Året-runt-däck, även kallade helårsdäck, är ett alternativ för körning året runt i många länder, så varför är det inte likadant i Sverige? Även om det kan kännas skönt att få köra med samma däck både på sommaren och vintern räcker det inte med endast en uppsättning däck i Sveriges omväxlande klimat.
På vintern krävs det däck som är speciellt utvecklade för kyla, is och snö. Dubbdäck och dubbfria däck som utformats för nordiska väderförhållanden ger ett bra grepp och förbättrar säkerheten, även i vårt hårda vinterklimat.
hitta de däck som passar dig bäst
Vad är året-runt-däck?
Året-runt-däck har designats för att kunna användas både på sommaren och vintern utan att det krävs något säsongsbyte. Helårsdäck kombinerar egenskaper från både sommar- och vinterdäck, och därför kan man säga att det är ett slags mellanting av dessa två däcktyper. Året-runt-däck är särskilt populära i Central- och Sydeuropa där vintrarna är mildare och det inte snöar lika ofta.
Förutom året-runt-däck kan man i vissa regioner också köra med så kallade allvädersdäck, som fungerar bra i alla typer av väder. Allvädersdäck är speciellt framtagna för bilister i Centraleuropa och är ett alternativ i länder med milda vintrar.
Kan helårsdäck användas i Sverige?
Helårsdäck kan användas under hela året i områden som inte påverkas av den hårda nordiska vintern. De är alltså inte ett bra val för Sveriges vinterklimat och uppfyller inte heller de krav som våra trafikregler ställer gällande körning på vinterväglag. Enligt trafikförordningen måste du använda vinterdäck från början på december till slutet av mars om det är vinterväglag.
Läs mer om regler för användning av vinterdäck i Europa.
Till skillnad från däck som anpassats för vinterväglag, som till exempel dubbdäck eller dubbfria däck, ger helårsdäck inte ett lika bra grepp på vägar med is och snö. Denna typ av däck är framtagna för den centraleuropeiska marknaden och lämpar sig bäst för milda vintrar där ett bra grepp på våta vägar är viktigare än ett bra grepp på frusna vägar.
Även om vintern kan vara mild och snöfattig i vissa delar av Sverige är det ändå inte tillräckligt med helårsdäck. Till exempel i södra Sverige, där vintrarna är mildare än i de norra regionerna, kan vägarna fortfarande vara väldigt hala.
Kan samma däck användas året runt?
Det kan se annorlunda ut i andra delar av Europa, men i Sverige kan du inte köra med året-runt-däck under hela året. Av trafiksäkerhetsskäl bör du välja däck som passar säsongen och väderförhållandena.
Dubbfria däck är ett alternativ till dubbdäck som teoretiskt kan användas året om. Det är många som väljer att köra slut på sina gamla vinterdäck under sommarhalvåret. Vinterdäck fungerar dock inte alls lika bra i varmare temperaturer. Att köra med dubbfria däck på sommarväglag försämrar således trafiksäkerheten, förbrukar mera bränsle och dessutom slits däcken snabbare.
Dubbfria däck kan vara väldigt farliga på sommarväglag jämfört med sommardäck som har en betydligt högre prestanda. När du kör med dubbfria däck på sommaren kan till exempel bromssträckan bli mycket längre. Risken för vattenplaning ökar också när du kör med dubbfria däck på blöta sommarvägar.
Hur skiljer sig året-runt-däck från vinterdäck och sommardäck?
Året-runt-däck kan beskrivas som en kompromiss mellan vinterdäck och sommardäck. De fungerar bra när man inte kör under krävande väderförhållanden som i Sverige.
Vinterdäck som designats för det nordiska klimatet har en gummiblandning som klarar kyla och inte stelnar när temperaturen faller till minusgrader. Gummiblandningen i sommardäck kan däremot tåla höga temperaturer, vilket minskar slitaget och ökar däckens prestanda och bränsleeffektivitet.
Att köra med fel däck i kallt väder kan göra att däcken skadas i samband med att gummiblandningen hårdnar. Detta kan också påverka styrförmågan och bromssträckan, vilket kan orsaka farliga situationer i trafiken.
Prestandan hos dina vinterdäck kan förbättras med slitbanemönster som ger ett bättre grepp på hala vägar, även utan dubbar. Däck som godkänts för vinterbruk har en 3PMSF markering, eller alptopp/snöflinga, på sidoväggen.
Tips för att köra säkert under hela året:
- Välj säsongsanpassade däck: Använd sommardäck som är anpassade för varmt väder och ger ett optimalt grepp på våta vägar. Välj dubbdäck eller dubbfria däck som tål det nordliga vinterklimatet.
- Följ lagar och rekommendationer: Enligt Sveriges trafikförordning är det lag på att använda vinterdäck från början av december och fram till slutet av mars om det är vinterväglag. Var ute i god tid med att byta dina däck och skynda inte med att byta till sommardäck för tidigt då vintern ofta kan dröja sig kvar några veckor.
- Kontrollera däckens skick: Kontrollera mönsterdjupet regelbundet och se till att det uppfyller kraven. Ett otillräckligt mönsterdjup försämrar greppet på vinterväglag och ökar risken för vattenplaning på sommarväg. Byt till nya sommardäck innan mönsterdjupet når 1.6 millimeter och till nya vinterdäck när mönsterdjupet är nere på 3 millimeter.
- Kontrollera däcktrycket: Att regelbundet kontrollera och justera lufttrycket ökar körsäkerheten och däckens prestanda. Lufttrycket i däcken minskar när det är kallt, så höj det med cirka 0.2 bar under vintersäsongen.
Kör med säkra däck på sommaren och vintern
Vårt omväxlande nordiska klimat ställer höga krav på prestanda och tillförlitlighet, något som året-runt-däck inte kan leverera. Även om den här typen av däck kan vara ett bra val i centraleuropeiska länder med mildare klimat, är däcken inte tillräckligt bra på våra svenska vintervägar.
Kompromissa inte med din säkerhet och körkomfort. Välj robusta dubbdäck och kör säkert på snö, is, frost och slask.
Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 är ett dubbdäck för krävande vinterförhållanden. Däckets unika dubbsystem ger ett extra bra grepp på is och snö. Det anpassade slitbanemönstret levererar en bränsleeffektiv vinterkörning med låg ljudnivå tack vare det låga rullmotståndet.
Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 är ett dubbfritt däck för vinterkörning utan dubbar. Däckets Arctic Grip Crystals garanterar ett optimalt grepp på is och ett lågt rullmotstånd, utan att kompromissa med din körkomfort eller säkerhet.
Båda däcken finns också tillgängliga som EV-däck för eldrivna fordon. Däcken Nokian Tyres Hakkapeliitta 10 EV och Nokian Tyres Hakkapeliitta R5 EV bromsar tunga elbilar säkert och effektivt, även på hala vägar, och däckens låga rullmotstånd bidrar till att förlänga fordonets räckvidd.
Kom ihåg att det är förarens ansvar att se till att däcken är säkra och lämpliga för fordonet samt att följa fordonstillverkarens riktlinjer för korrekt användning och underhåll. Kontakta din närmaste Nokian Tyres återförsäljare eller fordonstillverkare för specifika råd.