar har Nokian Tyres introducerat ELECTRIC FIT®-symbolen för sina Nokian Tyres®-märkta däck. ELECTRIC FIT®-kompatibilitet säkerställer att alla Nokian Tyres-däck även är lämpliga för elfordon. Dessutom erbjuder Nokian Tyres ett specialanpassat EV-sortiment för elbilar, vilket säkerställer maximal komfort och utökad räckvidd.

 

 

hitta de bästa sommardäcken för din bil

 

Kom ihåg att det är förarens ansvar att se till att däcken är säkra och lämpliga för fordonet samt att följa fordonstillverkarens riktlinjer för korrekt användning och underhåll. Kontakta din närmaste Nokian Tyres återförsäljare eller fordonstillverkare för specifika råd.