Bromssträcka

Bromssträcka

Tillbaka till artiklar

Det finns många faktorer som påverkar hur fort bilen stannar vid en plötslig inbromsning. Några av dessa faktorer kan bilisten själv påverka, men en av de viktigaste faktorerna är bilens däck. Genom att köra med rätt typ av däck för de vägförhållanden som gäller kan bilens bromssträcka kortas ner och därmed även förhindra olyckor. Att förstå bilens bromssträcka och hur denna påverkas är viktigt för varje bilist att känna till.

VAD ÄR BILENS BROMSSTRÄCKA?

Med bromssträcka menas avståndet som bilen färdas efter att föraren har börjat inbromsningen. Bromssträcka förväxlas ofta med stoppsträcka, där även förarens reaktionstid läggs till. Reaktionstid i en bil avser den sträcka bilen färdas innan föraren ens hinner reagera, och sedan trampa på bromsen.

Precis som med bromssträckan kan även reaktionssträckan påverkas av många olika faktorer, som alla kan vara avgörande när det kommer till körsäkerhet. Förarens reaktionsförmåga kan bland annat påverkas av trötthet, berusning, väderförhållanden och distraktioner i bilen, som att till exempel använda mobiltelefonen medan man kör.

Högkvalitativa däck är mer effektiva när det kommer till att stoppa bilen efter inbromsning än billiga budgetdäck. “Premiumdäck tillverkas av en gummiblandning som håller högre kvalitet än billiga däck, för att säkerställa att däcket har bra grepp och körförmåga i alla möjliga förhållanden och olika temperaturer. När det kommer till väggrepp på våta vägar är premiumdäck bättre än billigare alternativ.” säger Matti Morri, Chef för teknisk kundtjänst hos Nokian Tyres.

RÄKNA UT BILENS BROMS- OCH STOPPSTRÄCKA

För att beräkna stoppsträckan behöver man räkna ut både reaktions- och bromssträcka. I genomsnitt är förarens reaktionstid cirka en sekund, så länge föraren inte är distraherad eller påverkad av trötthet eller alkohol. Reaktionssträckan räknas ut genom att dividera bilens hastighet med tio och multiplicera detta med tre. Formeln är (hastighet / 10) * 3.

Bromssträckan, som är avståndet bilen färdas efter att föraren har börjat inbromsningen tills bilen står still, beräknas genom att dividera hastigheten med tio och sedan multiplicera resultatet med sig själv. Slutligen multipliceras resultatet från denna ekvation med 0,4. Formeln för att räkna ut bromssträcka är (hastighet / 10 )² * 0,4.

Man får stoppsträckan genom att addera resultaten från dessa två ekvationer för reaktions- samt bromssträcka. Kör man till exempel i 80 km/h är reaktionssträckan 24 m. Bromssträckan är då 25,6 meter. Stoppsträckan är alltså summan av dessa två tal, som är 49,6 meter.

HUR PÅVERKAR DÄCKEN BILENS BROMSSTRÄCKA?

Däckens inverkan på bromssträckan kan inte betonas tillräckligt. Genom att köra med rätt däck kan man i de bästa fallen förhindra allvarliga olyckor. Tänk på följande angående bildäck och bromssträcka:

VÄLJ DÄCK SOM ÄR ANPASSADE FÖR RÄTT ÅRSTID OCH VÄGFÖRHÅLLANDEN

Det säger sig självt att vinterdäck ska användas på vintern, medan sommardäck hör hemma på varma sommarvägar. Sommardäck är designade för att ge grepp när vädret är varmt och när vägarna är fria från is och snö. De ser också till att vatten som samlats i vägbanan dräneras bort, så att vattenplaning undviks. Sommardäck är dock inte lämpliga att använda på hala och snöiga vintervägar.

Vinterdäck däremot är bäst på snö och is. Speciellt vid körning på isiga vägar är dubbdäck det säkraste valet. Tvärtemot vad många tror är dubbfria vinterdäck inte lämpliga att använda på sommaren – greppet de erbjuder är sämre än för ett högkvalitativt sommardäck.

”När det är 20 minusgrader kommer vinterdäck med och utan dubb ha ett lika bra grepp, dubbfritt kan till och med vara bäst. När det är riktigt kallt är isen inte slät. Men när det närmar sig nollgradigt ligger det vatten ovanpå isen vilket gör det väldigt halt. Vid de tillfällena biter dubbdäcken i underlaget, och ger bättre grepp”, säger Matti Morri på Nokian Tyres.

KONTROLLERA DÄCKENS SKICK OCH MÖNSTERDJUP

Allteftersom däcken används försämras greppet och mönsterdjupet slits ned. Det går att kontrollera däckens skick genom att mäta mönsterdjupet. Enligt svensk lag måste vinterdäck ha ett mönsterdjup på minst 3 mm medan sommardäck måste ha minst 1,6 mm.

VAR UPPMÄRKSAM PÅ DÄCKENS ÅLDER

Förutom att däcken slits ut vid användning, påverkas greppförmågan även av däckens ålder. Däck som är för gamla är i många fall inte säkra att köra med. Däck har en livslängd på cirka 6 år vid aktiv användning och bör inte vara äldre än 10 år totalt. Tänk också på att däcken håller längre om de förvaras på rätt sätt när de inte används.

DÄCK TEKNOLOGI OCH ANDRA EGENSKAPER

Produktutvecklingen av däck förbättras ständigt, vilket leder till nya innovationer som gör dem säkrare och bättre. Nya sommardäck kan till exempel trycka undan vatten mer effektivt och korrekt placering av dubbarna på dubbdäck kan hjälpa bilen att korta ner bromssträckan.

HUR MAN KORTAR NER STOPPSTRÄCKAN

Utöver att välja rätt däck kan föraren även påverka reaktions- och stoppsträckan på flera olika sätt.

  • Var observant och försök att förutse saker. Var alert i trafiken, då farliga situationer kan dyka upp helt oväntat. Även om du följer alla regler och kör försiktigt kan andra bilförare eller trafikanter vara oförutsägbara i trafiken.
  • Håll tillräckligt avstånd. Du får mer tid att reagera på farliga situationer om du håller tillräckligt långt avstånd till bilen framför dig när du kör. På motorvägar, där man kör extra fort, kan du räkna ut hur långt avstånd du bör hålla genom att konvertera antal kilometer per timme du kör till antal meter du bör ha till bilen framför dig.
  • Kör inte när du är berusad eller trött. Ämnen som alkohol och vissa droger kan påverka förarens reaktionshastighet. Att köra när du är för trött kan motsvara en mild form av berusning och påverka förarens förmåga att reagera på plötsliga situationer negativt.
  • Fokusera på din körning. Att använda mobiltelefonen när man kör kan försämra förarens uppmärksamhet markant. Om du måste prata i telefon när du kör, ska du använda handsfree, enligt lag.
  • Följ hastighetsbegränsningarna. Hastighetsbegränsningar är inte satta för skojs skull. De hjälper till att hålla vägarna säkra för både trafikanter och fotgängare.
  • Anpassa hastigheten efter vägförhållandena. Bromssträckan är ofta betydligt kortare när man kör på torra vägar jämfört med när det är vatten, snö eller is på vägen. Anpassa din körhastighet efter vädret och andra förhållanden som mörker och dimma.

Kom ihåg att det är förarens ansvar att se till att däcken är säkra och lämpliga för fordonet samt att följa fordonstillverkarens riktlinjer för korrekt användning och underhåll. Kontakta din närmaste Nokian Tyres återförsäljare eller fordonstillverkare för specifika råd.