Tillbaka till artiklar

Tips för körning

Tips för att undvika däckskador från potthål

Få de bästa tipsen för att ta dig igenom potthålssäsongen utan däckskador och lär dig mer om Nokian Tyres Aramidförstärkta däcksidor.

Varje vår förvandlas nordiska vägar till guppiga hinderbanor på grund av potthål. Detta leder till vanliga skador på däck och fälgar, såsom punkteringar, skärskador, bulor på däcksidorna, skeva fälgar och problem med hjulinställningen. Dessutom kan klimatförändringarna förvärra vägskadorna i framtiden.

Här är några tips som hjälper dig att ta dig igenom våren utan däckskador.

Klimatförändringar påskyndar vägskador

Potthål bildas när vatten tränger in i asfalten. När vattnet fryser expanderar det och vidgar sprickorna. När isen sedan smälter krymper beläggningen samman, vilket skapar håligheter som förvärras av trafiken.

Klimatforskare förutspår att vi i framtiden kommer att se mer oförutsägbara vintrar med stora temperaturväxlingar. Enligt Klimatanpassning.se påskyndar klimatförändringarna vägarnas försämring, vilket ökar behovet av underhåll och kostnaderna för underhåll.

Aramidförstärkta däcksidor förebygger skador

SUV:ar och elbilars ökande popularitet har lett till att fordon generellt blivit tyngre. Detta förvärrar problemen med potthål, förklarar Emil Sundholm, Produktchef på premiumdäckstillverkaren Nokian Tyres.

"När bilarnas genomsnittliga storlek och vikt ökar blir däckens slitstyrka ännu viktigare. När en tung SUV eller elbil träffar ett skarpt potthål är momentumet större och risken för skador ökar. Detta är något vi måste ta hänsyn till vid däckutvecklingen. Å andra sidan rullar större däck också lättare över potthålen." 

Som svar på utmaningarna utvecklar FoU-avdelningarna hos premiumdäckstillverkare teknologier som kan skydda förare från potthålsskador. Nokian Tyres, till exempel, tillsätter aramidfiber i gummiblandningen på sina SUV- och lätta lastbilsdäck.

Aramid används av flyg- och försvarsindustrin. När aramid används i däck ger fibrerna exceptionell slitstyrka och punkteringsmotstånd.

"Nokian Tyres Aramid Sidewall” teknologin har varit mycket framgångsrik när det gäller att förebygga däckskador," säger Emil.

 

Tips för att minimera potthålproblem

Även om otur – i form av ett skarpt potthål – kan drabba oss alla, finns det några saker förare kan göra för att minimera risken för däckskador på våren, förklarar Emil.

"Att hålla ett bra avstånd till andra bilar hjälper dig att upptäcka vägskador och reagera i tid," säger han. "Vissa menar att man bör öka farten när man närmar sig ett potthål, men det rekommenderas inte," tillägger Emil.

Rätt däcktryck hjälper till att hålla däcket intakt om man kör på ett potthål, så nu är ett bra tillfälle att kontrollera att trycket motsvarar biltillverkarens rekommendation.

Mönsterdjupet påverkar också däckets hållbarhet. "Ett slitet däck har mindre gummi som skyddar det och går därför sönder lättare än ett nytt," förklarar Emil.

Det minsta tillåtna mönsterdjupet är 3 mm för vinterdäck och 1,6 mm för sommardäck, men de säkerhetsförbättrande egenskaperna minskar för både vinter- och sommardäck runt 4 mm.
  

Kom ihåg dessa tips för att hantera skadade vägbanor under våren

  • Håll avstånd till andra bilar för bättre reaktionstid
  • Upprätthåll korrekt däcktryck
  • Kontrollera att dina däcks mönsterdjup är väl över det tillåtna minimum

 

 

Hakka Guarantee® hjälper om oturen slår till

Även med de bästa däcken och körningstipsen kan oturen drabba oss alla. Därför erbjuder Nokian Tyres extra trygghet i form av den kostnadsfria Hakka Guarantee som ingår vid köp av Nokian Tyres Hakka® och Hakkapeliitta® däckserier.

Med Hakka Guarantee får du ett nytt motsvarande däck utan kostnad om ett korrekt användt däck av misstag skadas utom räddning.

Läs mer om Hakkaskydd® och se till att ditt Hakkaskydd® är aktiverat.

Kom ihåg att det är förarens ansvar att se till att däcken är säkra och lämpliga för fordonet samt att följa fordonstillverkarens riktlinjer för korrekt användning och underhåll. Kontakta din närmaste Nokian Tyres återförsäljare eller fordonstillverkare för specifika råd.